Binnenkort in Events: Je beheerst het spel of je doet niet meer mee!Binnenkort in Events: Je beheerst het spel of je doet niet meer mee!
Back Back Interview

Binnenkort in Events: Je beheerst het spel of je doet niet meer mee!

30 oktober 2021

Gevatte oneliners en rake voetbalmetaforen. De roes waarin de evenementenbranche zich bevindt na een heftig jaar weet ze haarscherp te benoemen. Tijdens een gesprek met Corine Berkel, managing director Mood Concepts, snap je direct waarom zij de juiste persoon is om precies dát winnende concept te ontwikkelen om opdrachtgevers en gasten in de juiste mood te brengen. Het jubileumjaar - Mood Concepts bestond afgelopen lente 15 jaar – werd een van de uitdagendste ooit!

Al 15 jaar lang is Mood Concepts een verrassende en vernieuwende pionier in de evenementenwereld en heeft ze een mooie plek aan het hoofd van de spreekwoordelijke tafel weten te bemachtigen. Maar nog steeds is die plek aan tafel níet vanzelfsprekend. Corine: ‘Wat je heel veel ziet, is dat opdrachtgevers bij ons komen met een kant en klare vraag. Dan ben je eigenlijk als bureau al te laat binnen, want daar ligt natuurlijk een bovenliggende vraag achter. Op het moment dat ik al mee kan denken in de opdrachtformulering, dán kan ik het beste van toegevoegde waarde zijn.’

Ze is ervan overtuigd dat er veel meer uit de meeste evenementen te halen valt. Het gaat haar uiteindelijk om de take out en in welke mood – daar komt de naam Mood Concepts ook vandaan – gaan de deelnemers weer naar huis? Is dat inderdaad dat gevoel van trots, verbinding? Dat gevoel van ‘wauw, wat werk ik toch bij een gaaf bedrijf!?’

Calamiteitenscenario’s, paniekdraaiboeken. Maar een pandemie?

Na 15 jaar vindt Corine haar vak nog steeds het mooiste van de wereld. Corine: ‘Ik ben echt een projectmens. Het is bovendien gewoon mooi dat je op papier iets bedenkt wat dan in de praktijk werkt. Het gevoel dat alle lijntjes samenkomen op D-Day, we hebben altijd maar één kans om het goed te doen.’ Maar dan de afgelopen 1,5 jaar. Extra lastig met zo’n perfectionistische instelling! ‘Dít scenario had ik nooit zien aankomen.’ Mood Concepts realiseerde al snel dat ‘online’ de toekomst was. ‘En daar hebben we echt ons leergeld wel betaald! We zijn echt wel een paar keer op onze bek gegaan, dat is natuurlijk helemáál niet leuk voor een control freak als ik. Maar uiteindelijk - lessons learned - sta je daar wel aan het begin van 2021. Daar ben ik heel trots op. Dat we nu voor ministeries mogen werken, zoals een groot congres over cybersecurity – alles draait natuurlijk om veiligheid online - dan heb je wel iets goed gedaan!’

Je beheerst het spel of doet niet meer mee

Mood Concepts heeft online evenementen helemaal in de vingers. ‘Ik ben er trots op dat dat gelukt is, maar heeft dat te maken met creativiteit of met omdenken? Ik denk het laatste. Kansen zien, kansen pakken. Het is gewoon overleven geweest. Mensen die niet geschakeld hebben, die gaan straks de boot missen. Je beheerst het spel of je doet niet meer mee, zo is het toch?’

Gaat de evenementenbranche ooit aan deze periode terugdenken als een periode van nieuwe mogelijkheden? Corine: ‘Ik denk dat dit ongeveer het ergst denkbare scenario is voor de branche. Ik vind er ook wel wat van. Hóe kan het nu zijn dat wij in Nederland al die Fieldlab-studies doen, ze in het buitenland - bijvoorbeeld België - op basis van de resultaten lekker door kunnen, en wij in Nederland nog steeds niets mogen…?! De overheid heeft een hele hoop dingen goed gedaan en voor ondernemers goed opgelost - en dat meen ik oprecht -, maar er zijn ook hele grove fouten gemaakt. En het voelt voor mij echt dat de ‘prent’ ligt bij de evenementenbranche.’

Groot vertrouwen in de toekomst

Dit gezegd hebbende ziet ze de toekomst wél met groot vertrouwen tegemoet. ‘Ik vind deze omwenteling ook wel leuk en spannend. Ik blijf me van nature graag ontwikkelen. En zo’n leerschool is deze coronasituatie natuurlijk ook wel, het opent een heel nieuw speelveld. Ik krijg nu opdrachtgevers die ik anders nooit had gekregen, dat is natuurlijk wel tof!’

Ze zou de komende jaren nog wat meer van de wereld willen zien en ook weer een aantal mooie projecten in het buitenland willen doen. Daarnaast wil ik me ook nog verder ontwikkelen als specialist op het gebied van businessevents. Ik denk dat je je uitdaging in je werk zelf moet blijven creëren. Maar weet je wat het goede nieuws is? Bedrijven moeten altijd blijven communiceren. Met de klanten, met hun personeel, met de consument. Dus die communicatiemomenten moeten blijven worden vormgegeven. Er blijft altijd werk voor onze branche! En uiteraard ook voor Mood!’

Proefexemplaar?

Benieuwd naar het volledige interview met Corine Berkel? Het hele artikel lees je in het nieuwe Magazine Events. Wil jij Events ook ontvangen? Meld je hier aan.

Door > Mahlee Plekker

Fotografie > Stan Bouwman

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!