De lat ligt hoog! Sustainability @ Jaarbeurs De lat ligt hoog! Sustainability @ Jaarbeurs
Back Back Nieuws

De lat ligt hoog! Sustainability @ Jaarbeurs

08 februari 2024

Of je nu een congres, award show of vakbeurs organiseert: bij Koninklijke Jaarbeurs vinden ze dat duurzaamheid altijd centraal hoort te staan. Jaarbeurs wil in al haar activiteiten duurzaamheid aanjagen en versnellen in alle industrieën waarin ze actief is. Zo kunnen ze als beurs- en congresgebouw het verschil maken in bijvoorbeeld de bouw- en installatiesector of de zorg De ambities zijn dan ook niet mals, zoals blijkt uit de flinke stappen en praktische voorbeelden die Marloes van den Berg, Chief People & Sustainability Officer Koninklijke Jaarbeurs, voor ons uiteenzet. Jaarbeurs wil de meeste duurzame en slimme organisator en facilitator van beurzen en events in Europa zijn in 2030!

Dit artikel komt uit het Beursmagazine EventSummit 2024

‘Sinds 2019 is duurzaamheid een van de strategische pijlers van Jaarbeurs’, vertelt Marloes. ‘De aanjagers zijn intrinsieke motivatie, maar ook de vraag vanuit de klant en die van onze, toekomstige, werknemers. Zij willen dat hun evenementen en omgeving duurzaam zijn en vragen heel terecht: Jaarbeurs, wat doen jullie daaraan?’ Als aanjager vormt ze samen met de verantwoordelijke lijnmanagers het ‘Green Team’. Marloes: ‘Duurzaamheid wordt bij Jaarbeurs dus absoluut niet in een hoekje weggezet, we maken daadwerkelijke keuzes op basis van een stevige ambitie en ik ben onderdeel van het directieteam met bijbehorend mandaat. In 2030 willen we de meest duurzame organisator en facilitator van Europa zijn. . Mooie beloftes, maar je moet deze ambities wel concreet maken.’

Betrokken rol

‘Waarin ik echt vind dat we een verschil maken, is dat we in alle markten waarin we actief zijn duurzaamheid willen aanjagen en versnellen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de bouwsector. Daar is duurzaamheid sowieso al een hot topic. Dus daar kunnen we als Jaarbeurs op inhaken door goede keynotes en contentprogramma’s te organiseren op bijvoorbeeld onderwerpen als circulair bouwen. We zorgen er ook voor dat we awards hebben voor klanten met de meest duurzame deelname en de meest duurzame producten. Daarnaast hebben we start up en scale up paviljoens, waar we speciale aandacht vragen voor duurzame innovatie. Ik vind dat er bij ons  een belangrijke rol ligt om betrokken te zijn bij die commerciële kant.’

UFI Sustainable Development Award

Wat niet veel mensen weten, is dat Jaarbeurs ook een groot eigen portfolio aan beurzen en evenementen heeft en dat ze ook alle horeca zelf doen/exploiteren.. Marloes: ‘Met 2,3 miljoen bezoekers per jaar kunnen we heel veel impact maken. Zo is minimaal 80% van wat we serveren vegetarisch. En als je dan nog vlees en vis serveert dan moet het minimaal een bepaald certificeringsniveau hebben (3* beter leven, ASC en MSC). Peter Scholte, onze nieuwe chefkok, kijkt naar duurzaamheid vanuit het breedste perspectief. Hoe kunnen we lokaal inkopen, seizoensgebonden koken, wat zijn verantwoorde keuzen? Een supermooie uitdaging!’

