Bouwmaat bedankt klanten met een uniek eventBouwmaat bedankt klanten met een uniek event
Back Back Interview

Bouwmaat bedankt klanten met een uniek event

08 juni 2018

Afgelopen 25 mei organiseerde Bouwmaat voor de tweede keer ‘Bouwmaat XXL’. Een briljante combinatie tussen een beurs en een festival, speciaal voor de echte vakman. Wij spraken met marketingmanager Harry Straten over deze bijzondere manier om met klanten in contact te komen.

Voorheen waren jullie exposant op de BouwBeurs. Waarom hebben jullie nu een eigen event?

‘Toen ik aan de slag ging bij Bouwmaat, keek ik goed naar de cijfers van de BouwBeurs. Ik stelde kritische vragen als: wat kost nou zo’n beurs, wat is onze doelstelling en wat levert het eigenlijk op? Toen bleek dat we er eigenlijk alleen maar stonden om in contact te komen met onze klanten. Alles draaide om loyaliteit en niet zozeer om verkoop!’

En toen..?

‘Toen hebben we gezegd: als loyaliteit de belangrijkste doelstelling is bij die beurs, dan moeten we zelf iets organiseren! Gewoon een groot feest om onze klanten te bedanken voor hun vertrouwen in ons. Een dag waar we klanten uitnodigen en een biertje met ze  kunnen drinken. Bij een algemeen concept zit je vast aan regels en kan je je niet onderscheiden. Dat kunnen wij dan toch veel beter met een eigen event?’

En... was het een groot feest?

‘Ja! Het dak ging eraf! Wij noemen het niet voor niets XXL. Het unieke aan ons concept is dat het een beurs is, dat overloopt in een feestje. Overdag kan je dus een beurs bezoeken, dan volgt de uitreiking van de award en in de avond sta je op een festival.’

Bij een festival hoort muziek. 

‘Klopt. Het was mijn droom om met een live orkest te mogen werken. Zo’n groot symfonisch orkest met 40 à 50 man, en dit jaar hebben we dat voor elkaar gekregen. Het New Amsterdam Orchestra begeleidde topartiesten als Xander de Buisonjé, Wolter Kroes en Candy Dulfer. Het was waanzinnig!’

Tijdens het event hebben jullie de Klusbus uitgereikt. Vertel.

‘Onze doelgroep is vaak erg trots op de klussen die ze doen. Daar zit soms een heleboel complexiteit in. Daar waar elke andere wedstrijd draait om een persoon, hebben wij een wedstrijd bedacht die?? de klus centraal stelt. En wie beter dan de vakman kan daarover vertellen? Afgelopen maanden konden onze klanten zich opgeven voor de Vakwerk Awards. Zij vertelden ons waarom de klus ingewikkeld was, welke materialen ze hebben gebruikt en lieten het eindresultaat zien. Van de honderden aanmeldingen, kozen we zes finalisten. De uiteindelijke winnaar maakten we op de beurs bekend en hij ontving een nieuwe Klusbus.’

Autotron Rosmalen moest plaatsmaken voor Jaarbeurs. Waarom?

‘Bij de eerste editie hebben we gezegd: als dit een succes wordt, dan gaan we het uitbouwen. We hadden toen al 2,5 duizend mensen uitgenodigd en iedereen was laaiend enthousiast. Toen we bij verschillende vestigingen gingen polsen of er animo was voor een tweede editie, kregen we te horen dat men graag een centralere locatie wilde. Onze vestigingen hadden moeite met het uitdelen van kaarten, omdat het onder andere niet bereikbaar was met openbaar vervoer. En als je dan toch uitbouwt, waarom doe je het dan niet gelijk goed in Jaarbeurs?’

Hoe verliep die samenwerking?

‘In het begin moet je elkaar leren kennen en was dat even aanpoten, voor zowel Jaarbeurs als voor ons. Je gaat in gesprek met elkaar en dan is het belangrijk dat je met open vizier communiceert. Op die manier kwamen we steeds dichterbij elkaar. Bovendien is Jaarbeurs een fantastische partij die er veel aan doet om je te helpen met de begroting. Het was een lang voortraject waarin we vaak om de tafel zat. Toen bleek dat onze leveranciers hadden toegezegd en onze begroting daarmee ineens aanzienlijk werd vergroot, was de kogel door de kerk!’

En op de dag zelf?

‘Het was super, de mensen van Jaarbeurs waren fantastisch. Af en toe zochten we elkaar even op om tussentijds te evalueren en waar nodig bij te schakelen. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een geslaagd evenement was. Iedereen stond klaar met hetzelfde doel: dit moet wederom een knallend succes worden. En dat is gelukt!’

Door > Claire van Berkum

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!