De Prodentfabriek: van lege productiehal tot hospitalitylocatie
14 april 2021Je ziet het gelukkig steeds vaker: oude industriële complexen die als gevolg van verplaatste productie of bedrijfssluiting, een nieuwe bestemming krijgen en daarmee het zinderend middelpunt worden van allerlei vormen van bedrijvigheid. Als kloppend hart van de voormalige industrie in Amersfoort is de Prodentfabriek, een locatie waar tot 2011 nog tandpasta werd geproduceerd, nu de plek waar de mooiste hybride en online evenementen plaatsvinden.
Wie bij de Prodentfabriek wil komen, wandelt eerst voor een deel door de Nieuwe Stad, langs het hoofdkantoor van Picnic, tenzij je een elektrische auto bezit, want dan kun je voor de deur parkeren bij een van de 20 laadplekken op het Oliemolenhof. Daarna loop je onder de oude toegangspoort met de neonwoorden ‘Wishful Thinking Doing’.
‘Wie droomt er mee?’
Jimmy Bakker, general manager bij de Prodentfabriek, het gelijknamige bedrijf binnen het complex van de Prodentfabriek dat hybride en online evenementen verzorgt, is bijna letterlijk een kind van de Prodentfabriek en Amersfoort. ‘Mijn moeder woonde met haar broers en zussen hier vlakbij aan de Kwekersweg, dus toen in 2011 de fabriek sloot en met het herbestemmingsplan werd gevraagd: ‘Wij hebben een droom, wie droomt er mee?’ hoefde ik niet lang na te denken’, begint Bakker zijn verhaal.
Ondernemersparticipatie
De Prodentfabriek past naadloos in het rijtje van herbestemmingsplannen als Strijp S in Eindhoven: oude industriële locaties die nu het centrum zijn van creativiteit en innovatie. ‘We begonnen direct in 2013 met het evenement Innovation Day, met 1.200 bezoekers. We hadden een prachtig gebouw met een ziel, maar nog geen faciliteiten. We wisten bij wijze van spreken niet eens of de elektriciteit het deed’, vervolgt Bakker. ‘Maar daarna ging het snel, bijna organisch. Wat leuk is, is dat ondernemers in dit gebied participeren in onze evenementen. Stel een opdrachtgever wil een hybride event organiseren en heeft naast onze huidige studio’s break-outruimtes nodig, dan huur ik ruimtes van bedrijven hier op het terrein die zij overdag niet gebruiken. Daardoor beschikken we over zo’n twintig break-outrooms die in deze tijden worden omgebouwd naar pop-up studio’s. Ruimtes met een eigen identiteit.’
Duurzaamheidsaspect
Lokale partners als restaurants Dara en Hoog Vuur verzorgen de catering in de Prodentfabriek, in deze huidige tijd vooral lunches en borrelboxen, maar tot vorig jaar ook de crewdiners en sprekersdiners. Ondanks dat we in een oud gebouw zitten, is er volop geïnvesteerd in groene energie. Bakker: ‘Dit draagt weer bij aan ons duurzaamheidsaspect. Het is een oude locatie en we vinden duurzaamheid vanzelfsprekend, vandaar de zonnepanelen, zonneboilers, biomassaketel en het laadplein voor meer dan 20 auto’s. Wat deze locatie nodig heeft aan interieur ontwerpen en ontwikkelen we zelf.’
‘Dankzij de crisis zijn we verder verbreed in onze diensten’
Investeren tijdens coronacrisis
In maart 2020 brak de coronacrisis uit. ‘Live samenkomen kon niet meer, of in zeer beperkte mate, dus vanaf die tijd zijn we doorgestart met het opzetten van livestreamlocaties. We hebben de ruimte en hebben in die tussentijd juist geïnvesteerd in apparatuur. We zijn geswitcht van een locatie met 500 man in een plenaire zaal naar een livestream- en hybride eventlocatie. Dat ging prima. Zeker het laatste jaar zagen we dat bedrijven via communicatiebureaus toch hun boodschap online wilden uitzenden. Ook de gemeente Amersfoort vergaderde hier met zestig personen en dat kan en moet via livestream te volgen zijn…’
Licht aan en gaan
‘We zijn de afgelopen jaren gegroeid van een lege productiehal tot een fullservice hospitalitylocatie. Inmiddels gedijt de Prodentfabriek het beste wanneer we bij voorkeur zoveel mogelijk mensen mogen ontvangen en hen op een veilige manier een event presenteren, voorzien van een heerlijk kopje koffie, een goeie lunch of een diner. Die ontwikkeling is super leerzaam en fantastisch geweest. We doen nu veel onlineproducties en daar zijn we dankzij de crisis heel sterk in geworden, maar het liefst heb je rondom die talkshowtafel zestig man publiek zitten, op anderhalve meter. We kunnen gelukkig heel snel schakelen, we beschikken over een plug-and-play-studio, dus als we weer mogen, dan is het ‘stoelen aanschuiven, licht aan en gaan!’ Opdrachtgevers zijn vaak flabbergasted over wat ze in de fabriek zien, beter gezegd, door de industriële sfeer die ze proeven. We zijn er trots op dat we met wat wij hier kunnen en doen die spreekwoordelijke Prodentglimlach weer op gezichten toveren!’ besluit Bakker.
Door > Rob van Hilten
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!