Boek het Hilton en Paris wordt er beter van, kom naar KIT en help de wereldBoek het Hilton en Paris wordt er beter van, kom naar KIT en help de wereld
Back Back Locaties

Boek het Hilton en Paris wordt er beter van, kom naar KIT en help de wereld

25 oktober 2019

Wie kiest voor Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) als evenementenlocatie doet dit niet alleen omdat de zalen en faciliteiten uitstekend zijn. Want als thuisbasis van SDG House (Sustainable Development Goals), is de bewuste keuze voor KIT er ook één voor een duurzaam evenement.

Volgende stap in duurzaamheid

Accountmanager Joost Mallo ontvangt in het ruime restaurant De Tropen in KIT en steekt, onder het genot van een fairchain kopje Moyee koffie, direct van wal: ‘De meeste aanvragen voor een evenement ontvangen wij tussen de vier en twaalf maanden voordat het evenement moet plaatsvinden. Dat geeft ons de tijd om goed voorbereid te zijn op de komst van de betreffende organisatie. Maar het geeft daarnaast ook de organiserende partij de tijd om goed na te denken over de manier waarop het evenement op duurzame wijze kan worden ingevuld.’ 

En die invulling gebeurt aan de hand van de Sustainable Development Goals, waarover je eerder op Events.nl hebt kunnen lezen, Joost: ‘Veel bedrijven zijn al aan de slag gegaan met de (sub)doelen die de Verenigde Naties in 2015 hebben opgesteld en die wij als SDG House uitdragen. Dat is mooi om te zien maar ik denk dat het belangrijk is om, na vier jaar, de volgende stap te maken.’

Duurzame to do-lijst

‘Op dit moment ben ik druk bezig met een duurzame to do-lijst voor onze klanten,’ vervolgt Joost het gesprek, ‘de doelen zijn namelijk ambitieus maar wel degelijk realiseerbaar. Toch merk ik in de praktijk dat planners van evenementen het moeilijk vinden om een duurzame doelstelling te koppelen aan hun evenement. Een vegetarische bitterbal, daarmee red je het natuurlijk niet.’ De eerste vraag op Joost’s lijst is dan ook direct een confronterende: ‘Is het evenement dat je in gedachten hebt wel überhaupt nodig?’ Joost: ‘Daar begint het natuurlijk wél mee, want een evenement waar niemand op zit te wachten is zeker niet duurzaam. En als die eerste, lastige, vraag is beantwoord, moet je gaan kijken welke duurzaamheidsdoelstellingen je wilt koppelen aan je evenement.’

De lijst is nog niet helemaal klaar, maar de belangrijkste punten schudt Joost met plezier uit zijn mouw: ‘Het begint met de keuze voor een locatie die niet enkel commerciële doelstellingen heeft maar ook een andere functie in de maatschappij en de stad inneemt, zoals bijvoorbeeld KIT. Daarnaast is een divers aanbod van de sprekers belangrijk, de aanwezigheid van een genderneutraal toilet, een personeelsbestand tijdens het evenement waarin ook mensen zitten met afstand tot de arbeidsmarkt en de vraag of je gasten wellicht kunt bewegen om te carpoolen naar het evenement, wat tevens een mooi netwerkmoment is.’

Zelfkritiek is belangrijk

Ook zal de lijst andere elementen bevatten die ervoor zorgen dat het evenement een blijvende indruk op de gasten maakt. Zo kun je ervoor kiezen om de eerste sessie al wandelend door het Oosterpark te maken, in plaats van in een zaal. De lijst moet een plek krijgen in een standaard draaiboek voor de gasten van KIT. Joost: ‘Duurzaamheid wordt steeds betaalbaarder en meer de norm en dat is prettig om te zien. Een bronzen Green Key certificering is tegenwoordig niet meer voldoende, ga als organisator voor zilver en goud én laat de locaties met een bronzen certificatie die je afwijst ook weten waarom je dat doet. Bij KIT zelf kijkt een collega naar de mogelijkheden om het pand op een nog duurzamere manier te exploiteren. Dat is een uitdaging, omdat we in een monumentaal pand zitten met heel veel verschillende raampartijen bijvoorbeeld. Die zelfkritische blik is voor ons net zo belangrijk als voor andere organisaties.’

Duurzaamheid uitdragen

En als je zelfkritisch durft te zijn, dan mag je ook best trots zijn op de behaalde resultaten. En daar ontbreekt het volgens Joost bij voortrekkers van ‘de groene revolutie’ nogal eens aan: ‘Organisaties die bij ons een evenement boeken moeten allemaal in hun persbericht benadrukken waarom ze voor ons - of voor een andere locatie die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft natuurlijk – hebben gekozen. En ook wijzelf mogen best trotser zijn op de zaken die wij hier voor elkaar krijgen. Onze slogan is natuurlijk “Good for events, events for good”. Of zoals ik het zelf altijd met een knipoog zeg; boek het Hilton en Paris wordt er beter van. Kom naar ons en help de wereld. Want de inkomsten uit de evenementen die bij ons plaatsvinden, vloeien terug naar de kennisprojecten die wij bij KIT organiseren.’

Door > Philip Vincent Fokker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!