Artishock verzorgde Koninklijke route TilburgArtishock verzorgde Koninklijke route Tilburg
Back Back Nieuws

Artishock verzorgde Koninklijke route Tilburg

28 april 2017

Artishock Events & Marketing is vereerd en trots dat zij voor Koningsdag de Koninklijke Route mochten verzorgen. In opdracht van Gemeente Tilburg ontwikkelden zij op basis van een veelheid aan prachtige ideeën uit de stad een concept, werkten dit uit, zetten de productie op en hadden tijdens het bezoek van de koninklijke familie de regie over de uitvoering. Een kroon op het werk.

Van ideeën tot concept

Nadat bekend was geworden dat Zijne Majesteit Koning Willem Alexander en zijn familie Tilburg zouden bezoeken tijdens Koningsdag 2017, zijn alle Tilburgers uitgedaagd om ideeën aan te dragen voor het programma. Dat werden honderden en honderden ideeën. De uitdaging voor Artishock was om hier één verhaal van te maken. Ze hebben dit gedaan door de route in te delen in 13 verschillende zones. Elk met een eigen verhaal, een eigen vibe, en een eigen signatuur.

013 Werelden, één verhaal

Elke wereld werd betreden door een speciaal ontworpen poort, die Tilburg symboliseert: stijlvol, vrolijk, maar ook ongepolijst. Langs de route stonden in diezelfde stijl landmarks en hingen dranghekdoeken die uniformiteit uitstraalden. Elke wereld kende een poortwachter, herkenbaar aan oranje sjerp, die zijn of haar wereld vertegenwoordigt. Het gezelschap werd muzikaal ontvangen met de Tune van Tilburg – gebaseerd op het lied 'Proosten' van de Tilburgse Guus Meeuwis – en deze Tune komt tijdens de route in allerlei hoedanigheden terug. Kortom: 13 werelden, want Tilburg is 013, die samen één verhaal vertellen...

Van concept naar concreet

Dat vind Artishock het boeiendste onderdeel van het vak: van een eerste idee, naar een concept op papier, via besprekingen met allerlei betrokkenen en uitwerkingen van locatiemanagers, studio en technische partner Lion Event Support, naar uiteindelijk een tastbaar eindresultaat waarbij ze – in dit geval – de koninklijke familie rond mochten leiden door het rauwe, tegendraadse, innovatieve, sportieve, muzikale, Bourgondische en bovenal vrolijke Tilburg. Een grote eer.

Dank

In vier maanden tijd een evenement voorbereiden dat zich uitstrekt over een route van 1.300 meter is een forse klus. Honderden mensen waren in de stad aan het werk om podia te bouwen, kabels te trekken, licht en geluid te plaatsen, decoratie te plaatsen, te repeteren, enzovoorts. Een mega-operatie. En donderdag heeft heel Nederland kunnen zien wat Tilburg in huis heeft. Het was een feest zoals alleen Brabanders dat kunnen!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!