Bestuurdersdag van Koninklijke Horeca NederlandBestuurdersdag van Koninklijke Horeca Nederland
Back Back Eventcase

Bestuurdersdag van Koninklijke Horeca Nederland

12 June 2024

Elk jaar organiseert Koninklijke Horeca Nederland de Bestuurdersdag. Dit evenement is bedoeld om ondernemers te bedanken die zich in hun vrije tijd inzetten voor de branche. Maar de bestuurders worden niet alleen in de watten gelegd, zij worden ook aan het denken gezet. Tijdens de stamtafelgesprekken vertalen zij actuele uitdagingen naar concrete oplossingen, die de vereniging vervolgens daadwerkelijk omzet in acties.

Maartje Roodsant, kenniscoördinator bij Koninklijke Horeca Nederland, organiseert samen met haar collega Harriette Lam, Hoofd ledenservice, de Bestuurdersdag. Maartje vertelt: ‘Wij organiseren jaarlijks de Bestuurdersdag om onze bestuurders te bedanken voor hun inzet. We streven naar een mooie dag, zowel qua verzorging als inhoud. We willen onze bestuurders een actieve rol geven in het programma. Onze bestuurders zijn doeners; een programma vol sprekers past niet bij hen. We beginnen met een inspirerende spreker van buiten ons vakgebied, gevolgd door een actieve werkvorm die de bestuurders met elkaar in gesprek brengt. We kiezen een relevant thema, dit jaar was dat de generatiekloof.’

Stamtafelgesprekken

Erik Peekel, dagvoorzitter bij Aaaaha! Bureau voor live communicatie, presenteerde de afgelopen twee edities van de Bestuurdersdag. Erik vertelt: ‘Vooraf overleg ik met Maartje en Harriette hoe we de bestuurders gaan activeren. We bedenken de werkvorm en de inhoudelijke vragen om de juiste gesprekken op gang te brengen. We kozen ditmaal voor stamtafelgesprekken. De deelnemers wisselden tweemaal van tafel, steeds met een andere samenstelling. Zo sprak iedere deelnemer zo’n twintig collega-bestuurders uit andere regios. In elke ronde stond een nieuwe vraag centraal, bijvoorbeeld: Hoe maak je de brancheorganisatie aantrekkelijker voor de nieuwe generatie ondernemers? Dat leidde tot inspirerende en praktische oplossingen. Bijvoorbeeld de suggestie om een buddysysteem op te zetten voor beginnende horeca-ondernemers, zij worden gekoppeld aan een ervaren rot uit het vak.’

Maartje voegt toe: ‘Erik spreekt de taal van de ondernemers en hij houdt het tempo erin. Hij weet precies hoe hij iedereen kan betrekken. Hij luistert en speelt snel in op de ideeën die ontstaan. Bovendien denkt hij vooraf mee over de invulling die we aan ons programma geven. Hij voelt heel goed aan wat de organisatie nodig heeft en wat voor type mensen er in de zaal zitten en hij denkt inhoudelijk mee over de vorm en de inhoud.’

Acht verbeterpunten

Maartje vervolgt: ‘De output verzamelt Erik via Mentimeter en rangschikt deze op thema. Dit stelt ons in staat om de vertaalslag te maken.  We delen alle punten met onze bestuurders en bepalen welke stappen we als organisatie willen nemen. Een eerdere sessie leverde acht verbeterpunten op voor de vereniging. We hebben per punt gekeken wat we ermee kunnen doen. We hebben bijvoorbeeld de inspiratietours nieuw leven ingeblazen, wat een groot succes is. Ook communiceren we als vereniging nu slimmer en gerichter.’

‘Door mensen te raadplegen en vragen te stellen, versterk je de betrokkenheid. Dit zorgt ervoor dat men daarna wil doorpakken op die thema’s. Bestuurders verlaten de dag met de woorden: ‘Wow, wat een inspirerende dag. Ik heb fijne collega-ondernemers gesproken, nieuwe ideeën opgedaan en ga nu kijken in mijn regio wat we daarmee kunnen gaan doen.’

-- Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt organisaties met de kracht van storytelling en interactie. https://www.livecommunicatie.nl/

 Fotocredits: Fotografie Bas Albers

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!