In veel andere branches bestaat het al en nu ook in de eventbranche: een franchiseformule voor aanbieders van actieve, sportieve en teambuilding evenementen. Het bedrijf Glope Events is franchisegever van de Be Event Group, waar inmiddels zes franchisenemers bij zijn aangesloten. In verschillende rayons van het land opereren deze franchisenemers als kenner van de lokale markt en zij profiteren van de schaalvoordelen en het netwerk van het moederbedrijf.
Wie ervan droomt om een bureau te starten voor actieve, sportieve en avontuurlijke evenementen, kan voor een vast instapbedrag starten als franchisenemer. De Be Event Group zorgt voor de gezamenlijke inkoop, de landelijke marketing, het opzetten van een website en een database en de administratie. Ook staat de franchisegever garant voor onderlinge concurrentiebescherming en kwaliteitsborging door middel van opleidingsdagen en instructeurs weekenden.
Werken met lokale partners
De franchiseformule is een concept van Arthur Bol, sinds 1996 eigenaar van Glope Events. ‘In 2008 nam ik Be You Events over en ontstond de gedachte voor de franchiseformule onder de groepsnaam Be Event Group. In 2009 ben ik deze formule gaan uitrollen en in 2010 werd de eerste franchisenemer aangesteld. De franchiseformule is misschien nieuw voor de eventwereld, maar voor andere branches is het heel gewoon. In de reiswereld bijvoorbeeld is het vrij gebruikelijk om voor de uitvoering van activiteiten te werken met franchise partners.’
‘In onze formule doet iedereen waar hij of zij sterk in is en wat hij graag doet. De franchisenemer houdt zich voornamelijk bezig met de gang van zaken binnen zijn eigen bedrijf, zoals praktische zaken en verkoop. De franchisegever focust zich op de aansturing van de totale organisatie en op marketing. Franchisenemers mogen zelf hun bedrijfsnaam voeren, zolang die begint met ‘Be’ en eindigt met ‘Events’. Ook hebben ze de vrijheid om nieuwe activiteitenproducten te ontwikkelen. Ze investeren zelf in hun regionale promotie en ze mogen hun klanten overal werven, zolang hun activiteiten zich afspelen in hun eigen rayon of in samenwerking met collega’s uit een ander rayon. Indien ze extra handjes of extra expertise nodig hebben bij grote of ingewikkelde events, dan kunnen ze ondersteuning krijgen van de moederorganisatie of franchisenemers uit andere rayons.’
Franchisenemers in zes rayons
Er zijn inmiddels een handvol franchisenemers onder de vlag van Be Event Group een eigen bedrijf gestart: in de rayons Eindhoven/De Kempen, in Breda/Roosendaal, in Nijmegen/Arnhem en in Delft/Hoek van Holland. Zij zijn bij de start een contract voor drie jaar aangegaan. Arthur Bol: ‘De ervaring leert dat de bedrijven na één jaar up en running zijn en dat ze na het tweede jaar uitgroeien tot een winstgevende organisatie.’
Arthur Bol beheert als master franchisenemer het rayon Den Haag/Scheveningen en het filiaal rayon Amsterdam. ‘Maar ik sluit niet uit dat ik dit laatste rayon in de toekomst beschikbaar stel voor een andere franchisenemer, zodat ik me volledig kan focussen op het uitrollen van de organisatie. De komende periode streven we naar het openen van rayons in Utrecht, Zuid-Limburg en Rotterdam. Daarnaast zijn we in een vergevorderd stadium voor het openen van een rayon in Hoogeveen voor de provincie Drenthe. Indien er zich geïnteresseerden uit andere regio’s melden, dan zullen we daar uiteraard ook naar kijken. Dat mogen zowel beginnende ondernemers als bestaande evenementen organisatoren zijn. We willen in vijf jaar uitgroeien tot een professionele franchiseorganisatie met een herkenbaar imago. Dat zou uniek zijn binnen de evenementensector.’
Fotografie: Be Event Group