
'Bij Chainreaction troef je elkaar niet af, maar werk je samen aan één doel'
Schakels in een keten
Begin 2019. Lennart Peeperkorn was 18 jaar lang mede-eigenaar van D&B Eventmarketing. Opeens lonkte er een nieuw avontuur. ‘Ik maakte in mijn bureautijd bij klanten vele teambuildingsactiviteiten mee; deze misten vaak echte aansluiting bij de doelen van de events. Een relatie van Peeperkorn bood hem de kans met zijn ideeën te experimenteren bij zijn organisatie.
‘Ik heb het toen een keer uitgetest met een groep vrienden. Eigenlijk een beetje voor de grap. Daar bleek het verrassend goed te werken. Het was fascinerend om te zien hoe sommigen mensen die ik al jaren kende zich in de bouwteams manifesteerden. Onder een beetje druk kwamen de talenten van iedereen tot bloei.’ Het bevestigde voor Peeperkorn, dat zijn concept in de basis klopte. Het ging niet om winst voor één team, maar om een gezamenlijk resultaat voor alle teams.
Met de meest gekke spullen aan de slag
Het allereerste Chainreaction-event werd gefilmd en via LinkedIn gedeeld. De rest is geschiedenis. ‘Het concept sloeg gelijk aan. Veel organisaties hadden hier behoefte aan. Binnen een half jaar deden we al een event voor 800 deelnemers.’ Tal van organisaties zoals Heineken, DA-drogisterijen, Vrumona, KLM en Baker Tilly stortten zich vol overgave op het concept. ‘Teams krijgen de opdracht om met het beschikbare materiaal schakels in een keten te bouwen’, legt Peeperkorn uit. ‘Bij het bouwen van hun onderdeel in de keten maken de teamleden gebruik van elkaars talenten en inzichten. Zo draagt iedereen zijn steentje bij aan het eindresultaat.’
De keuze in materialen, waarmee de keten moet worden gebouwd, is enorm. Chainreaction levert kisten vol met de meest gekke spullen. Van strijkplanken tot trappen, van speelgoedauto’s tot skippyballen. ’En alles hebben we gered van de afvalhoop en wordt hier dus hergebruikt. Want ook mijn ambities rond duurzaamheid heb ik in het concept verwerkt.’
Altijd zelf de oplossing verzinnen
'We kunnen groepen van 5 tot 1.500 man bedienen’, stelt Peeperkorn. ‘We zijn volledig mobiel en kunnen overal werken. Kleine groepen kunnen we ook in ons eigen ChainLab ontvangen. Dat is onze eigen loods die ook onze opslag is. Grotere events doen we op andere locaties, zowel binnen als buiten. Als een opdrachtgever dat wil, kan dat zelfs op zijn eigen bedrijfsterrein.’ Hierbij worden de teams zeker niet aan hun lot overgelaten. ‘We hebben een groep zeer ervaren begeleiders, de ChainMasters. Ze bieden geen oplossingen, maar stimuleren deelnemers nadrukkelijk om zelf en met elkaar oplossingen te verzinnen. Daarbij kiest iedereen zelf een rol: iemand is de organisator, de communicator, de creatief, de techneut, de caretaker of de verslaggever.’
Iedereen bouwt mee
Met het kiezen van een helm met daarop een herkenbaar teken, wordt meteen duidelijk wie wat is. Die rol kan heel anders zijn dan die in het dagelijks werk. ‘Van de CEO tot de receptie-medewerker en van de technische dienst tot de beleidsadviseur. Iedereen bouwt mee. Soms hoor je deelnemers later iets tegen elkaar zeggen als: ‘Wij hebben toen toch samen dat hobbelpaard op dat skateboard gezet? Zodat die van de glijbaan af kon?’” Dat is precies waar het allemaal om draait. De Chainreaction wordt niet alleen ingezet als fun-activiteit, maar ook als onderdeel van onder meer teamtrainingen, onboarding programma’s, om kernwaarden tastbaar te maken en bij verandertrajecten.