7 maart 2016

Coby International Fair Support viert veertig jaar Hollandse perfectie

Rubrieken

Probeer een interview met Han Kaas, een van de directeuren van Coby International Fair Support, in te plannen en je bevindt je plots in een wereld die van afspraken aan elkaar hangt. Hiernaartoe, daarnaartoe, deze klant spreken, die klant helpen – het is een hectiek die menig mens omver zou blazen. Han Kaas en zijn collega’s verblikken of verblozen er echter niet van.

‘Momenteel hebben we veel opdrachten in het buitenland, veel industriële opdrachten, zoals wij die noemen. Het gaat dan bijvoorbeeld om semipermanente locaties voor grote bedrijven die gaan uitbreiden en tot die tijd extra vierkante meters nodig hebben. De ene keer gaat het om vergaderruimte, dan weer om catering- of werkruimte. Zodoende zitten we de ene dag in Dresden en de volgende dag in Monaco – zo rap kan het gaan,’ vertelt Kaas enthousiast. Denk echter niet dat het alleen maar rozengeur en maneschijn is, die internationale hectiek: soms moet hij iemand naar Dresden sturen met een stukje vinyl van twaalf vierkante meter. Moet er nog een doorgangetje worden afgewerkt. Nee, romantisch kun je dat niet noemen, lacht Kaas instemmend. ‘Maar dus wel essentieel voor die opdrachtgever.’

Acht uur is acht uur
Dat ze naast alle binnenlandse opdrachten ook veel opdrachten in het buitenland hebben, is langzaamaan zo gegroeid, vertelt Kaas. ‘We werden en worden gezien, mensen zien dat we vlot en goed werken. Daardoor is dat balletje gaan rollen. Maar goed, wij Nederlanders staan er ook om bekend, hè. We zijn alert, geven harde garanties, zijn stipt. Bij ons is acht uur gewoon acht uur, en niet tien over acht. Ik merk dat buitenlandse opdrachtgevers daar veel waarde aan hechten.’

Groots – bijna te groots…
In 2014 was Coby International Fair Support een van de opdrachtnemers voor de aankleding van de Nuclear Security Summit in Den Haag. Een ongelooflijke high-end en luxe 2.0-ervaring noemt Han Kaas het. ‘Het was zo groot, en niet alleen vanwege de gasten, maar ook vanwege de materialen waarmee we werkten. Voor Nederlandse begrippen wel bijzonder, ja.’ Het was dan ook fantastisch om bij betrokken te zijn, maar Kaas ziet ook de keerzijde: al het andere dreigt erbij in het niet te vallen. ‘In grootsheid komt er niets overheen, dat is nu eenmaal zo. Dus dan moet je daarna wel even extra alert zijn, onze focus en onze stiptheid in handelen vasthouden. Onze klant moet centraal blijven staan.’

Hectiek in het kwadraat
Ook qua hectiek kent de NSS-conferentie zijn gelijke niet, herinnert Kaas zich. ‘Toch hebben we ook daar de rust bewaard. Dat is zo belangrijk! Wanneer wij ons werk in alle rust uitvoeren, stralen we dat uit. En daarmee stellen we de opdrachtgever ook weer op z’n gemak, zo werkt het nu eenmaal.’ Hij lacht: ‘En als je tijdens de NSS-conferentie de rust hebt kunnen bewaren, lukt je dat écht overal. Dat hebben we er wel van geleerd, ja.’

Een jubileum, in alle nuchterheid
Dit jaar vieren ze hun veertigjarig jubileum. Iets om trots op te zijn, ja, daar is hij het wel mee eens. Waar hij en zijn broer Renzo dan het meest trots op zijn? ‘Dat we zo’n traditioneel MKB-bedrijf zijn. Sinds wij erin zijn gestapt, ruim dertig jaar geleden, zijn we jaarlijks met één medewerker gegroeid. Een organische groei dus, geen rare bokkensprongen. We kennen iedereen, we voelen ons betrokken. Als ik dan kijk naar al die grote bedrijven die de laatste tijd zijn omgevallen… Ja, dan prijs ik me heel gelukkig met wat wij hebben opgebouwd.’ Het is met diezelfde nuchterheid dat ze hebben besloten het jubileumfeestje klein te houden, met hun eigen mensen te vieren. Kaas lacht: ‘Terugkijken is leuk, voor een moment. Maar we moeten vooruitkijken. En onze opdrachtgevers willen gewoon dat we ons werk goed doen, dáár draait het werkelijk om’.