Anouk Botermans, Sjiek.: ‘Het draait allemaal om waardering en aandacht'Anouk Botermans, Sjiek.: ‘Het draait allemaal om waardering en aandacht'
Back Back Nieuws

Anouk Botermans, Sjiek.: ‘Het draait allemaal om waardering en aandacht'

25 juni 2021

Niet klakkeloos horeca(bij)banen invullen bij evenementenlocaties, maar laten zien hoe mooi het horecavak is en de juiste persoon matchen met de meest passende opdrachtgever, dát is waarmee personeelsbureau Sjiek. zich onderscheidt. Hotelmanagementstudent Anouk Botermans liep de laatste paar maanden stage bij Ninke en Sebastiaan van Sjiek. en richtte zich vol overgave op onboarding – het proces waarmee je ervoor zorgt dat personeel zich echt thuisvoelt binnen jouw organisatie.  Al snel voelde ook zij zich enorm thuis binnen Sjiek. en ontdekte ze dat het bij goede onboarding allemaal draait om waardering en aandacht!’

‘In plaats van het schrijven van een scriptie werd me vanuit mijn opleiding gevraagd om een beroepsproduct te ontwikkelen’, vertelt Anouk. ‘Toen ik met Ninke in gesprek ging om te kijken of Sjiek. me met hun netwerk kon helpen, kwamen we er al pratende achter dat mijn interessegebied en onderzoek eigenlijk precies paste bij de fase waarin Sjiek. zat.’

Langdurige samenwerking

Sjiek. wil een partner zijn voor partijen in de branche, liefst binnen een langdurige samenwerking. Ze verdiepen zich in de opdrachtgever en zo ontstaat er een werkrelatie waarin je de ander kunt helpen en waarin je elkaar iets gunt. Extra belangrijk voor deze werkwijze is een zorgvuldige omgang met en plaatsing van de medewerkers. Maar hoe krijgen werknemers echt dat Sjiek.-gevoel? ‘Onboarding is heel belangrijk’, vertelt Anouk. ‘Is de onboarding goed gegaan, dan staan als opdrachtgever je kernwaarden strak. Sjiek. zelf richt zich voornamelijk op studenten, eigenlijk ben ik zelf de doelgroep. Hoe willen leeftijdgenoten worden binnengehaald, ontvangen en getraind worden? En hoe hou je ze vervolgens binnen, hoe blijven ze zich fijn voelen en hoe zorg je ervoor dat ze lang voor je willen blijven werken? Dat zijn de belangrijkste vragen waar ik mee aan de slag ben gegaan.’

Thuisvoelen binnen de organisatie

Op basis van haar belangrijkste bevindingen maakte Anouk een adviesrapport: ‘Personeel dat goed op haar of zijn plek zit, lekker zichzelf kan zijn en met plezier voor de opdrachtgever werkt, heeft niet alleen de kans om langer voor dezelfde opdrachtgever te blijven werken, maar levert ook beter werk en straalt het werkplezier af op de gast’, vertelt ze. ‘Voor een goede onboarding is het belangrijk dat mensen zich thuisvoelen. Het draait om waardering en aandacht vanaf het eerste moment. Eigenlijk heel vergelijkbaar met hoe je in de horeca je gasten ontvangt.’ Horecaopdrachtgevers moeten wel oppassen vertelt Anouk: ‘Vooral als je als organisatie aan het groeien bent, maar ook nu de horeca weer open mag en het heel druk heeft, is het heel belangrijk niet te vergeten je mensen aandacht te geven en goed te trainen.’

‘Ze laten echt zien hoe leuk het horecavak is!’

Maar nu de hamvraag: hoe zat het eigenlijk met de onboarding bij Sjiek? Anouk lacht: ‘Dat hebben ze van het begin af aan echt fantastisch gedaan. Ik heb al veel stages gelopen, maar de aandacht van Ninke en Sebastiaan was zo warm. Van de postbezorger met een flesje bubbels op de eerste dag tot regelmatig appjes en drankjes. Ninke en Sebastiaan zijn zelf heel erg gastvrij, je kunt merken dat de horeca in hun bloed zit. Ze denken graag mee – ook met opdrachtgevers – en zijn laagdrempelig en prettig benaderbaar om mee te sparren. Ze laten echt goed zien hoe leuk het horecavak is!

‘Doe het samen, help elkaar en wees jezelf’, dat zijn een paar pijlers die Ninke en Sebastiaan heel belangrijk vinden binnen Sjiek.’, vertelt Anouk. ‘De horeca is hard werken, maar de tevredenheid van je mensen zit ‘m niet in geld of middelen maar in de waardering. Juist na een drukke dag even bij elkaar komen en dan horen: ‘We hebben het goed gedaan met z’n allen, we zijn trots op jullie!’ Daar draait het om!’

>Mahlee Plekker

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!