Daarom Twente!Daarom Twente!
Back Back Interview

Daarom Twente!

26 juli 2019

Twente is een regio die uitstekende mogelijkheden biedt voor het organiseren van zakelijke bijeenkomsten. Je vindt hier tal van congres-, vergader- en eventlocaties met een eigen karakter, zowel in de levendige steden als in de rustige omgeving van het unieke coulisselandschap.

Congresregio Twente biedt je professionele en gratis ondersteuning bij je zoektocht naar de juiste locatie. Op basis van je reserveringsaanvraag stellen zij een advies op maat voor je op, passend bij het soort evenement, het aantal deelnemers dat je verwacht en het budget dat je beschikbaar hebt. Een van de partners van het eerste uur van Congresregio Twente is Event Creators, een full service evenementenbureau. Jan Hein Droste, negen jaar werkzaam in het familiebedrijf en nu directeur-eigenaar, vertelt.

Het begon met een manege

‘Wie nu bij ons binnenkomt kan zich niet voorstellen dat mijn ouders hier ruim 40 jaar geleden een manege bouwden. Alleen de naam en de locatie zijn hetzelfde gebleven: De Methoeve in het Twentse Weerselo. Inmiddels hebben wij 40 jaar ervaring met het organiseren van evenementen in onze eigen Methoeve, maar ook elders in Twente en Nederland, tot aan het buitenland toe. Met gemiddeld 250 evenementen per jaar, zijn wij een serieuze speler in de eventbranche.’

Krachten bundelen

‘In 2016 is Congresregio Twente opgericht. Wij hebben ons direct aangesloten. Wij zijn ervan overtuigd dat je door krachten te bundelen, veel meer bereikt. Samenwerken levert op langere termijn meer op. Voor ons, voor onze collega’s, voor de regio, maar ook voor de klant. Via Congresregio Twente worden we nu ook onder de aandacht gebracht van zakelijke boekers in de rest van het land. Dat was voor ons alleen veel moeilijker geweest.’

Voordeel voor de boeker

‘Wat ik heel belangrijk vind, is dat de boeker van onze samenwerking profiteert. Dat begint al met het advies dat Congresregio Twente geeft. Zij zijn goed op de hoogte van de mogelijkheden die de partners bieden. Daardoor geven zij een boeker die op zoek is naar een locatie een passend, onafhankelijk advies. De boeker hoeft zelf niet met allerlei bedrijven te bellen om informatie op te vragen: één telefoontje is genoeg. Dat scheelt veel tijd. Bovendien ontdekt de boeker op deze manier pareltjes waarvan hij of zij het bestaan niet kent. En verrast met deze pareltjes de gasten en bezoekers van zijn of haar event ook weer.

Een ander groot voordeel is dat wij als partners van Congresregio Twente elkaars bedrijven veel beter kennen, waardoor het eenvoudiger is om een complex programma te faciliteren. Zo hebben wij zelf op De Methoeve geen overnachtingsmogelijkheden. Door onze goede contacten met de hotels in de omgeving, zijn bij ons ook meerdaagse bijeenkomsten mogelijk.’

Hightech en soft touch

‘Twente is de meest vernieuwende hightech regio van ons land. Daar speelt Universiteit Twente (UT) een belangrijke rol in, maar ook tal van bedrijven op het gebied van robotica en hightech toepassingen. Tegelijkertijd staan we hier in Twente ook bekend om onze gastvrijheid, onze betrouwbaarheid en onze flexibiliteit. De menselijke maat zeg maar, met Twentse nuchterheid.’

'Samenwerken levert op langere termijn meer op.' 

Evenement geen doel op zich

‘Dit jaar werden we met Event Creators tweede in de verkiezing van de Gouden Giraffe, een award voor de beste events van Nederland. Dat hebben we vooral te danken aan de manier waarop wij kijken naar evenementen. Wij vinden een evenement geen doel op zich. Wat ons betreft is deze vorm van live-communicatie onderdeel van een campagne die al een aantal maanden voor de datum van het evenement begint en die daarna nog doorloopt. Als wij in gesprek gaan met een boeker, willen wij graag weten wat hij met het evenement wil bereiken. Dat kan gedragsverandering zijn bij de aanwezige gasten, maar bijvoorbeeld ook het verkopen van producten of diensten. Door het hier met elkaar over te hebben, breng je in kaart wat het rendement van een evenement moet zijn. Daarvoor is het van belang om een campagne uit te werken. Een bezoeker moet de kernboodschap zeven keer gehoord hebben voor deze beklijft. We ondersteunen de klant daarbij desgewenst met onze eigen online marketeers en campagnemanagers.’

Meten is weten

‘Wij doen voorafgaand aan de campagne rondom een evenement een 0-meting. Daarin bekijken we of de aannames van de boeker over zijn klanten kloppen. Bijvoorbeeld over de vraag hoeveel procent van de producten van een bedrijf een beoogd bezoeker eigenlijk kent. In aanloop naar het event houden we de aanmeldingen en speciale wensen in de gaten, zodat we kunnen bijsturen met extra acties of kunnen voldoen aan bijzondere verzoeken. En na het evenement maken we de effecten ook inzichtelijk: is bijvoorbeeld de productbekendheid gestegen? Uit ervaring weten we dat deze aanpak werkt. Zo werden we bijvoorbeeld benaderd door een bedrijf die als initiële vraag had of we hapjes en drankjes wilden verzorgen tijdens een productintroductie. We zijn met ze in gesprek gegaan en hebben uiteindelijk samen een volledige campagne opgezet rondom deze productintroductie. Dat had tot effect dat de bezoekers van het evenement vooraf al zo goed waren geïnformeerd, dat een aantal ter plekke direct het nieuwe product bestelden. Tijdens het evenement! En natuurlijk hebben we ook de hapjes en drankjes verzorgd.’

Het mag duidelijk zijn: in Twente is je evenement in professionele handen. Zowel bij Congresregio Twente en Event Creators, als bij de overige aangesloten partners. Meer weten over de mogelijkheden in Twente? Kijk dan op congresregiotwente.nl.

Door > Jean-Jacques Jouret

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!