De tactische meerwaarde van een eventadviseurDe tactische meerwaarde van een eventadviseur
Back Back Interview

De tactische meerwaarde van een eventadviseur

21 januari 2020

Doorvragen, de visie en strategie tastbaar maken en bovenal, aanhaken op de strategische koers van een organisatie. Dat is in een notendop de rol van een eventadviseur. Marieke Govers, eventadviseur bij Obsession, bekijkt het van een afstandje en is tegelijk verbonden met alle schakels van het eventproces. ‘Door even stil te staan bij waarom en hoe je iets doet, kun je waarachtig groeien.’

Partner for Live

Als Partner for Live overziet, regisseert en organiseert Obsession het geheel van een evenement. Van aanleiding tot impact. Een eventadviseur opereert daarbij op het snijvlak van strategie en operationele kennis. Govers: ‘Vergelijk het met een communicatieadviseur. Ook ik sta met mijn voeten in de klei en met mijn hoofd in de directiekamer. Vanuit die rol kan ik de waarde van een evenement veel beter tot uitdrukking brengen. Het is een instrument – mits goed ingezet – dat bijdraagt aan inzicht, vernieuwing en groei. Het is waardevol om ook naar het grotere plaatje te kijken. Op welke manier draagt het event bij aan de strategische doelen? Is de timing afgestemd op de rest van de marketingcommunicatiemix? Binnen welke maatschappelijke context speelt het? En wat wil je met het event bereiken?’

Doelstellingen tastbaar maken

‘Vragen, ik blink uit in vragen’, lacht Govers. ‘Vragen die je uitnodigen om even stil te staan en breder te kijken. Wat betekent bijvoorbeeld een duurzame doelstelling met 60% groene projecten? Waarom is deze doelstelling geformuleerd en op welke manier komt dat terug in de bedrijfsvoering? Ben je bereid die kernwaarde ook echt te vertalen naar uitgangspunten voor het programma en het concept? Als je vanuit de organisatiedoelstellingen concrete eventdoelstellingen maakt, reikt de impact zoveel verder dan alleen het resultaat van één dag. Een event wordt dan onderdeel van het primaire proces. Een manier om te peilen wat er leeft en je medewerkers, klanten en relaties mee te nemen in de ontwikkelingen. Door dat te monitoren en samen te doorlopen, kom je écht verder.’

Krachtige mix

De rol van eventadviseur komt voort uit de Partners for Live positionering van Obsession én sluit aan bij de veranderende rol van het eventvak. Govers: ‘Steeds meer bedrijven en organisaties onderschrijven de kracht van live. Zo benaderde de Verenigde Naties ons voor advies over de opzet en invulling van hun Public Service Forum. Dat ging in eerste instantie over de inhoud van het internationale programma en passende werkvormen. Pas later werden we gevraagd om die uitgangspunten ook door te voeren in het event.’

Bruggen bouwen

Om het proces en voortraject van een event tastbaar te maken, heeft Obsession de programmatool ‘Let’s go live’ ontwikkeld. Daarmee breng je de aanleiding, doelgroepen, uitgangspunten en pijlers gestructureerd in kaart. Een eventadviseur opereert daarbij als bruggenbouwer. Govers: ‘Ik vind het een uitdaging om op alle niveaus verbindingen te leggen. Tussen strategie en operatie. Tussen concept en uitvoering. Tussen het team bij de klant en het projectteam bij Obsession. Op een afstandje en toch betrokken. Als een opdrachtgever dan zegt dat hij zoveel meer heeft gekregen dan wat hij gewenst had, weet ik dat dit ook gelukt is.’

Ook behoefte aan eventadvies of meer weten over het programma-tool Let’s go live? Neem contact op met Hans Klaver.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!