Back
Nieuws
Bedrijfsleven onderschat waarde kerstviering
11 november 2009
Uit een kwantitatief onderzoek onder 150 Nederlandse bedrijven, uitgevoerd door het evenementenbureau aRTi Producties, blijkt dat het bedrijfsleven Kerst veel minder dan vorige jaren gaat vieren. Een grote fout volgens het bureau. aRTi Producties vreest dat het management de waarde van de kerstviering onderschat.
Het belang van Kerst
Een belangrijke rol van de kerstviering is het tonen van waardering richting het personeel, wat niet alleen de ultieme katalysator is voor verbeteringen, maar ook voor het verkrijgen van begrip. En dat laatste is in een tijd van onpopulaire maatregelen van het grootste belang. Volgens Robbert Trimbos algemeen directeur van aRTi Producties wordt onvoldoende stilgestaan bij het belang van het vieren van Kerst. "Natuurlijk begrijp ik dat bedrijven in tijden van crisis zich willen focussen op hun 'core business', maar de echte 'core' wordt nog altijd gevormd door mensen. En mensen hebben nu eenmaal behoefte om, of sterker nog, recht op zo nu en dan waardering te krijgen. Daar hoort individuele erkenning, maar ook een gezamenlijke viering bij. Indien een organisatie dat achterwege laat, zullen medewerkers zich van hun werkgevers vervreemden."
Oorzaken
Uit het onderzoek van aRTi Producties bleek dat er drie hoofdredenen zijn om Kerst niet of nauwelijks te vieren. Natuurlijk is er de reden bezuinigingen. Een tweede en volgens de onderzoekers een nogal onverwachts argument, is dat bedrijven in crisis niet aan de buitenwacht willen tonen dat ze geld uitgeven aan een feest. Als derde argument werd gegeven dat organisaties een kerstfeest als last ervaren. Het kost niet alleen geld, maar ook tijd en geregel. Daarnaast zijn verantwoordelijken bang dat een feest mogelijk niet leuk genoeg wordt gevonden door het personeel.
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!