Arjan de Ridder: ‘Je mag en kunt gewoon niets aan het toeval overlaten’Arjan de Ridder: ‘Je mag en kunt gewoon niets aan het toeval overlaten’
Back Back Interview

Arjan de Ridder: ‘Je mag en kunt gewoon niets aan het toeval overlaten’

28 mei 2020

Zo abrupt en onvermijdelijk als de lockdown begin maart toesloeg, zo doordacht en creatief bereidde Apollo Hotel en Event Center Vinkeveen zich sindsdien voor op een herstart. Horeca en events 2.0; in een andere wereld, onder andere voorwaarden. ‘We hebben ons in alle facetten hiervan primair laten leiden door onze verantwoordelijkheid naar onze gasten en naar de samenleving’, stelt General Manager Arjan de Ridder. ‘Dit maakt dat we er echt klaar voor zijn en dus los kunnen, nu vanuit de overheid vanaf 1 juni hiervoor de ruimte wordt geboden. Binnen de geldende protocollen en afspraken, vanzelfsprekend. Maar toch zeker ook met onze eigen onderscheidende accenten.’ 

Horizon

Wie weet was De Ridder, ondanks alle somberheid, in de voorbije weken licht in het voordeel op zijn fraaie locatie aan de boorden van de Vinkeveense Plassen. In elk geval had hij onbelemmerd zicht op de westelijke horizon. Daar, waar de punt moest worden gezet waarop kon worden gekoerst. ‘Dat is lang een van de grootste pijnpunten geweest, het gebrek aan perspectief. Begrijpelijk, met zoveel onzekerheden kon weinig anders. Maar toch, je wilt iets hebben om je aan vast te houden, een richtpunt’, vindt De Ridder. Desondanks werd binnen zijn organisatie – eigenaar van 16 hotels – al snel besloten zelf de regie te nemen over de nabije toekomst. ‘Er is gewerkt in drie taskforces: een commerciële, een operationele en een voor Food & Beverages.’ Van die laatste was De Ridder zelf voorzitter. ‘We hebben de richtlijnen van Koninklijke Horeca Nederland erbij gepakt en die gelegd op onze business en locaties.’ Met als cruciale opdracht: zorgvuldigheid vóór alles, want: ‘Er wordt op je gelet. Een slechte review kan juist nu funest zijn. Een goede zal je daarentegen helpen. Komt bij dat wij een reputatie hebben hoog te houden.’

Sleep & dine

In Vinkeveen gaat het om drie accommodaties in één: het Apollo Hotel, het Event Center en restaurant The Harbour Club. ‘Het hotel is al open, evenals het restaurant, zij het dan alleen voor de hotelgasten. ‘We beginnen met 40 kamers. Een bewuste keuze, want zo kunnen onze medewerkers in de dagelijkse praktijk ook even wennen aan de nieuwe situatie.’ Een situatie die wordt gekenmerkt door intensieve voorzorgsmaatregelen: ‘Op de vloeren zijn Apollo-branded stickers voor routing en afstand aangebracht, er zijn perspex schermen geplaatst bij de receptie. En we werken volgens allerlei desinfectie-routines, zoals frequente reiniging van deurklinken, drukknoppen en trapleuningen.’ Het ontbijt wordt voorlopig niet in buffetvorm gepresenteerd: ‘Met assistentie van een medewerkers is het nu aanwijzen, grab en go’. De inrichting van The Harbour Club is uiteraard ook aangepast aan de anderhalve meter voorschriften. ‘We gaan daar bijvoorbeeld uitserveren op een tafeltje naast de dinertafel en niet meer op de tafel zelf.’ Overigens is ook het diner menu tijdelijk aangepast aan de actualiteit: ‘Een bescheidener keuze, maar onveranderd van topkwaliteit’, weet De Ridder. En voor wie niet kan wachten dat zelf te ervaren lonkt de aanbieding ‘sleep & dine’: een overnachting voor 2 personen inclusief viergangendiner.

Social distancing

Ook het Event Centre Vinkeveen is klaargezet voor de nieuwe tijd. In alle vergaderkamers – van klein tot groot – op de eerste etage zijn opstellingen gemaakt die de anderhalve meter regel respecteren. ‘De blackbox op de begane grond biedt alle ruimte voor een aangepaste inrichting’, vertelt De Ridder. ‘Voor wie een blik in het Event Centre wil werpen hebben we virtuele rondleiding op onze website staan. Zo kunnen opdrachtgevers zien welke mogelijkheden we bieden, bijvoorbeeld voor hybride meetings. We zijn volledig corona-proof.’ Een tastbaar bewijs daarvan is de gepersonaliseerde boarding pass die de organisator van een bijeenkomst vooraf naar zijn gasten stuurt. Onder de term social distancing meldt de pass welke voorzorgsmaatregelen op locatie zijn getroffen en welke afspraken er verder gelden. Een QR-code linkt naar de website van het Event Centre, zodat de gast via stijlvolle sfeerfotografie extra wordt getriggerd. ‘Onze crew staat in de startblokken om ook in de anderhalve meter maatschappij zijn motto ‘business meets pleasure’ waar te maken’, zegt De Ridder, die zelf ook niet kan wachten tot het naastgelegen Vinkie Beach weer bevolkt raakt.

Door > Henny Beijer

 

Op de foto: Arjan de Ridder

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!