14 juli 2016

Augmented reality op evenementen. Zin of onzin?

Rubrieken

Augmented reality is het toevoegen van een laag digitale elementen aan de werkelijke wereld. De mogelijkheden van deze techniek zijn eindeloos. Hoe kun je dit het beste inzetten en op welke manier kan het je evenement versterken? Of moet je het meer zien als een gimmick? We vragen het Henkjan van Offeren van Hulskamp Audiovisueel.

Augmented reality, wat is dat nou eigenlijk precies?
Henkjan: ‘Met augmented reality voeg je een digitale laag toe aan de werkelijkheid. Je scant met je smartphone een beeld met markers. Vervolgens komt het leven. Je krijgt extra informatie en ziet (bewegende) beelden die er in werkelijkheid niet zijn. Denk aan de dinoactie van Albert Heijn, waarbij de dino’s met de dino app tot leven kwamen en de Pokémon GO game waarbij je op straat Pokémon moet vangen.’

Is dat hetzelfde als virtual reality?
‘Augmented reality is in zekere zin gerelateerd aan virtual reality. Virtual reality richt zich meer op een gesimuleerde fantasiewereld, terwijl augmented reality zich meer richt op het toevoegen van informatie in de werkelijke omgeving.’

Kun je voorbeelden noemen van augmented reality-toepassingen?
‘Een leuk voorbeeld zijn onze eigen visitekaartjes. Alle Hulskamp Audiovisueel medewerkers hebben op hun kaartje een afbeelding die met de Hulskamp app gescand kan worden. Je ziet dan een 3D-animatie die je zelf kunt bedienen. Een surrealistische Hulskamp wereld waar je in rond kunt kijken. Heel gaaf! Daarnaast is augmented reality ook heel geschikt om informatie toe te voegen aan de werkelijkheid. Stel je loopt in een stad, je scant de gebouwen en krijgt op je scherm direct informatie over bouwjaar, architect en wanneer de rondleidingen zijn. Of je scant de bouwtekening van je nieuwbouwhuis en kunt de woning in 3D bekijken.’

Welke rol kan augmented reality voor de evenementenbranche spelen?
‘Het is goed in te zetten op allerlei soorten events. Bijvoorbeeld op een beurs waar je een nieuw product wil introduceren. Hoe mooi is het dan dat bezoekers een afbeelding op de muur kunnen scannen en dat het product voor hun ogen tot leven komt? Bij congressen of corporate meetings kun je augmented reality gebruiken om kennis over te dragen en uitleg te geven. Het mooie is: alles kan zo’n extra laagje krijgen: drukwerk, t-shirts, apparaten of objecten.’

Je kunt toch ook gewoon een video laten zien? Wat is dan het verschil?
‘Mensen zijn nieuwsgierig. Dit is een techniek die triggert, het is nieuw en uniek. Wie blijft er op een beurs nog tien minuten staan om jouw video te bekijken? Augmented reality is bovendien interactief; de ontvanger bepaalt zelf wanneer hij welke informatie wil zien. Daarbij kun je het op papier meegeven, zodat mensen het thuis opnieuw kunnen scannen en bekijken.’

Welke rol speelt Hulskamp Audiovisueel?
‘Wij denken mee, adviseren en komen met creatieve oplossingen. Hierbij is het belangrijk dat augmented reality past bij de doelstellingen van het event. Het moet een functie hebben zoals bij alle AV-oplossingen die we onze klanten bieden. We werken samen met gespecialiseerde partners, zoals het bedrijf Artishock. Zij ontwikkelden al veel innovatieve media oplossingen, waaronder onze Hulskamp AR app.’

Verwachtingen?
‘Die zijn hoog gespannen. De techniek gaat vliegensvlug, door het samenwerken met slimme partners kunnen we bij Hulskamp altijd het nieuwste aanbieden. We koppelen onze jarenlange ervaring van het organiseren van evenementen aan de gespecialiseerde kennis van onze partners. Wist je trouwens dat Google dit jaar al $1.1 miljard investeerde in augmented reality? Een teken dat het echt serieus wordt genomen. Dit is veel meer dan een trucje, het is een mooie manier om informatie, emotie en beleving toe te voegen aan wat je maar wilt. Ook aan je evenement!’

Zelf uitproberen?
Download de Hulskamp AR app en scan de afbeelding op het scherm.