Creaplan Group neemt Britse marktleider over
05 November 2024De Belgische Creaplan Group uit Nazareth zet een nieuwe, belangrijke stap in zijn Europese expansiestrategie. Na de grondige hertekening van de aandeelhoudersstructuur dit voorjaar, wil de innovatieve design company Europa verder veroveren. De overname van Skyline Whitespace, de Britse marktleider in premium standenbouw, past perfect in dit plaatje.
Creaplan vierde dit jaar zijn dertigste verjaardag en is naast premium standenbouw ook actief in het segment van bedrijfsinterieurs. Daarnaast faciliteert het bedrijfs- en sportevenementen vanuit het Nederlandse dochterbedrijf For Live. ‘Alles wat we doen valt onder de noemer experiential marketing, van beursstanden over interieurs tot grote evenementen’, vertelt Group CEO .
London calling
Creaplan groeide de jongste vijf jaar sterk, zowel organisch als via overnames. De omzet verdubbelde tot 20 miljoen euro. Debaveye: ‘We willen nu op Europese schaal onze stempel drukken in experiential marketing via nieuwe, lokale hubs om onze dienstverlening nog beter en efficiënter te maken, dicht bij de klant.’ De overname van Skyline Whitespace past perfect binnen deze strategie. ‘We volgen onze klanten richting de leidende b2b-beurzen in Londen, Parijs, Milaan en Barcelona. Het Verenigd Koninkrijk, met Londen als dé hub, is een boeiende markt. In de Britse hoofdstad zijn er bijzonder veel multinationals gehuisvest. Londen is voor ons ook een belangrijke toegangspoort richting de VS-bedrijven; heel wat VS-klanten hebben er een vestiging.
Daarnaast is het door de Brexit steeds moeilijker om UK logistiek te linken aan Europe mainland. In onze sector kunnen we het ons niet permitteren dat materialen enkele dagen blijven ‘hangen’ aan beide zijden van het kanaal. Dit kunnen we nu oplossen met onze hubs binnen de groep.’
Wederzijds vertrouwen
Skyline Whitespace werd opgericht in 2002, draait 17,5 miljoen euro en telt 66 voltijdse werknemers (FTE’s). Creaplan Group telt 75 FTE’s en draait 20 miljoen euro omzet. Door de overname van de Britse markleider vergroot de omzet significant, maar de twee bedrijven delen ook hetzelfde DNA en dezelfde waarden. ‘Net als ons zijn ze actief als standenbouwer in het premium segment met A-merken zoals Moody’s, Capgemini, Hilton en Bayer. We profileren ons allebei als high end op alle vlakken: in design, technologie, afwerking, timing én ondersteuning.’
Vizier op (Zuid)-Europa
Creaplan Group draait nu 30% procent in de Benelux en 70% in de rest van Europa. ‘We willen verder groeien op het Europese toneel en kijken nu richting Zuid-Europa – met name Barcelona, Milaan en München. Onlangs gaf de groep zijn visitekaartje af op de Paris Motor Show 2024 – beter gekend als de Mondial de l’Auto – waar we de standen van vijf A-automerken verzorgden. Op termijn willen we experiential marketing over gans Europa ‘afdekken’ en alle klanten regionaal bedienen’, aldus voorzitter van de raad van bestuur Walter Mastelinck.
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!