Back Back Nieuws

De Lotto over eigen event: ‘Binden en feestvieren’

01 februari 2012

Uiteindelijk zijn opdrachtgevers de spil in onze branche. Zonder opdrachtgever geen evenement. Zonder opdrachtgever geen doelstelling of briefing. Het begint in de lange lijn altijd bij een 'go' van een event manager of een event planner binnen een organisatie. 

[afbeelding niet meer beschikbaar]Om die reden geeft High Profile de komende weken weer het woord aan deze event managers en vraagt hen naar het laatst georganiseerde evenement. We starten in deze rubriek (Event Case) met Linda Lap, PR Manager van De Lotto.  


Over de Lotto

De Lotto ondersteunt het werk van 19 goede doelen op het gebied van sport, cultuur, maatschappelijk welzijn en volksgezondheid. Sinds de oprichting van Stichting De Lotto in 1961 is er meer dan 1,3 miljard euro naar de Nederlandse sport gegaan via NOC*NSF. Naast de topsport profiteren ook de breedtesport en talentontwikkeling van een grote jaarlijkse bijdrage. Andere maatschappelijke instanties zoals het Oranje Fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Nederlandse Hartstichting ontvangen ook jaarlijks een aanzienlijke bijdrage. In totaal is sinds de oprichting al meer dan 1,8 miljard euro aan goede doelen geschonken.

Wat was het laatste evenement dat De Lotto georganiseerd heeft?

"Dat was de 50-jarige jubileumviering van De Lotto op 12 december 2011 in het Word Forum in Den Haag, voor circa 400 personen. Dit evenement was in combinatie met het NOS | NOC*NSF Sportgala met De Lotto als hoofdsponsor."

– Wat was de doelstelling en hoe zag de briefing er inhoudelijk uit?


"De opdracht was om het 50-jarig bestaan van De Lotto te vertalen naar een aantrekkelijk evenement voor relaties van De Lotto waarbij het middagprogramma helemaal in het teken stond van de jubileumviering (doel: binden, feestvieren en verhaal van De Lotto, ofwel wat heeft De Lotto betekend voor de Nederlandse sport en maatschappij in de afgelopen 50 jaar). Er moest tevens een natuurlijke overgang zijn naar het avondprogramma, namelijk het NOS | NOC*NSF Sportgala gesponsord door De Lotto die tevens haar jubileum vierde."

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Prins Willem Alexander ontvangt het eerste exemplaar van het jubileumboek

Aantal gasten
"De circa 400 gasten overdag bestonden uit relaties van De Lotto, zoals personeel, afgevaardigden van de 19 beneficianten van De Lotto (bv. N*N, Oranje Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Aids Fonds e.d.), zakelijke relaties, sporters, coaches etc.

De circa 1.400 gasten ’s avonds bestonden voornamelijk uit sporters, coaches, sportbonden en overige relaties van N*N, NOS en Lotto."

Jubileumviering middag
"Alle gasten kregen van De Lotto een jubileumboek. Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje ontving hierbij het eerste exemplaar van het speciale jubileumboek uit handen van Harrie Linders, algemeen directeur van De Lotto en ambassadeur van De Lotto, Pieter van den Hoogenband tijdens de plenaire sessie. Na de uitreiking van het jubileumboek gaven afgevaardigden van diverse goede doelen workshops voor de gasten. De middag werd afgesloten met inspiratiesessies door Joop Alberda, Peter Blangé, Robin van Galen en Daniëlle de Bruin."

Meer informatie op: http://www.highprofile.nl/nieuws/de-lotto-viert-50jarig-bestaan-met-50-jaar-winst-voor-nederland–6d1ae29f712dd37d.html

– Welk bureau heeft u hier al dan niet voor ingeschakeld?

"Dechesne & Boertje."

– Is dit bureau geselecteerd via een pitch of was het al een preferred supplier?

"Dit is via een pitch gegaan."

[afbeelding niet meer beschikbaar]
De catering was verzorgd door Maison van den Boer

– Welke locatie heeft u hiervoor gehuurd en waarom?

"World Forum, vanwege uitstraling, goede bereikbaarheid en parkeren, vele en grote ruimtes voor diverse onderdelen van het programma overdag en ‘s avonds, flexibiliteit en prijs."

– Welke cateraar heeft u hiervoor ingezet?

"Maison van den Boer, de vaste cateraar van het World Forum."

– Welke feedback heeft u teruggekregen van de genodigden en de betrokken partijen?

Bijzonder, sfeervol, leuk, chique
Boodschap De Lotto mooi en goed overgekomen
Mooie locatie en aankleding
Goed programma
Prachtig jubileumboek

– Welk evenement staat nu als eerste op de agenda?

"De Lotto is als sponsor betrokken bij diverse evenementen op het gebied van sport, zoals de Nationale Sport Week eind april, maar daar kunnen we nog niet meer over vertellen."

[afbeelding niet meer beschikbaar]
 

Reactie Dechesne & Boertje

Het Muidense eventmarketingbureau Dechesne & Boertje ondersteunde De Lotto met de conceptontwikkeling en productie van het jubileumevenement. We vroegen daarom om hun reacie op deze event case. Anouk Huiden, Projectmanager bij Dechesne & Boertje vertelt:

"De Lotto doneert jaarlijks ruim 80 miljoen euro aan instellingen op het gebied van sport, cultuur, maatschappelijk welzijn en volksgezondheid. In de afgelopen jaren is dit bedrag opgelopen tot meer dan € 1,8 miljard. Dit inspireerde tot het jubileumthema ’50 Jaar Winst voor Nederland’.

Het jubileumboek tot leven gebracht
Tijdens het middagprogramma ontving Kroonprins Willem-Alexander het eerste exemplaar van een prachtig jubileumboek uit handen van Harrie Linders, algemeen directeur van De Lotto, en Lotto-ambassadeur Pieter van de Hoogenband. Het boek, met als titel ‘Trots’, omvat verhalen en foto’s van bijzondere mensen die in de afgelopen vijftig jaar veel betekend hebben voor de Nederlandse sport en goede doelen.
Tijdens een warm jubileumprogramma met indrukwekkende films werd het boek tot leven gebracht. Humberto Tan interviewde bekende sporthelden die een decennium in het boek vertegenwoordigen, zoals Sjoukje Dijkstra (jaren '60), wielrenner Hennie Kuiper (jaren '70), schaatsster Yvonne van Gennip (jaren '80), volleyballer Peter Blangé (jaren '90) en zwemmer Pieter van den Hoogenband (2000).

Concreet goede doelen helpen
Na de jubileumshow waren er 10 workshops waarbij de circa 400 gasten goede doelen hielpen met een specifieke uitdaging. De middag werd afgesloten met inspirerende presentaties van Olympisch kampioenen Joop Alberda en Peter Blangé én Robin van Galen en Daniëlle de Bruin.

Vieren van de overwinningen
’s Avonds produceerde Dechesne & Boertje (in samenwerking met NOC*NSF, De Lotto en NOS) het feest dat rondom het Sportgala werd georganiseerd. De gasten vierden nog tot in de late uurtjes de overwinningen van sporters en sportploegen.”

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!