COMM: warenhuis vol communicatie - RVG PhotographyCOMM: warenhuis vol communicatie - RVG Photography
Back Back Locaties

COMM: warenhuis vol communicatie

21 december 2017

'Wie de kunst van communicatie verstaat, verstaat de wereld'. Wat lijkt op een tegeltjeswijsheid, blijkt de kern van het museumconcept 3.0 aan de Haagse Zeestraat. Een warenhuis vol communicatie, waarin je niet wordt verteld wat het is, maar er met alle zintuigen mee wordt geconfronteerd. Immers, alles is communicatie. 'Dichterbij het thema kun je met je zakelijke evenement niet komen', is Sales & Event Manager Lianne van Oorschot stellig. Sinds 2 november, de dag van de feestelijke opening van Museum COMM, hebben tal van nieuwsgierige opdrachtgevers en hun gasten dat al aan den lijve mogen ervaren. Wie volgt?

'Verrassend en onderscheidend'

Eindelijk, de bouwvakkers, schilders, techneuten en inrichters zijn definitief vertrokken. Ruim anderhalf jaar lang waren zij dagelijks bezig in het voormalige Postmuseum, dat daarna dienst deed als PTT Museum en nog weer later – onder de naam Museum voor Communicatie – poogde dit begrip in exposities te vertalen. Een ambitie die, met de kennis van nu, helemaal is losgelaten. 'We hebben de oorsprong van het gebouw, de Koninklijke Bazar, een warenhuis, als uitgangspunt genomen voor een compleet nieuwe visie op deze accommodatie', vertelt Marièlle Beek namens Perspekt, het Haarlemse bureau dat in nauwe samenwerking met East Side Live Communicatie en Events tekende voor het totale creatieve en driedimensionale concept. 'Bezoekers en gasten tijdens evenementen krijgen nu op allerlei verrassende en onderscheidende manieren aspecten van communicatie aangeboden. Of het nu de uitnodigende centrale trap is die met je in gesprek gaat, de spiegel die je toont zoals anderen je zien. Of de rinkelende telefoons die je uitdagen op te nemen. Het is allemaal ontzettend communicatie, die je niet eens moet willen proberen te vatten.'

'Museum en accommodatie geïntegreerd'

Van opmerkelijke displays tot uitnodigende vergaderkamers, van de publiek toegankelijke lounge tot de interactieve Newsroom, alles heeft in opstelling en uitvoering betekenis meegekregen. 'Die integratie van museum en eventlocatie maakt ons uniek', stelt marketing medewerker Birgit Verwer. 'We kunnen bezoekers van een seminar in de grote zaal bijvoorbeeld meenemen op een tour met een boeiende gids. Maar ook de combinatie met een van de workshops of live programmeringen die we onder de titel COMM Live organiseren in de newsroom is heel inspirerend.' Het actuele lijstje van thema’s voor dergelijke programma’s is alleszins attractief. Wat te denken van een reis door het Dark Web onder leiding van een zeer goed ingevoerde insider? Spannend, onthullend en behoorlijk verontrustend. Of het thema eenzaamheid in relatie tot communicatie: Hoe breng je mensen bij elkaar en met elkaar in gesprek? En natuurlijk fake news. 'We organiseren deze programma’s in de avonduren voor belangstellenden. Ze maken onderdeel uit van een omvangrijker programma dat voortdurend in ontwikkeling is omdat we ook willen inhaken op de actualiteit.'

  • COMM: warenhuis vol communicatie
    Lianne van Oorschot, Michelle Kortekaas en Tineke Scheepens (team Sales Meetings & Events)
  • COMM: warenhuis vol communicatie
    VIP opening
  • COMM: warenhuis vol communicatie
    Marielle Beek
  • COMM: warenhuis vol communicatie
  • COMM: warenhuis vol communicatie
    Newsroom
  • COMM: warenhuis vol communicatie
  • COMM: warenhuis vol communicatie
    VIP opening
  • COMM: warenhuis vol communicatie
    Club

'Unieke ingrediënten'

Lianne vergelijkt haar aanbod aan opdrachtgevers in de zakelijke markt met de schijf van 5. 'Wij bieden de ingrediënten, waarmee zij hun eigen menu kunnen samenstellen. Unieke ingrediënten, met als extra toegevoegde waarde, dat je het element communicatie in je eventthema er niet meer met de haren bij hoeft te slepen. Wij zijn communicatie, dat is ons gezicht, ons dna.' Een propositie die meteen zo aantrekkelijk bleek, dat nog tijdens de afwerking dit najaar al evenementen werden geproduceerd. Voor Lianne en haar team golden die 'under construction'events als pilot. 'Zo konden we, met ons team en onze vaste leveranciers indraaien. Maar die tijd is voorbij; we zijn full swing aan de slag.' En de rap voller lopende agenda laat dat ook overtuigend zien: de namen van ministeries, communicatiebureaus, provincie en gemeente en tal van commerciële klanten vullen ondertussen vele datumpagina’s.

'Chique en gastvrij'

Op hun eventdag straks bereiken zij de verschillende zalen en vergaderkamers ofwel via de openbare museumingang, of door een statige entree 'aan de achterzijde' in de De Ruyterstraat. Een lange chique gang leidt langs een bemande balie naar de eventzaal, het trappenhuis en de lift. 'Alle 5 vergaderkamers, met een capaciteit van 6 tot 40 personen, zijn naar eigen ontwerp ingericht en gestoffeerd. Alles is bovendien speciaal voor ons gemaakt, van de vloerbedekking tot de unieke verlichting toe.' Een van die armaturen blijkt bij nadere beschouwing te zijn vervaardigd uit tientallen telefoontoestellen; een ander van telefoonhoorns. In alle ruimten zijn vitrines ingebouwd of neergezet met daarin veelal bijzondere objecten uit de collectie. 'We verloochenen onze herkomst en ons thema niet.' Wat evenzeer blijkt in de club en de boardroom op de tweede verdieping. Een markant gedecoreerde wand vol gestempelde postenveloppen illustreert onmiskenbaar de roots van de accommodatie. En alles even sfeervol, subtiel en ingetogen van kleur- en materiaalkeuze, waarmee de functionaliteit optimaal is gediend.

'Het was natuurlijk een unieke, maar ook forse uitdaging om helemaal vanaf scratch te mogen ontwerpen. Daar schuilen immers ook heel veel risico’s in. Kijk je in dat besef naar dit resultaat, dan mogen we alleen maar heel erg trots zijn. En dat zullen onze zakelijke en museumgasten na hun bezoek absoluut met ons eens zijn.'

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!