COMMunicatie tot achter de kommaCOMMunicatie tot achter de komma
Back Back Locaties

COMMunicatie tot achter de komma

20 juni 2019

‘We willen in alles laten zien wie we zijn’

Het gaat goed met COMM Museum voor Communicatie. Vooral de zakelijke markt als ook het onderwijs weten de in 2017 na een jarenlange verbouwing heropende accommodatie goed te vinden. De een voor een inspirerende confrontatie met de wereld van communicatie vroeger en nu; de ander voor een vergadering, seminar of conferentie. Tijd om de propositie verder te verfijnen, vonden ze in Den Haag. 'We zijn méér dan alleen een unieke ruimte. We zijn experts in communicatie. Dat wilden we uitdiepen', vertelt Babiche Wouters van den Oudenweijer, Teammanager Sales en Events. De eerste tastbare resultaten zijn zichtbaar en proefbaar.

  • COMMunicatie tot achter de komma
  • COMMunicatie tot achter de komma
    Babiche Wouters van den Oudenweijer
  • Foto: ©Spark fotografie
    Foto: ©Spark fotografie
  • COMMunicatie tot achter de komma
  • COMMunicatie tot achter de komma
  • COMMunicatie tot achter de komma
  • COMMunicatie tot achter de komma
  • COMMunicatie tot achter de komma

Telefoonkluis

Er is altijd wel aanloop in de statige Haagse Zeestraat. De ene dag op de vier museumvloeren een groep MBO-studenten richting Mediaredactie, de andere dag in de aanpalende vergaderruimten een groep rijksambtenaren, die er met elkaar in overleg gaan over nieuw beleid. 'Wat hen aan ons verbindt is communicatie', zegt Babiche. 'En daar liggen natuurlijk ook onze roots, daarin onderscheiden we ons. Vergaderen? Dat is communicatie. Dineren? Ook. Een feest? Het draait altijd om communicatie. In dat besef hebben we ons, nu we onze naam en reputatie als business to business accommodatie gevestigd hebben, indringend afgevraagd hoe we daar nog gerichter op kunnen inspelen. Hoe kunnen we communicatie verder integreren in onze propositie?” De eerste oogst van nader onderzoek en verschillende brainstormsessies maakt enthousiast, vindt Babiche. 'We presenteren ons als ‘Meer dan een ruimte’. We bieden niet alleen de plek om bijeen te komen, maar ook alle mogelijke tools om die bijeenkomst op het gebied van communicatie optimaal te maken.' Ze licht toe: 'Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat verschillende kleuren concentratie positief of negatief kunnen beïnvloeden. Bij ons boek je ruimte en pas je de kleuren aan naar jouw doelstelling voor de meeting of het event. We hebben sinds kort telefoonkluizen in elke vergaderruimte. Zo simpel eigenlijk, maar ook weer zo eigen voor ons. Het opschrift luidt ‘Nu even niet’. Klinkt paradoxaal voor een communicatie-instituut, maar spreekt natuurlijk voor zich. We kennen het allemaal; zolang het toestel binnen hand- en oogbereik ligt, gaat er een bijna onweerstaanbare aantrekkingskracht van uit. Nuttige optie: gewoon even helemaal weg, achter de kluisdeur. In het belang van heldere communicatie, maar dan dus anders.'

Social Media-diner

Ook het ‘COMM blokje om’ kwam op de uitvoeringslijst terecht. 'Het is een open deur, dat een frisse neus tussendoor wel zo constructief werkt tijdens langere vergaderingen. Daar voorzien we in met een wandeling in de buurt. Onze gids heeft enkele routes op papier gezet onder meer langs kunsthistorische gebouwen en objecten in de omgeving.' Een ander terrein waarop links naar communicatie zijn gezocht en gevonden is catering. Vanzelfsprekend krijgen daarin ook bij COMM hedendaagse trends sowieso ruimte: 'Denk aan brainfood, keuzes uit gezonde menu’s, biologisch, vegetarisch, dagvers', legt Babiche uit. 'Daarin behoort onze cateraar Van der Linde tot de voorlopers' Eigenzinniger is het ‘Social Media diner’. Babiche: 'Gasten loggen in op een uniek account en krijgen daar zowel voorafgaand aan als tijdens het diner allerhande teasers en informatie aangeboden die zijn gelinkt aan hun diner. Je kunt er foto’s en video’s zien vanuit de keuken met uitleg door onze chef over onder meer ingrediënten en bereiding.' Het menu draagt de namen van sociale media en bijvoorbeeld emoji’s geven het verder gezicht. Om te voorkomen dat iedere tafelgast continu op zijn smartphone zit te kijken, wordt het beeld ook doorgezet op schermen in de dinerruimte. 'Een mooie gadget vind ik zelf de speciale telefoonhouder, eventueel met bedrijfslogo, die elke gast krijgt om zijn smartphone op tafel kwijt te kunnen.' Eén ding is zeker, weet Babiche uit eerste ervaringen, het concept maakt volop communicatie los: 'Er wordt over gepraat met elkaar.'

Hoofdingang

Fysieke ruimte is er in elk geval volop in COMM Museum voor Communicatie. Het vergader- en zalencomplex biedt op de begane grond de Eventzaal, ruim 350 vierkante meter groot en in theateropstelling geschikt voor zo’n 250 gasten. Deze sfeervolle zaal is bij uitstek geschikt voor elk type diner: uitgeserveerd of in buffetvorm. Er direct omheen zijn verschillende unieke ruimten beschikbaar, die creatieve mogelijkheden bieden voor neven-events. Zo is er de spannende Lounge, het centraal gelegen Hart en de spectaculaire interactieve Newsroom, die beschikt over een wandvullend scherm, inclusief state-of-the-art audiovoorzieningen. Deze ruimten zijn onderdeel van het museum. 'Op de verdiepingen hebben we meerdere vergaderkamers beschikbaar, voorzien van alle denkbare faciliteiten. En ja, inclusief telefoonkluis', glimlacht Babiche. 'Desgewenst kan de opdrachtgever gebruik maken van een aparte ingang aan de achterzijde, zodat gasten niet per se via de openbare entree binnen hoeven te komen. Al is de route via de algemene ingang wel zo leuk door de reis die je maakt in de wereld van communicatie.'

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!