Crew Faber Audiovisuals thuis na 9 maanden Volvo Ocean RaceCrew Faber Audiovisuals thuis na 9 maanden Volvo Ocean Race
Back Back Nieuws

Crew Faber Audiovisuals thuis na 9 maanden Volvo Ocean Race

29 juni 2018

Perfect job done

Ze waren al met al bijna een jaar lang van huis. Jaap Jochem Knol, Niels de Kort en Marc Trompper, drie av-professionals van Faber Audiovisuals. Onderweg van havenplaats naar havenplaats. Om ter plaatse zorg te dragen voor de audiovisuele faciliteiten in het Volvo Race Experience Village. Een avontuur vol uitdagingen. 'Wat er ook gebeurt, we leveren', vertelt Jaap Jochem. Een garantie die bij Faber Audiovisuals is verankerd in professionaliteit, flexibiliteit en kwaliteit. Van mens en van equipment, waar ook ter wereld.

Reizend circus

Scheveningen, eind juni 2018. Zon, zee, strand. Een verfrissende bries golft over de eindeloze boulevard. De strandpaviljoens lopen van vroeg in de ochtend al vol. Richting haven doemt een met vlaggen, billboards en banners omzoomd tijdelijk tentendorp op: Welkom in het Volvo Race Experience Village. Een reizend circus van tenten, trucks, sponsorhomes en containers, inclusief infrastructuur en techniek, dat in de voorbije 9 maanden liefst 13 havenplaatsen op 5 continenten aandeed, alvorens hier op het Scheveningse strand te eindigen. 'Een deel van de paviljoens reisde steeds mee. In totaal 61 containers. De lokale organisaties in de havensteden vulden dat met eigen attracties verder aan', legt Jaap Jochem uit. In Scheveningen pakt Defensie uit met onder meer een klimtoren, een paar podia en een tijdelijke kanovijver. Verderop de vaste onderdelen, zoals hospitality ruimten, de Globe, de Race Experience en het Sailers Terrace. Langs de haven, natuurlijk, de pitlane. Met in slagorde afgemeerd de boten. Recht tegenover het imposante Volvo home, opgetrokken uit een stalen frame met houten en glazen modules.

  • v.l.n.r. Marc Trompper, Jeroen Jongenelen, Jaap Jochem Knol (allen Faber Audiovisuals) Coen Janssens (Ampco Flashlight) Quérine van Osch (Project Manager at Starlinq Project Management)
    v.l.n.r. Marc Trompper, Jeroen Jongenelen, Jaap Jochem Knol (allen Faber Audiovisuals) Coen Janssens (Ampco Flashlight) Quérine van Osch (Project Manager at Starlinq Project Management)
  • Crew Faber Audiovisuals thuis na 9 maanden Volvo Ocean Race
  • Crew Faber Audiovisuals thuis na 9 maanden Volvo Ocean Race
  • Crew Faber Audiovisuals thuis na 9 maanden Volvo Ocean Race
  • Crew Faber Audiovisuals thuis na 9 maanden Volvo Ocean Race
  • Crew Faber Audiovisuals thuis na 9 maanden Volvo Ocean Race
  • Crew Faber Audiovisuals thuis na 9 maanden Volvo Ocean Race
  • Crew Faber Audiovisuals thuis na 9 maanden Volvo Ocean Race
  • Crew Faber Audiovisuals thuis na 9 maanden Volvo Ocean Race
  • Crew Faber Audiovisuals thuis na 9 maanden Volvo Ocean Race

Dutch Faber crew

Faber Audiovisuals leverde tijdens de Volvo Ocean race 2018 van start tot finish vrijwel alle audiovisuele faciliteiten in het Race Village. Van de led schermen in de verschillende wayfinding towers tot die in de Race Boat Experience, waar toelichting wordt gegeven op de constructie van de wedstrijdboten. Een volledig over de lengte opengewerkt model toont de indeling in compartimenten en de functies aan boord, inclusief slaaphut en toilet. Beeld en geluid ondersteunen de continu doorlopende presentatie. In de Globe-tent draait op een wide screen projectiescherm een film die gaat over duurzaamheid, maar ook over alle aspecten van de race, zoals de zeilers, de teams, de boten, de hostorie van de race en de omstandigheden aan boord. 'Een belangrijke AV-positie voor ons is het Sailers Terrace. Dat stond altijd aan de pitlane en is het centrale ontmoetingspunt van de raceorganisatie. Daar werden altijd allerlei presentaties verzorgd. De led-schermen draaiden er standaard, maar bij presentaties schoven we het geluid.' En dan waren er nog de teams die regelmatig bij Faber aanklopten voor een set ten behoeve van ontvangsten en persmomenten.

Gemotiveerd

Het avontuur begon voor Jaap Jochem en zijn twee collega’s in oktober 2017. Vele  maanden eerder al was op kantoor in Sint Annaparochie de productie opgepakt. 'Je moet rekenen dat we van de twee complete sets die zouden worden ingezet er steeds eentje onderweg moest naar de volgende locatie. Dat vereist een hele strakke logistieke organisatie vooraf.' Het besluit om als senior AV-technicus in te stappen in het project Volvo Ocean Race nam hij niet lichtvaardig: 'Ik heb in het verleden voor Faber bijvoorbeeld in Brazilië meegedraaid tijdens het WK. En ik zat ook al eens een paar maanden in Kameroen. Ik hou van reizen. Maar 9 maanden … daar moest ik toch wel even over nadenken.' Hij zei toch ja, zoals ook zijn twee collega’s dat gemotiveerd deden. 'Je ontmoet toch heel verschillende culturen, bent ondertussen bezig met het werk dat je het liefste doet en staat bovendien voor de opdracht dat optimaal te doen. Onder alle vaak ongewisse omstandigheden. Spannend en uitdagend tegelijk.'

Official supplier

Het trio kende een strak rooster: 'Voor de opbouw hadden we steeds maximaal 4 dagen. Afbouwen en inpakken vereist gemiddeld 24 uur.' Gaandeweg kregen ze natuurlijk routine in de invulling van de schema’s. De vaste event crew die net als zij van hotel naar hotel, van locatie naar locatie en van klus naar klus reisde, wist al snel dat ze op de jongens van Faber konden rekenen. Met het zeilen en de race zelf hadden ze overigens niet heel veel te maken. 'De zeilcrew leeft in een eigen vrij afgesloten wereld. Die zijn altijd bezig met hun race. Wij zijn alle drie wel een keer meegevaren, omdat Faber official supplier was. Een buitenkansje, want dat was natuurlijk wel gaaf.'

Perfect job

Als op 30 juni een laatste race is gevaren, een toetje tussen Brunel en Akzo Nobel, zit het avontuur erop. Dan gaan deze sets terug naar de basis en kan de crew op adem komen. Met mooie persoonlijke herinneringen. Maar vooral met een perfecte job op het palmares. Het volgende op de toch al indrukwekkende internationale staat van dienst van Faber Audiovisuals.

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!