De historie van BOLS als inspiratie voor jouw bedrijf?
09 October 2017“Alles is aanwezig om een sprankelend en innovatief evenement te organiseren”.
Op het hoofdkantoor van Lucas Bols aan de Paulus Potterstraat in Amsterdam kun je een heuse ‘Bols Cocktail & Genever Experience’ beleven. De historie van het jenevermerk begon 442 jaar geleden in het hart van de hoofdstad. Na een uitstapje over de grens werd Lucas Bols (met in totaal 36 merken) door huidig CEO Huub van Doorne teruggebracht naar Amsterdam waar het in 1575 is allemaal is begonnen. Dat is inmiddels 10 jaar geleden. De ‘Bols Cocktail & Genever Experience’ bestaat intussen evenzo lang. Ben je er nog niet geweest? Laat je inspireren!
Ditmar Oostmeijer werkt intussen bijna 3 jaar bij House of Bols, Cocktail and Genever Experience.
Brandexperience
‘De experience trekt sinds de start gemiddeld 55 tot 60.000 bezoekers per jaar, nationaal en internationaal. De historie van ons vakmanschap en de continue innovatie zijn het meer dan waard verteld en beleefd te worden. We delen ons verhaal in de experience’. Afgelopen december is de experience helemaal vernieuwd. Ouderwetse schermen zijn vervangen. Een aantal innovatieve onderdelen toegevoegd en technologische updates gedaan.
Je kunt je gemakkelijk ruim een uur vermaken in de ondergrondse gangen van het statige pand in het museumkwartier van Amsterdam. Met ondersteuning van de audiotour droom je weg naar de Gouden Eeuw om wakker geschud te worden in de smaakcabine: de zintuigen staan op scherp! Wat hierna volgt is een sensationele geurbelevenis, een visueel hoogstandje wat gegarandeerd mooie plaatjes oplevert. Het maakproces word je haarfijn uitgelegd door Master Distiller Piet van Leijenhorst. En dan is het tijd om je smaakpapillen te bedienen met een cocktail op maat. Jij bepaalt de ingrediënten op basis van je persoonlijke voorkeuren. Proost.
Erkende bartending academy
Aan de Paulus Potterstraat in Amsterdam huist eveneens de BOLS Bartending Academy. 'Uiteindelijk wordt onze jenever veel gebruikt voor cocktails. Daarom ontstond het idee voor een academy, intussen wereldwijd erkend. Hier worden 2000 professionals per jaar opgeleid. Het is een inspirerende ruimte met audiovisuele hoogstandjes. In de opleidingsruimte kun je bijvoorbeeld ook terecht voor productpresentaties'.
Grootvader van de gin
‘Jenever is van oudsher een van de grootste ‘spirits’ in cocktails, met name in Amerika. Sinds de eerste wereldoorlog is de jenevermarkt flink ingezakt. Aan ons de schone taak om de jenever weer terug te brengen, met name in de cocktailwereld. Er is een groot verschil tussen hoe de rest van de wereld denkt over jenever versus Nederland. Hier in Nederland kennen we de jenever van je opa en oma. Oubollig imago dus. Maar de kopstoot (biertje met een glaasje jenever red.) is weer hip! Let op mijn woorden: in vervolg op de gin hype komt de jenever helemaal terug. Die omslag is al gaande en daar werken wij enorm hard aan.’
100 tot 10.000 cocktails per avond
‘We verzorgen veel evenementen. In-house, maar ook op locatie, workshops, trainingen, je kunt het zo gek niet bedenken wat we allemaal doen. Alles tailormade. We zijn vaak onderdeel van een specifiek evenement. Het Conservatorium hotel bijvoorbeeld of RAI eindigden hun evenement met een inspirerende presentatie over het merk Bols en een cocktailsessie. Voor Sensation maakten we op locatie 10.000 cocktails op een avond. In één middag je instap bartender-certificaat halen? Dat kan! Je leert cocktails shaken en alle technieken die hierbij horen. Aan de bar van Bols ontstaat een ontspannen gelegenheid tot netwerken.’
De toekomst van Bols Experience
Ditmar geeft regelmatig inspirerende presentaties voor bedrijven, altijd op maat gemaakt. ‘De laatste 5 jaar heeft de evenementenmarkt zijn intrede gedaan. En zijn ook wij het vernieuwde alternatief voor de tot dan toe populaire heisessie. De komende drie jaar willen we met name ten aanzien van de evenementen nog flink groeien. Dat kan bij ons intern op de academy, maar we denken zeker ook aan evenementen/cocktailcatering op locatie door de hele Benelux waar wij als interessante partner een toevoeging kunnen zijn voor de zakelijke evenementen. We willen anderen inspireren we met ons verhaal: oude historie tot nieuw hip merk.’
Laat je inspireren
‘Historie, vakmanschap en innovatie maakt dat je bij ons een inspirerend evenement kan organiseren. Na een intake, vaak per email worden de boekers uitgenodigd op onze locatie. Zodat ze kunnen zien en proeven via een miniworkshop wat het daadwerkelijk inhoudt. We bieden een experience aan die over emotie gaat. De cocktail, het verhaal, eventueel aangevuld met mooie catering. We hopen dat je het zó leuk vindt dat je het thuis doet en het je buren nog eens vertelt.
Volvo, Samsung, Nokia, DHL en Lely (melkrobotbedrijf) hebben de experience bezocht. Wereldwijde spelers, net als wij. Daar voelden zij connectie’.
Hous of Bols Cocktail & Genever Experience is gevestigd aan het museumplein, recht tegenover het Van Gogh Museum en 7 dagen per week geopend.
Door > Lilian Kuerten
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!