Back Back Interview

Campina melkveehouders vertellen Nederland waar hun melk vandaan komt

24 mei 2012

Ruim 5.000 melkveehouders van FrieslandCampina zijn gisteren door heel het land de deuren langs gegaan. De boeren hebben huishoudens in hun omgeving bezocht om te vertellen dat Campina melk van dichtbij komt, van Nederlandse koeien die een groot deel van het jaar buiten staan. In de Amsterdam Convention Factory werd gisterochtend het landelijke startschot gegeven en deelden de boeren ‘special edition’ literpakken halfvolle melk uit in de binnenstad van Amsterdam met speciale gast Lisa 251.

Grootste live consumentenactie ooit
Vanuit 16 districten verzamelden de melkveehouders om 135 dorpen en steden te bezoeken. Tijdens deze grootste live consumentenactie ooit, geproduceerd door Mood Concepts, werden de veehouders ondersteund door het merendeel van de kantoor- en productiemedewerkers van FrieslandCampina. Ruim 1.200 medewerkers van Campina verruilden op deze speciale dag hun bureaus en machines voor een bezoek aan de consument.

Ode aan de boer
In de Amsterdam Convention Factory warmde presentatrice Bridget Maasland de melkveehouders op voor deze bijzondere dag. Met een ware yell en een polonaise zat de stemming er dan ook al snel in. Om te kijken hoe gezellig het bij de andere verzamelplaatsen in Nederland (16 in totaal) was, schakelde Bridget live over naar plekken als Heerenveen, Rotterdam en Den Bosch waar ook verschillende Campina medewerkers en managers aanwezig waren. Als ode aan de boer schreef band De Kast speciaal voor deze dag een lied. Met een energiek optreden op het podium in Amsterdam was het officiële startschot gegeven voor Campina Dichtbij.

Koe Lisa 251 belt aan…
Na het startschot deelden de melkveehouders zich op om met bussen de verschillende dorpen en steden te bezoeken. Voor de groep met als bestemming Amsterdam werd het een bijzondere tocht naar de binnenstad. Rondvaartboten brachten de mensen door de mooie Amsterdamse grachten richting Binnenstad waar halverwege een speciale Campina koe het gezelschap begroette. Bij aankomst op de grachten stond koe Lisa 251 de melkveehouders bij tijdens het uitdelen van de Campina melkpakken. Al snel hoorde je reacties als ‘Een koe hoort in de wei, dit is zielig’, maar eigenaar van de koe benadrukte de korte tijdsduur dat de koe acte de présence gaf en zij het reuze naar haar zin had. Bewoners van Amsterdam waren aangenaam verrast met deze actie en namen de melkpakken veelvuldig aan.

Verbinding tussen koe in de wei en melk in de koelkast
Campina gaat met deze campagne letterlijk de boer op. Een bijzondere dag zoals Bas van den Berg, Managing Director van FrieslandCampina Branded Netherlands/Belgium, het noemt. ‘Wij leggen hiermee een verbinding tussen de koe in de wei en het pak melk in de koelkast. Wij vinden het belangrijk om het verhaal achter zo’n alledaags product als melk te vertellen en te benadrukken waar dit product vandaan komt, immers heel dichtbij. Dat verhaal vertellen wij rechtstreeks naar onze consumenten door bij mensen thuis een gratis pak melk aan te bieden.’

Laten zien waar de melk vandaan komt
De actie Campina Dichtbij eindigt niet na gisteren. Voor de mensen die de herkomst willen weten van een pak Campina melk, heeft Campina iets nieuws bedacht. In navolging van de Campina Boerenland producten is nu ook voor Campina melk en karnemelk na te gaan van welke boerderijen de melk afkomstig is. ‘Wij merken dat in toenemende mate mensen geïnteresseerd zijn waar eten en drinken, wat ze in de supermarkt kopen, vandaan komt. Om de herkomst van de melk te laten zien, hebben wij een speciale code ontwikkeld’, vertelt Van den Berg.

Traceerbaar tot zes boerderijen
Door een code op de verpakking in te voeren op www.campina.nl is te zien van welke boerderij de melk vandaan komt. Campina is de enige die in staat is om circa 150 miljoen liter melk van geselecteerde boerderijen zo te verwerken dat de herkomst terug te vinden is. ‘De melkwagen rijdt vaste routes en haalt de melk op van zes boerderijen, rijd naar de fabriek waar de melk in een tank gaat en vanaf dat moment wordt de melk getraceerd. Vanaf dat moment kunnen wij die stroom melk helemaal volgen tot aan het pak en is de melk tot het niveau van zes boerderijen traceerbaar.’

Productie in handen van Mood Concepts
Mood Concepts heeft deze grootste live consumentenactie mogen produceren. Een zeer grote klus waar wij als Events.nl graag meer over willen weten. Lees binnenkort hier het verhaal van Corine Berkel, managing director van Mood Concepts, over hun grootste opdracht ooit.

Fotografie: Maartje van Suijdam

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!