Met verschillende projecten binnen Food & Food Waste zorgen we voor een gereduceerde CO2-uitstoot met als uiteindelijk doel om CO2-neutraal te worden. We willen voedselverspilling tegengaan en medewerkers, organisatoren en bezoekers stimuleren om duurzame voedselkeuzes te maken gericht op plantaardig eten.’ De inspanningen vallen op, want in 2022 won Jaarbeurs de UFI Sustainability Award

Serieuze stappen

‘Nu wonnen we de award niet alleen voor de assortimentskeuzes die we hebben gemaakt, maar vooral voor ons circulaire SWILL systeem, waarin we bijvoorbeeld monitoren wat we versnijden en wat terugkomt van de buffetten. Daar halen we belangrijke kennis uit. Wat er uiteindelijk echt overblijft aan broodjes gaat naar Too Good to Go, verpakte etenswaren naar de Voedselbank of uiteindelijk naar onze eigen composteermachine die we ook willen gaan openstellen voor bedrijven in de omgeving. Daarnaast ben ik in gesprek met buurtcentra in de omgeving. Kunnen we eten dat over is na congressen binnen een kwartier laten ophalen? Daarmee voorkomen we ook veel voedselverspilling. Deze stappen zijn heel revolutionair voor de evenementenindustrie, dit wordt nog zelden zo gedaan, maar geeft enorme impact. Door alleen al naar Food & Food Waste te kijken – dan hebben we de bezoekersimpact dus nog niet eens meegenomen - zie je dat we op basis van deze bezuiniging 194 keer rond de wereld zouden kunnen rijden. Dat zijn echt wel serieuze stappen, daar ben ik heel trots op!’

Lancering mobiele milieustraat en duurzaam deelnamepakket beurzen

Recent heeft Jaarbeurs een aantal operationele elementen opgepakt. Marloes: ‘Ik ben heel trots op onze mobiele milieustralen, die bij de op- en afbouw van grote beurzen en evenementen het verschil maken. Dat lijkt een sluitstuk, want eigenlijk moet je zo circulair mogelijk inkopen, maar praktisch gezien zijn klanten van beurzen gewoon gewend om al het restmateriaal in het gangpad te vegen. Dat willen we niet meer, dus daar zetten we nu met onze milieustraat vol op in. Dat werpt enorm zijn vruchten af en daar kunnen we een belangrijke slag mee slaan.’

‘Ook echt gaaf vind ik de lancering van ons volledig duurzame deelnamepakket.’ Wil je als klant impact maken en verantwoord aan een beurs deelnemen of deze organiseren? Jaarbeurs helpt je met duurzame producten of een compleet pakket voor exposanten met bijvoorbeeld circulaire wanden, tapijt, LED-verlichting, een fijne deal met Vepa waarmee circulair meubilair aangeboden kan worden en slimme afvalscheiding. Marloes: ‘Dat zijn wel dingen waar we in de branche en de industrie echt iets kunnen veranderen. Heel praktisch, daar ben ik altijd wel van. We willen sowieso alle grote evenementen en congressen op het gebied van duurzaamheid naar Jaarbeurs halen.’

Social impact

Duurzaamheid heeft daarnaast voor Jaarbeurs ook een groot sociaal aspect. Marloes: ‘Ik ben niet voor niets ook Chief People. Op HR-vlak besteden we aandacht aan gendergelijkheid, diversiteit en inclusie, duurzame mobiliteit en vitaliteitsprogramma’s. Binnen Utrecht zijn we een betrokken inwoner van de stad. Zo steunen we twee lokale goede doelen, het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie en het Helen Dowling Institute. Alles wat we inzamelen – ook via de nieuwe inzamelmachines vanuit Statiegeld Nederland - gaat daar naartoe. Voor beurzen en congressen werken we daarnaast veel samen met de Sign Language Bar en met Academie Spelderholt, een academie voor mensen de Down die worden opgeleid om in de horeca te werken.

Duurzaamheid is altijd een positieve businesscase

Alles beweegt bij Jaarbeurs. Marloes: ‘We proberen duurzaamheid op basis van verschillende pijlers op te pakken en hopen op die manier grote stappen te zetten om zo snel mogelijk CO2-neutraal te worden, uiterlijk in 2030. Duurzaamheid vraagt aanpassing, kost soms geld en vraagt om een andere manier van werken, maar ik zeg altijd: duurzaamheid is altijd een positieve businesscase. We zien ook dat we een enorme aanwas aan new business hebben omdat we zo duurzaam zijn geworden!’

Tekst: Mahlee Plekker

Fotografie: Jaarbeurs: Michiel Ton; Portretfoto: MVO Nederland

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!