3 oktober 2019

Bacardi Legacy Cocktail Competition in Rode Hoed

Rubrieken

De internationale finale van een cocktailwedstrijd in de grootste schuilkerk van Nederland? Bij Rode Hoed - onderdeel van Amerpodia – kan het. De veelzijdige locatie is het kloppend hart van de Bacardi Legacy Cocktail Competition: een bloedstollende competitie die het midden houdt tussen een live cocktailshow en een wedstrijd.

Bart Zuidam - Teammanager Sales & Events bij Amerpodia - vertelt hoe deze bijzondere samenwerking tot stand is gekomen.

 

De zaal waar de Bacardi Legacy Cocktail Competition plaatsvindt, gaat verscholen achter de gevel van drie voorname grachtenpanden. Rode Hoed kent zeven zalen met de Oosterhuiszaal als bekendste zaal. Het authentieke orgel vormt het optische middelpunt van de zaal en fungeerde eerder als decor voor College Tour en het debat tussen Rutte en Baudet. Vanavond laat Rode Hoed een totaal nieuwe kant zien. De crème de la crème van de internationale cocktail scene staat al vroeg op de avond te dringen voor de statige deuren.

Als Bacardi iets doet, doet ze het goed. De sfeer van dit Cubaanse rum-merk verspreidt zich tot alle hoeken van het authentieke pand. De authentieke elementen uit de zeventiende eeuw die de Rode Hoed rijk is, worden aangevuld door een weldadige aankleding van Bacardi. Ultiem hoogtepunt: de enorme cocktailbar voor de kansel. De aanwezigen wanen zich in een bruisend, sensueel Cuba.

Ideale samenwerking

Bart Zuidam: ‘Bacardi zocht een dinerlocatie en zij hadden eerst de Grote Zaal van Compagnietheater (net als Rode Hoed, De Nieuwe Liefde en Felix Meritis een locatie uit het portfolio van Amerpodia) op het oog. De randvoorwaarden lagen nog niet vast, ze waren zoekende. Nadat we de wensen hadden vastgesteld, kwamen we overeen dat zij een locatie zochten met karakter en een verhaal.’

Karakteristieke balkons, authentieke zuilen, de locatie in hartje Amsterdam: aanspreken doet Rode Hoed zeker. ‘Na een rondleiding door de Rode Hoed was het Bacardi-team direct verkocht’, vervolgt Bart. ‘De twee balkons gaven precies het arenagevoel dat bij hun competitie past. Het is altijd een mooi moment als je een opdrachtgever verliefd ziet worden op een locatie. Bij een tweede bezoek, waarbij ook Bacardi's global brand ambassador een kijkje kwam nemen, werd de knoop officieel doorgehakt.’

Fullservice plaatje

Een samenwerking tussen een rebels, internationaal merk en een historisch pand, met alle bijkomende regelgevingen… Werkt dat? ‘Een van de wensen van Bacardi was een extra cocktailstation. Amerpodia toverde de receptiedesk in de foyer om tot die extra bar. Ook werd de bar in de hoofdzaal drie keer zo groot gemaakt’, vertelt Bart. ‘Er werd daarnaast gevraagd om parkeer- en extra geluidsontheffingen. Een pittige klus, hier aan de gracht. Dat is het fullservice plaatje dat Amerpodia kan garanderen en waar Bacardi voor ging. Doordat de avond vastgelegd werd door een mediateam, is er ook ruimte voor een green room en een regietafel nodig. Ons vaste technische personeel kijkt nergens meer van op, geen aanvraag is hun te gek.’

Een van de belangrijkste aspecten van de succesvolle samenwerking was ieders expertise en hart voor gastvrijheid. Rode Hoed is een full-service locatie, met een eigen catering- en keukenteam, bedienend personeel, technici, producers, marketing, ticketing en zelfs de mogelijkheid om de programmering tijdens het evenement te laten verzorgen.
Bart: ‘Een van de uitdagingen was optreden als food partner: we verzorgden een walking dinner en food stations. Alle smaken moesten rijmen met het bijzondere smaakpalet van de cocktails. Dat is onze chef goed gelukt.’

Paradepaardje

Na een avond vol cocktails, muziek en eten wordt de Thaise Ronnaporn ‘Neung’ Kanivichaporn uitgeroepen tot winnaar. Na een klapper van een afterparty sloot Bacardi pas vroeg in de ochtend de deuren van de Rode Hoed. Bart: ‘Je merkte vanaf het begin dat er veel op het spel stond; deze competitie is één van de belangrijkste competities binnen de cocktailwereld.’