Annuleringen? Vraag de btw terugAnnuleringen? Vraag de btw terug
Back Back Nieuws

Annuleringen? Vraag de btw terug

20 maart 2020

Door de huidige coronacrisis in Europa komen annuleringen helaas regelmatig voor. Mogelijk kun je als ondernemer of organisatie bij een annulering van jouw klant de financiële schade beperken door btw terug te vragen. In dit artikel zet BDO op hoofdlijnen de relevante btw-gevolgen uiteen voor annuleringen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen drie situaties. Voor reisbureaus (die op eigen naam reizen verkopen) geldt een afzonderlijke regeling:

1. De klant krijgt het volledig betaalde bedrag terug

Wanneer de klant het volledig betaalde bedrag terugkrijgt, en je heb de btw die is in dat bedrag is inbegrepen al voldaan, dan kun je dat btw-bedrag terugvragen. Let er wel op dat hier voorwaarden aan verbonden zijn. Als je al hebt gefactureerd dan adviseren wij om een creditfactuur uit te reiken. Daarnaast adviseren wij je om in zakelijke relaties eerst zekerheid te krijgen dat de btw niet (deels) in aftrek is gebracht, voordat je het in de vergoeding begrepen btw-bedrag terugvraagt.

2. De klant moet een deel van de overeengekomen vergoeding betalen

Geef je de klant een deel van het bedrag dat hij al betaald heeft terug, dan geldt voor dat deel hetzelfde als hiervoor is besproken bij volledige teruggave.

Blijft de klant het reeds betaalde bedrag verschuldigd, of breng je nog een extra bedrag aan de klant in rekening wegens de annulering? Dan is het van belang om voor de btw te bepalen, of het bedrag dat de klant heeft betaald kwalificeert als schadevergoeding of als vergoeding voor de prestatie waarop de klant wel recht had, maar niet heeft afgenomen. Is sprake van een schadevergoeding dan is het bedrag dat de klant betaalt een bedrag zonder btw. Je kunt alsnog onder voorwaarden de btw terugvragen als je die reeds hebt voldaan.

Is sprake van een recht op een prestatie die de klant niet heeft afgenomen? Dan is wel btw verschuldigd over de vergoeding die de klant betaalt. In de rechtspraak zien we hier een casuïstische benadering. BDO adviseert samen met een btw-specialist te kijken naar jouw situatie. Mogelijk is afstemming met de Belastingdienst noodzakelijk.

3. De klant moet de gehele vergoeding betalen

Wanneer de klant de gehele vergoeding moet betalen is eveneens de vraag aan de orde of sprake is van een onbelaste schadevergoeding, of een btw-belaste vergoeding die is betaald voor het recht op een prestatie. Ook hier geldt dat we een casuïstische aanpak zien in de rechtspraak. Het is dus van belang om van geval tot geval de btw-gevolgen vast te stellen. Afstemming met de Belastingdienst kan hierbij nodig zijn. In de rechtspraak is het feit dat de klant het totale bedrag moet betalen een omstandigheid die met zich brengt dat eerder tot belastbaarheid wordt geconcludeerd.

Wat te doen bij annuleringen?

Annuleringen zijn uiteraard erg vervelend, maar wellicht is de financiële schade enigszins te beperken. Wanneer je met annuleringen te maken hebt, raadt BDO aan om contact te zoeken met een van hun btw-adviseurs.

Meer weten over welke fiscale maatregelen je kunt treffen om potentiële bedrijfsrisico’s te beheersen? Kijk op de thema-pagina van BDO, speciaal voor ondernemers tijdens de coronacrisis.

Bron: bdo.nl

 

Foto: Helloquence op Unsplash

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!