CODEROOD op het Malieveld: hou die verbondenheid vastCODEROOD op het Malieveld: hou die verbondenheid vast
Back Back Nieuws

CODEROOD op het Malieveld: hou die verbondenheid vast

26 augustus 2020

‘We hebben een oplossing voor alles, maar nu even niet’, zei Pieter Bas Boertje op het podium tijdens #CODEROOD op 25 augustus op het Malieveld in Den Haag. Om die reden organiseerde het Eventplatform de actie Code Rood voor de Evenementenbranche. Het werd een groot succes! Ruim 600 mensen uit de evenementenbranche togen naar het Haagse Malieveld om te laten zien hoe hoog de nood binnen de evenementenbranche zonder extra steun van de overheid is. Als dominostenen vielen de in rood geklede afgevaardigden van verschillende professionele bedrijven binnen de evenementenbranche om nadat ze in formatie het woord HELP gevormd hadden. Natuurlijk was ook High Profile Events aanwezig: om mee om te vallen en om vanaf de hoogwerker dit indrukwekkende schouwspel gade te slaan.

Petitie met 13.361 handtekeningen

Hoewel erin de afgelopen maanden constructief overleg is gepleegd door het Eventplatform met diverse ministeries over steunmaatregelen en verruiming van richtlijnen voor de evenementenbranche, blijkt dat de impact en gevolgen voor de branche nog steeds worden onderschat in Den Haag. De actie kon op aandacht van VVD-kamerlid Thierry Aartsen en MKB Nederland voorzitter Jacco Vonhof rekenen, die beide aanwezig waren tijdens de indrukwekkende kettingreactie om de omvallende branche te symboliseren en de petitie met 13.361 in ontvangst te nemen.

Persoonlijke impact

Op het podium spraken naast Pieter Bas Boertje en Riemer Rijpkema ook verschillende eventmanagers en eventprofessionals over de persoonlijke impact van de maatregelen. Rob Lagendijk, Senior Business Developer Wijnspijs.nl: ‘We willen niet de slachtofferrol opzoeken, maar hebben tijd nodig om te innoveren. Steun de sector zodat we tijd hebben om nieuwe businessdoelen te ontwikkelen.’ Bij de werkgever van Sales & Eventmanager Sanne Krijnen raakte de opdrachtportefeuille volledig leeg door de opgelegde Coronamaatregelen vanuit de overheid: ‘Mijn opdrachtgever had geen andere keuze dan mij en mijn collega’s te laten gaan. Het is al lang 5 voor 12 waarbij vele banen zijn gesneuveld en ondernemers het hoofd niet meer boven water kunnen houden. Hoe creatief en vindingrijk wij ook zijn, zonder extra steun kon dit weleens niet meer nodig zijn.’

Menselijke kettingreactie

Klokslag half vier viel de grote ketting van mensen, allemaal gekleed in een rood T-shirt met op de achterkant Live is Beautiful, langzaam om waarna het woord HELP nog doordringender zichtbaar werd. In doodse stilte bleven ze vervolgens liggen totdat vanaf het podium werd geroepen: ‘Jullie mogen opstaan!' Kippenvel!

Ruimte en perspectief

‘Erg indrukwekkend’, was de eerste reactie van Thierry Aartsen. ‘Deze actie toont echt aan hoe hoog de nood is. De gemiddelde Nederlander lijkt te denken dat het goed gaat, maar ik heb tijdens mijn bedrijfsbezoeken binnen de branche de laatste tijd het tegendeel gezien. Ik ben daar echt van geschrokken. Dat beeld, dat moet je goed laten zien als branche. Bovendien is alles echt enorm goed georganiseerd – dat kun je de evenementenbranche natuurlijk wel toevertrouwen, maar het geeft moed het ook zo op het Malieveld te zien. Je kunt zien dat deze mensen gewend zijn aan draaiboeken, wat dat betreft is deze actie echt een voorbeeld van hoe het kan op 1,5 meter.’ Op de vraag wat hij concreet gaat doen met de petitie reageert hij dat hij de branche zeker niet wil laten vallen. ‘Ik wil de branche ruimte en perspectief bieden. Daar hoort een steunpakket van langer dan drie maanden bij. Maar weinig mensen hebben in de gaten hoe groot het bloedbad binnen de evenementenbranche is. Ik denk dat de steun die de afgelopen maanden gericht was op een aantal specifieke sectoren inmiddels op een andere manier verdeeld kan worden. We kunnen niet alle sectoren over een kam scheren, we hebben al veel sectoren in de benen gehouden, het is nu tijd om keuzes te maken.’ Jacco Vonhof: ‘Ook MKB Nederland gaat ervoor zorgen dat de steunmaatregelen voor de evenementenbranche doorgaan. Misschien wat smaller, niet voor iedereen, maar dieper voor wie het nodig hebben.’

Tot in de puntjes georganiseerd

Voor de schermen bleek de actie tot in de puntjes georganiseerd, ook achter te schermen liet de evenementenbranche zien waar ze goed in zijn: organiseren! Zelfs de lokale politie die even een kijkje kwam nemen strooide met complimenten. Door middel van rood-witte linten konden de deelnemers voldoende afstand van elkaar houden en met opvallende rode T-shirts en mondkapjes veranderde de menigte al snel in een eensgezind geheel. Voor de ruim toegestroomde pers waren er twee hoogwerkers geregeld zodat het woord HELP goed te lezen en te fotograferen was. Ook Riemer Rijpkema noemde de actie een groot succes: ‘Het was een fantastische manifestatie waarbij ik echt mijn emoties moest onderdrukken. Het voelt heel bijzonder om hier met zijn allen te staan. Goed om te horen dat Jacco Vonhof en Thierry Aartsen ons ondersteunen.’

Verbondenheid vasthouden

Wat kan de branche doen om het steunpakket ook echt te krijgen? Thierry Aartsen: ‘Laat jullie stem horen. Laat zien hoe groot de ellende is. Bovendien: hou elkaar vast. Er zijn zo veel logo’s die samen de evenementenbranche maken. Het is moeilijk om in Den Haag uit te leggen dat bijvoorbeeld ook een vervoerder/transport failliet gaat als er geen beurzen en evenementen zijn. Met moddergooien en boe-roepen komen we er niet, het heeft in deze tijd geen zin om het met elkaar oneens te zijn. We moeten juist die verbondenheid opzoeken, en dat doen jullie heel goed!

> Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!