Artishock events & marketing: De Bossche Zomer is summum van samenwerkingArtishock events & marketing: De Bossche Zomer is summum van samenwerking
Back Back Nieuws

Artishock events & marketing: De Bossche Zomer is summum van samenwerking

22 september 2020

Een lokaaloverlevingsconcept in deze tijd van crisis en hét voorbeeld van hoe het wél kan in de 1.5-metersamenleving: De Bossche Zomer. Hetgeen de Gemeente ’s-Hertogenbosch, de Bosschenaren en lokale ondernemers en verenigingen in de horeca, retail, culturele sector, sport en wijk activiteiten samen met entertainmentbureaus, technische producenten, audiovisuele bedrijven, en tribunebouwers deze zomer hebben weten te bewerkstelligen is een bron van inspiratie voor alle Nederlandse gemeenten.

‘Alle neuzen dezelfde kant op en één doel voor ogen: de inwoners van de stad de mogelijkheid bieden te kunnen blijven samenkomen en te laten genieten van de zomervakantie terwijl lokale ondernemers letterlijk de ruimte krijgen om te ondernemen en geld te verdienen in de bizarre omstandigheid van een wereldwijde crisis’ vertelt Mechtild Stultiens, directeur-eigenaar Artishock events en marketing. ‘De Bossche Zomer is het summum van onderlinge samenwerking.’

Ruimte in de breedste zin

Mechtild: ‘Toen Premier Rutte aankondigde dat per 1 juli samenkomsten tot 250 personen, in de buitenlucht, met strikte handhaving van de 1,5-meterregels, werd toegestaan besloten we dat dit een ideaal startmoment zou zijn voor ons, in brainstormsessies ontstane, overlevingsconcept ‘De Bossche Zomer’. Hiervoor hadden de kartrekkers de ongekend korte voorbereidingsperiode van 5 weken ter beschikking.  Huibert Wilschut, directeur De Bossche Zomer en creatief directeur Artishock events & marketing: ‘De gemeente heeft vooral ruimte geboden – in tijd, vierkante meters én ondernemerschap. De ideeën en plannen zijn uit de stad en de ondernemers zelf gekomen en haakten aan bij het overlevingsconcept De Bossche Zomer. Een initiatief dat de potentie heeft om zich ook na de coronacrisis blijvend in het DNA van de stad te nestelen. Het resultaat? Je zou kunnen zeggen dat ’s-Hertogenbosch deze zomer misschien wel de leukste stad Nederland was!’

Talloze initiatieven

‘Het moment dat de Bisschop én gastheer van de St. Jan zijn Heilige grond in de St. Janstuin open wilde stellen voor dit concept waren we gezegend en los’ aldus een enthousiaste Mechtild. ‘Als een sneeuwbaleffect rolde het ene, na het andere idee over tafel’. Terrassen zijn over de wateren aangelegd en het Zuiderpark werd omgedoopt tot picknickparadijs, op de Pettelaarse Schans stond een reuzenrad waarin veilig geluncht, geborreld of gedineerd kon worden met menu’s van een grote variëteit aan horecaondernemers.  Mechtild: ‘Het Zomertheater in Scala-opstelling is een regelrechte hit geweest en heeft vele branchegenoten, artiesten en evenementenlocaties energie en inspiratie gegeven. Alle voorstellingen waren binnen een uur uitverkocht.  Bij de Brabanthallen is een complete kermis opgesteld die ook per watertaxi vanuit de binnenstad bereikbaar was en langs lokale cafés zijn fiets- en wandeltochten georganiseerd. Op het dak van parkeergarage de Wolvenhoek is een rooftopbar ingericht en in de ruige graffitiomgeving van de Tramkade hebben we ‘Costa del Silo’ georganiseerd met elke avond een programmering voor jongeren.’

Omzet genereren

Elke Bossche ondernemer heeft de mogelijkheid gehad in te pluggen op het overlevingsconcept en zodoende aan het werk te kunnen en omzet te kunnen maken. De regie van dit immense project met als credo ‘verbindingen maken’ is in handen geweest van mijn collega Huibert maar het kunstje is natuurlijk gefikst door de inzet en medewerking van de hele stad! Huibert: ‘De Bossche Zomer is overall gewaardeerd met een 8.7 en 96% van de bezoekers heeft gebruik gemaakt van de diverse horecagelegenheden.’ Mechtild: ‘Als medeorganisator en bezoeker heb ik een geweldige zomer beleefd. De stad bruiste en daarmee is de Bossche Zomer niet alleen zinvol geweest maar ook ontzettend leuk. Twee maanden lang hebben we de tijd en ruimte gehad zodat het concept organisch kon groeien. Inmiddels is de Bossche Zomer een begrip geworden. Op de laatste dag vloog een vliegtuig over de stad met de beroemde tekst erachter van Gerard Cox, enigszins verBoschterd: ‘Tis weer voorbij die Bossche Zomer’.

Bossche Winter?

‘Om lokale ondernemers te helpen en om vooral winkels en winkeliers de ruimte te geven om te kunnen blijven ondernemen voelt het logisch om dit najaar met de hele stad de Bossche Winter te organiseren’, verklapt Mechtild.  De centrale vraag: Hoe kunnen we beleving creëren in de winkels en tóch veiligheid garanderen? Op dit vraagstuk laten we dezelfde overlevingsstrategie los. ‘Houd ’s-Hertogenbosch in de gaten, want als het aan ons ligt wordt dit vervolgd!’ vult Huibert lachend aan. Never waste a good crisis.’

> Nathalie Schalke

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!