11 november 2015

Crowd Support: vanuit het niets in twee jaar tijd naar tweede marktpositie

Rubrieken

Waar in de afgelopen jaren veel eventbedrijven moeite hadden het hoofd boven water te houden, zijn er ook bedrijven die tegen de stroom in zijn gegroeid. Zoals Crowd Support, dat zich bezighoudt met evenementenbeveiliging en crowd management. Crowd Support werd in 2013 opgericht en is in amper twee jaar tijd uitgegroeid tot één van de meest vooraanstaande security bedrijven, dat 365 dagen per jaar evenementen begeleidt en 700 mensen aan het werk houdt.

Het geheim van het succes berust op drie pijlers: kwaliteit, de kruisbestuiving met de zusterbedrijven van de Safety Group en het juiste instapmoment. De Safety Group bestaat sinds 1995 en omvat negen bedrijven, die gezamenlijk diensten leveren zoals verkeer, vervoer, ticketing, toezicht en handhaving, opleidingen, advies en calamiteiten. ‘Het oprichten van een beveiligingsbedrijf lag in de lijn der verwachting: het is een logische aanvulling op ons portfolio’, vertelt Mark Ponne, commercieel directeur van de Safety Group. ‘Twee jaar geleden was het goede moment. We konden twee beveiligingsbedrijven overnemen. Deze werden samengevoegd en omgevormd en hebben we mee laten groeien in onze filosofie.’

Mark Ponne legt de filosofie uit. ‘De focus van Crowd Support ligt vooral op hostmanship. De kunst is om gasten een veilig en welkom gevoel te geven. Daarvoor volgen onze medewerkers trainingen van zusterbedrijf IVON (Instituut Veiligheidsopleidingen Nederland). Die trainingen maken de beveiligers bewust van hun eigen gedrag en houding én van de beleving die dit oproept bij bezoekers van evenementen. Dat stelt hen in staat hierop te anticiperen. Bij Crowd Support zie je beveiligers in een net kostuum met stropdas of een sportieve outfit met mooie trainingsjas, een net poloshirt en een grijze werkbroek. Onze medewerkers staan niet op evenementen om gasten af te schrikken, maar om hun beleving van een feestje te ondersteunen en om te voorkomen dat gasten confrontaties opzoeken of verboden middelen tot zich nemen. Daarom vinden we het belangrijk dat medewerkers in hun gedrag, houding en kleding een vriendelijke uitstraling hebben. We treden op wanneer het nodig is en maken ons minder zichtbaar wanneer het kan.’

Naam
Mark Ponne vervolgt: ‘Om dezelfde reden komen de woorden ‘beveiliging’ of ‘security’ niet in de bedrijfsnaam voor. We hebben bewust gekozen voor de neutrale naam Crowd Support. Wij zijn weliswaar beveiligers, maar de taak van onze medewerkers is de feestelijke beleving van de gasten te versterken. Misverstanden worden zo onopvallend mogelijk en zonder machtsvertoon afgehandeld.’

Slimme oplossingen
Om strubbelingen voor te zijn, focust Crowd Support zich ook op crowd management. Mark Ponne: ‘Bezoekersstromen goed en veilig begeleiden, zit aan de voorkant van een evenement. Door slimme oplossingen voor mogelijke knelpunten te bedenken, kun je veel irritaties en strubbelingen voorkomen. Dat kan vaak al met kleine, slimme ingrepen. Bijvoorbeeld door te zorgen dat bezoekers op de looproutes geen zicht op het podium hebben. Daarmee voorkom je dat gasten blijven stilstaan en dat bevordert de doorstroming.’

Uitdagingen
Inmiddels beveiligt Crowd Support elke dag van het jaar evenementen, in alle soorten en maten. Van grootschalige, meerdaagse dance events met overnachtingen tot particuliere evenementen voor leden van het Koninklijk Huis en van een bijeenkomst van de Raad van Bestuur van een beursgenoteerd bedrijf tot aan de beveiliging van een studioproductie, zoals het tv-programma Voetbal Inside aan toe. Mark Ponne: ‘We focussen ons op evenementenbeveiliging. Dat is een specifiek vak, en daarop selecteren en trainen we onze medewerkers. Elk evenement heeft zijn eigen uitdagingen. Het is elke keer weer een soort puzzel, waarbij je aan de voorkant de variabelen in kaart dient te brengen. Hoe zien de bezoekersstromen er uit? Wat is het profiel van de klantgroepen? Een publieksevenement in de openbare ruimte waarbij iedereen ongehinderd toegang heeft, vergt een totaal andere aanpak dan een dance event in een afgesloten ruimte, waar de bezoekers een kaartje voor hebben gekocht.’

Tweede marktpositie
Crowd Support werkt vanuit vestigingen in Amsterdam en Zwolle. In totaal werken er zo’n 700 beveiligers. Naast een kern van vaste medewerkers werkt het bedrijf met oproepkrachten. ‘Ook de oproepkrachten worden door ons getraind, opgeleid en begeleid. Het is duidelijk dat we voldoende vlieguren hebben gemaakt op niveau. We zijn een volwaardig zusterbedrijf van bijvoorbeeld Traffic Support. Ofschoon er geen marktcijfers voorhanden zijn, kun je, gelet op het volume, wel stellen dat Crowd Support in Nederland de tweede positie in de markt inneemt. Waar dit toe leidt? De doelstelling is blijven groei, zolang wij de gewenste kwaliteit kunnen waarborgen. Voor de rest geldt: the sky is the limit!’