breda marketing
26 augustus 2025

Breda verwelkomt 10.000 nieuwe studenten met stadsbrede campagne en INTRO Festival

Rubrieken

Breda trapt het nieuwe studiejaar af met de komst van ruim 10.000 nieuwe studenten. In totaal telt de stad inmiddels meer dan 30.000 hbo- en mbo-studenten. Met de campagne ‘Welkom in jouw studentenstad’ nodigt Breda hen uit om kennis te maken met alles wat de stad te bieden heeft.

Op donderdag 4 september vormt Stadspark Valkenberg het decor van het INTRO Festival: hét welkomstfeest voor alle studenten. Zo maken zij direct kennis met een van de meest geliefde plekken van de stad. Wethouder Arjen van Drunen (Onderwijs): ‘Breda is een levendige en aantrekkelijke studentenstad, met sterke onderwijsinstellingen zoals Avans, BUas, St. Joost, Curio, De Rooi Pannen en de unieke KMA. Samen met Breda Marketing zetten we ons in om studenten aan de stad te binden. Dat lukt steeds beter: jaarlijks blijven er meer studenten in Breda dan er vertrekken.’

Ook de onderwijsinstellingen benadrukken het belang van een warme ontvangst. Marjan Hammersma, voorzitter College van Bestuur van Avans Hogeschool: ‘Het INTRO Festival is het gastvrije begin van een ontdekkingsreis: een feestelijke start van een periode vol leren, groei en maatschappelijke impact.’

Stadsbreed initiatief

De campagne is een initiatief van Breda Marketing en wordt uitgevoerd in samenwerking met de gemeente Breda en onderwijsinstellingen BUas, Avans, St. Joost, Curio, De Rooi Pannen en de KMA.

De campagne-uitingen zijn de komende weken zichtbaar in de stad, van TikTok-video’s en digitale schermen tot banieren en posters. Ook studentreporters gaan op pad om hotspots en activiteiten in beeld te brengen. Daarnaast biedt de Explore Breda Store praktische informatie en inspirerende verhalen om studenten snel wegwijs te maken.

Vervolg in november

Het programma krijgt een vervolg met GoodMood (17 t/m 21 november), een week vol gratis activiteiten verspreid door de stad. Studenten kunnen deelnemen aan workshops, rondleidingen, diners, games en sportevents – een kans om nieuwe mensen te ontmoeten en Breda beter te leren kennen. Met deze campagne en evenementen laat Breda zien hoe waardevol samenwerking tussen stad, onderwijs en marketing is om studenten zich écht thuis te laten voelen.