De kracht van Socialclub op de werkvloer De kracht van Socialclub op de werkvloer
Back Back Opdrachtgever aan het woord

De kracht van Socialclub op de werkvloer

23 mei 2023

Na de coronaperiode hebben de meeste mensen hun weg terug naar kantoor gevonden. Het kantoor is echter niet langer een plek waar je elke werkdag vanzelfsprekend doorbrengt. Het is veranderd in een clubhuis, een ontmoetingsplek waar je elkaar opzoekt om samen te werken. Toonaangevende kantoorpanden spelen actief in op deze ontwikkeling door voorzieningen zoals een hippe koffiebar, een sfeervol restaurant en verbindende activiteiten aan te bieden. 

Annemarie Engels en Eva Diks zijn community managers bij WTC Amsterdam, waar meer dan 350 bedrijven zijn gevestigd. Ze faciliteren de interactie tussen de 7.000 medewerkers in de torens. 

  • Eva Diks en Annemarie Engels tijdens hun Socialclub Dutch Week
    Eva Diks en Annemarie Engels tijdens hun Socialclub Dutch Week
  • In de Dutch Week kon men zelf tulpen plukken en mee naar huis nemen
    In de Dutch Week kon men zelf tulpen plukken en mee naar huis nemen
  • Comedian Philip Walkate vertelde in de Dutch Week over de opmerkelijke gewoontes van de typische Hollander
    Comedian Philip Walkate vertelde in de Dutch Week over de opmerkelijke gewoontes van de typische Hollander
  • Componist en spreker Erwin Steijlen ontrafelde de geschiedenis en het succes van de Electronic Dance Music
    Componist en spreker Erwin Steijlen ontrafelde de geschiedenis en het succes van de Electronic Dance Music

‘We streven naar een levendige werkomgeving waar mensen met plezier naartoe komen en elkaar kennen’, legt Annemarie uit. ‘Om medewerkers uit de torens met elkaar in contact te brengen, organiseren we diverse activiteiten. Soms is dat een borrel met een comedian, een andere keer nodigen we inspirerende sprekers uit, gevolgd door een netwerkactiviteit. We doen ook gezamenlijk mee aan de Zuidas run en verwijzen expats naar hun eigen padeltoernooi. Bedrijven die zich bij ons vestigen, huren niet alleen vierkante meters, maar krijgen ook toegang tot een levendige community, de Socialclub. Onze werkgever CBRE beheert de kantoortorens en hecht veel waarde aan dit initiatief, het maakt onze panden aantrekkelijker voor huidige en toekomstige huurders.’

Activiteiten in themaweken

Sinds dit jaar worden de activiteiten gecombineerd in vier themaweken. Eva vervolgt: ‘Vanuit de Socialclub organiseren we themaweken. We begonnen met de Dutch Week en binnenkort vindt de Health Week plaats. Later dit jaar volgen nog twee themaweken: de Back to Work Week en de Sustainable Festive Week. Tijdens zo'n week organiseren we verrassende activiteiten op verschillende momenten. We zorgen voor een gevarieerd aanbod met keuze uit sportieve, culturele, humorvolle en ontspannen activiteiten. In de Dutch Week stond op de eerste lentedag ons atrium vol met tulpen die mensen konden plukken en meenemen. Er trad bij de Dutch food tasting markt een Shantykoor op, we hebben gezamenlijk onze eigen versie van de Nachtwacht getekend en componist Erwin Steijlen vertelde over Dutch Dance Music.

Community managers en ambassadeurs

‘We organiseren deze activiteiten niet alleen in WTC Amsterdam, maar ook in andere verzamelkantoorgebouwen die CBRE beheert, zoals UP Office Building, Delftse Poort in Rotterdam, NoMa House en WTC Utrecht. We werken samen met de community managers in die gebouwen aan het succes van dit project. We raadplegen ook onze club van ambassadeurs, voornamelijk bestaande uit office managers van de verschillende huurders, bij het maken van keuzes. Aaaaha! Bureau voor live communicatie denkt met ons mee over de programmering en de werving van deelnemers. De reacties op de Dutch Week waren zeer positief en de uitnodigingsmails voor de Health Week zijn inmiddels verzonden.’

Community uitbreiden

Om deelnemers te werven, maken Annemarie en Eva gebruik van verschillende methoden. Annemarie legt uit: ‘We nodigen mensen niet alleen uit via e-mail, maar spreken ook persoonlijk met mensen in het pand en hangen programmamateriaal op. Een duo van actrices brengt verrassingsbezoeken aan de kantoren en promoot het programma voor de Health Week op rolschaatsen, waarbij ze ook contactgegevens verzamelen. Daarnaast werken we samen met lokale businessclubs zoals Hello Zuidas en de Green Business Club. Door onze activiteiten wordt de Socialclub steeds zichtbaarder en weten steeds meer mensen ons te vinden. Op deze manier bouwen we onze community verder uit, zo worden onze panden nog aantrekkelijker om in te werken.’

Samen bouwen

Eva deelt haar ervaring over de samenwerking met Aaaaha!: ‘We hebben een sterke voorkeur voor vaste leveranciers, omdat we merken dat we samen kunnen bouwen aan een succesvolle formule. Door regelmatige evaluaties kunnen we elk volgend evenement verbeteren. Aaaaha! valt op als een zeer betrokken partner, die zelfs ongevraagd met waardevolle ideeën komt.’

Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt organisaties, bureaus en locaties bij het samenstellen van sterke programma's. Bezoek livecommunicatie.nl.

 

Op de hoofdfoto: Rembrandt nodigde iedereen uit om mee te tekenen aan een eigen versie van de Nachtwacht
Foto’s: Maarten Toner en Annemarie Engels

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!