Yoram Wegscheider
24 juli 2025

AYO! Festival: Een nieuwe culturele ontmoetingsplek voor een nieuwe generatie

Door Bianca Hidajat

Rubrieken

Toen Yoram Wegscheider de eerste editie van AYO! Festival organiseerde, wist hij dat hij meer wilde creëren dan een feest of foodmarkt. Wat begon als een persoonlijke zoektocht naar culturele verbinding, groeide uit tot een levendig platform voor de jongere Indonesische, Indische en Molukse gemeenschap in Nederland. ‘Het was tijd voor iets nieuws’, zegt hij. ‘Een plek die niet alleen nostalgisch terugblikt, maar die ruimte biedt voor het nu en straks.’

Dit is een artikel uit Events Inspiratiemagazine Festivibes.

Culturele festivals zoals AYO! zijn meer dan een etalage van tradities. Ze zijn een voedingsbodem voor identiteit, gemeenschapszin en maatschappelijke vernieuwing. In een tijd waarin culturele verbindingen diffuus zijn geworden, biedt AYO! een helder baken voor iedereen die wil herontdekken waar ze vandaan komen - én waar ze naartoe kunnen groeien.

Meer dan eten en muziek

De afgelopen, tevens tweede, editie van AYO! vond plaats in de monumentale Centrale Markthal in Amsterdam-West. Eenmaal binnen ontvouwde zich een rijk, gelaagd programma. Van de crème de la crème van de Indische, Indonesische en Molukse keukens tot kunst, panelgesprekken, live muziek en DJ’s; Yoram wil met zijn festival inhoud en beleving hand in hand laten gaan. Alles met een heldere missie: het verbinden van traditie en eigentijdse expressie.

Yoram: 'Onze generatie is op zoek naar haar roots en het antwoord op de vraag 'waar kom ik vandaan?’, vertelt Wegscheider. 'We raken steeds meer cultuur kwijt. Grootouders vertelden vaak weinig over het verleden, en voor velen van ons is eten het laatste tastbare anker. Nu zoeken we naar nieuwe vormen om onze roots te begrijpen - via kunst, muziek, ondernemerschap.’

Cultuur als levend organisme

AYO! is geen recreatie van het verleden, maar een actieve vormgeving van het heden. Het festival nodigt jonge makers, artiesten en chefs uit om hun eigen interpretatie van hun culturele identiteit te tonen. ‘Of je nou abstracte kunst, sieraden of streetwear maakt - het is allemaal een manier om met je achtergrond bezig te zijn, vertaald naar de trends van nu’, aldus Wegscheider. ‘Dit zorgt soms ook voor frictie. Niet iedereen begrijpt waarom gerechten opnieuw geïnterpreteerd moeten worden, of waarom een DJ Indonesische muziek met house mixt. Maar voor die artiest is dat zijn manier van connecten met zijn roots’, legt Yoram uit. ‘Het gaat om de vrijheid om te verkennen, om wrijving tussen oud en nieuw toe te laten.’

Duurzaam, inclusief en toekomstgericht

AYO! onderscheidt zich niet alleen in inhoud, maar ook in aanpak. Denk Indonesische Bintang-bier en duurzame keuzes als Fritz Kola en Lowlander - ook de hardcups waren custom ontworpen. ‘We wilden niet alleen cultureel bewust zijn, maar ook ecologisch verantwoord’, zegt Wegscheider. ‘Ons publiek is overwegend jong, tussen de 25 en 45 jaar. Dus zijn we op zoek gegaan naar een invulling die daarbij past. Opvallend was ook de omgekeerde dynamiek. Vroeger gingen kleinkinderen met opa en oma mee naar de welbekende Pasar Malam. Nu nemen zij hun grootouders mee naar AYO!. Dat is heel leuk om te ervaren!’

Wat het bedrijfsleven kan leren van festivals 

Yoram Wegscheider ken je ook als Event manager Business Events van Thuishaven. Hij is van mening dat festivals een inspiratiebron zijn voor de zakelijke evenementenwereld en ziet kansen: ‘Zakelijke evenementen zijn vaak strak geprogrammeerd. Maar laat mensen ook gewoon ronddwalen, verdwalen, ontdekken, prikkels ervaren. Juist die leegte creëert ruimte voor ontmoetingen en onvergetelijke momenten.’

Dit is een artikel uit Events Inspiratiemagazine Festivibes.