BAX Projects: denken in geuren en kleurenBAX Projects: denken in geuren en kleuren
Back Back Visie

BAX Projects: denken in geuren en kleuren

07 oktober 2021

Van uitvoerder naar conceptontwikkelaar. Van heel breed naar vooral dat wat met elkaar verweven en verbonden is. BAX Projects heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. ‘Het werd tijd om meer te focussen, meer te doen waar wijzelf en onze klanten blij van worden’, legt eigenaar en naamgever Martijn Bax uit. ‘We willen mooie dingen bedenken, live events en campagnes ontwerpen, die verrassen, raken en verbinden.’ De nieuwe koers van BAX Projects kreeg onlangs nog een extra dimensie door de verhuizing van het bureau naar een splinternieuwe lichte en ruimtelijke werkplek in Wijk bij Duurstede. In een inspirerende, sterk visuele en bovenal kleurrijke ambiance weet het vijf man sterkte BAX-team zich nu als nooit tevoren uitgedaagd de verwachtingen van zijn klanten telkens weer te overtreffen.

Creëren

Een nieuwe werkplek, een nieuwe website en een aangescherpte focus. Martijn Bax heeft, ondanks de onzekere tijd die achter ons ligt, allerminst stil gezeten. Zijn bureau was naar eigen zeggen toe aan verandering. ‘Los van corona en wat dat allemaal betekende voor de omzet, het klantenbestand en onze personele bezetting, was ik ervan overtuigd dat we het schip moesten keren’, licht Martijn de heroriëntatie toe. ‘Sinds ik in 2009 zelfstandig werd, is wat we deden alsmaar uitgedijd. Op zich niets mis mee natuurlijk; zo gaat dat nu eenmaal als je een dienstbare instelling hebt. Dan pak je tussendoor ook maar even elke andere taak op die gedaan moet worden. En de volgende keer is het dan vanzelfsprekend.’ BAX tekende voor projectmanagement, richtte beurzen in en runde evenementen van A tot Z, inclusief logistiek. ‘We hebben hiervoor door de jaren heen ook heel veel materialen zelf aangeschaft en in eigen beheer gehouden voor de klussen die we deden.’ Maar precies dat was ook waar Martijn zelf steeds vaker twijfels over kreeg: ‘Moet je dat allemaal wel willen? Word ik er nou echt blij van of ben ik veel meer de bedenker? Willen wij in ons hart niet vooral creëren en ligt juist daarin niet ook onze kracht?’

Persoonlijke touch

De antwoorden werden steeds concreter, het perspectief steeds helderder. Het roer moest om. Overigens ondanks corona: ‘Natuurlijk leek het er niet de meest ideale tijd voor, maar we hebben ons er niet door laten remmen. Al heb ik wel slapeloze nachten gehad van het gedwongen vertrek van medewerkers. Ik ben een mensen-mens; zulke noodzakelijke ingrepen gaan mij niet in de koude kleren zitten.’ Martijn pakte toch door, herformuleerde de identiteit van zijn bureau en verwoordde hierin zijn belangrijkste drijfveren met een flinke persoonlijke touch: ‘We zijn loyaal, betrokken en zorgzaam. Tegelijkertijd zijn we bescheiden, misschien soms wel iets te bescheiden. Maar we voelen ons nu eenmaal beter als de stille kracht achter een succesvol project. Het doel van onze opdrachtgever staat altijd voorop. Diens verwachtingen willen we inlossen.’ Waar BAX Projects in het verleden veel uit eigen middelen putte, werkt het bureau nu samen met partners die zichzelf bewezen hebben. Onder hen partijen aan wie Martijn Bax zijn inventaris verkocht. Een bewuste keuze: ‘Betrouwbaarheid staat hoog in ons vaandel. Als we zelf op onze partners kunnen vertrouwen, hebben ook onze klanten garanties.’

Merkactivatie

BAX Projects richt zich vanuit haar herschreven missie nadrukkelijk op creatie en aansturing. ‘Wat we doen is merkactivatie, waarbinnen we live en online events, campagnes, branding, content en design met elkaar verbinden.’ Opdrachtgevers, van wie verreweg de meeste BAX Projects in tijden van beperkingen, trouw bleven, zijn onder meer actief in automotive, business to business en MKB plus. ‘Ik word blij van mooie dingen bedenken en onze opdrachtgevers gunnen me hiervoor de ruimte. Ik ga op zoek naar sfeer en beleving, wil die scheppen en realiseren, maar niet meer zelf bouwen. Daar zijn andere specialisten voor. Die omslag geeft ons nu alle ruimte om in geuren en kleuren te denken.’

Door >  Henny Beijer

 

Fotografie: Pieter Bax Fotografie 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!