
Cybersecurity voelbaar maken met een 360 graden merkervaring
‘Het is niet de vraag óf je gehackt wordt, maar hoe vaak’, vertelt Aaron Jansen van Bureau voor Evenementen. ‘Die realiteit wilden we voelbaar maken, juist voor C-level beslissers.’ De gekozen locatie, Amaze Amsterdam, bleek ideaal: een industriële plek met een reputatie als pionier in de dancewereld én voorzien van next-level audiovisuele technologie. Het event werd opgezet als een verhalende en zintuiglijke ervaring, waarin bezoekers de chaos van een cyberaanval persoonlijk ondervonden. Stemmen van hackers, crisisscenario’s, en een meeslepende show – alles werkte samen om de boodschap van Commvault krachtig over te brengen. ‘We wilden het verhaal niet zenden, maar laten beleven. Show, don’t tell naar een hoger level tillen: experience, dont’tell’, aldus Aaron. ‘Een bezoeker vatte het wel heel treffend samen: Als een IT event aanvoelt als een dance event. Dat zegt alles over het gevoel en de experience die bezoekers hebben ervaren tijdens dit – toch echt zakelijke – event.’
Van beleving naar meetbaar resultaat
SHIFT was niet alleen een creatief succes, maar ook een strategisch sterk resultaat. De bezoekersaantallen waren indrukwekkend: ruim 200 aanwezigen, waarvan 150 bestaande klanten en nieuwe prospects. De opkomst was 100%. ‘Tijdens het event vonden al meer dan 10 concrete vervolgafspraken plaats – zonder dat daar follow-up voor nodig was – dankzij de slimme inzet van surveys’, vertelt Aaron. Via LinkedIn en andere kanalen genereerde het event tussen de 2,5 en 3 miljoen unieke impressies. De geschatte mediawaarde kwam uit tussen de €500.000 en €750.000. Daarmee ligt het rendement op 7 tot 10 keer de oorspronkelijke investering. ‘We zijn buiten de theoretische kaders gestapt en hebben in de praktijk laten zien hoe live communicatie business genereert’, aldus Aaron.
Technologie als katalysator voor impact
Wat SHIFT écht vernieuwend maakte, was de integrale aanpak: locatie, technologie, content en strategie kwamen samen in een totaalervaring. AI speelde een belangrijke rol in het meten van de impact, wat het event ook intern krachtiger maakte richting stakeholders. ‘We hebben alles ingezet wat er mogelijk is – van beleving en interactie tot strategische relevantie’, vertelt Aaron. ‘Dat maakt het schaalbaar én toepasbaar op andere sectoren. ‘Niet alleen voor cyberbedrijven, maar voor elk merk dat zijn merkbeleving wil versterken, relevantie wil vergroten en écht meetbare impact wil maken.’
Nieuwe standaard voor merken en bedrijven met lef
SHIFT is daarmee meer dan een case study – het is een uitnodiging. Een uitnodiging aan merken, marketeers en communicatieprofessionals om eventmarketing niet als ‘leuk extraatje’ te zien, maar als strategisch instrument. ‘Een event is dé plek waar je als merk écht impact maakt, relaties verdiept en concrete businesskansen creëert. Zeker nu, in een wereld die steeds vluchtiger en onpersoonlijker wordt, is het belangrijker dan ooit om als merk écht verbinding te maken’, vertelt Aaron. ‘Activeren, innoveren en accelereren zijn principes die in deze context de lading goed dekken. Het is tijd om je eventmarketing en merkbeleving naar een compleet ander of nieuw niveau te tillen.’
Foto- & videocredits: Tim de Jong - Brandflix en Henk-Jan - Punkmedia
De volledige case study van het brandevent is via de knop hieronder te downloaden.