Andreas Fleischmann: ‘In ons DNA zijn we sociaal ondernemend’Andreas Fleischmann: ‘In ons DNA zijn we sociaal ondernemend’
Back Back Interview

Andreas Fleischmann: ‘In ons DNA zijn we sociaal ondernemend’

30 oktober 2018

Ruim veertig jaar geleden was De Meervaart in het Amsterdamse stadsdeel Nieuw West het even opmerkelijke als welkome resultaat van een breed bewonersinitiatief, bedoeld om culturele activiteiten centraal onderdak te bieden. Anno 2018 verloochent het ondertussen meerdere keren gerenoveerde en gerestylede Theater De Meervaart haar afkomst allerminst. ‘We combineren commerciële, educatieve en podium functies’, stelt Andreas Fleischmann, directeur van Theater De Meervaart. ‘Opbrengsten uit de commerciële verhuur komen volledig ten goede aan onze jeugdeducatie. Zo doen dus zelfs onze zakelijke klanten indirect aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.’

  • Andreas Fleischmann: ‘In ons DNA zijn we sociaal ondernemend’
  • Andreas Fleischmann: ‘In ons DNA zijn we sociaal ondernemend’
  • Andreas Fleischmann: ‘In ons DNA zijn we sociaal ondernemend’
    Foyer
  • Andreas Fleischmann: ‘In ons DNA zijn we sociaal ondernemend’
  • Andreas Fleischmann: ‘In ons DNA zijn we sociaal ondernemend’
    Blauwe zaal
  • Andreas Fleischmann: ‘In ons DNA zijn we sociaal ondernemend’
    Blauwe zaal
  • Andreas Fleischmann: ‘In ons DNA zijn we sociaal ondernemend’
    Rode zaal
  • Andreas Fleischmann: ‘In ons DNA zijn we sociaal ondernemend’
    Rode zaal

Trending topic

Het bruist van activiteit op de zuidoever van de hoofdstedelijke Sloterplas. Theater De Meervaart is met de première van het toneelstuk Judas – naar het gelijknamige boek van Astrid Holleeder – ondertussen begonnen aan een nieuw theaterseizoen. Een stormachtig begin, inclusief politiebewaking en fouillerende beveiligers bij de entree. Slimme marketingtruc? Of pure noodzaak, gezien de alleszins twijfelachtige reputatie van de hoofdpersoon in het verhaal? Andreas Fleischmann laat het  antwoord veelzeggend in het midden. Theater De Meervaart was even trending topic en daar wil elke theaterdirecteur het zo af en toe graag voor doen, toch? Fleischmann is sinds 2006 in De Meervaart werkzaam, eerst als programmeur en vanaf 2013 in de functie van directeur. Hij kwam er terecht toen hij een accommodatie zocht voor zijn theaterschool. ‘Destijds was er vanuit de wijk veel vraag naar initiatieven op het vlak van cultuur en educatie, maar concrete projecten waren er nauwelijks. Daar ben ik toen mee aan de slag gegaan.’

Duurzaam

Anno 2018 biedt De Meervaart een ruime sfeervolle foyer met vide en twee fraaie theaterzalen. De Rode Zaal, zo genoemd vanwege de warme sfeervolle kleurstelling, telt 800 zitplaatsen. ‘Daarnaast hebben we op de eerste etage de Blauwe Zaal met 270 stoelen. Die is deze zomer flink onder handen genomen. Zo is een flexibele tribune geïnstalleerd, die met één druk op de knop binnen 50 seconden inschuift. Daarnaast is de zaal technisch up to date gemaakt en voorzien van LED verlichting. Onder de flexibele tribune ligt een prachtige houten vlakke vloer, van waaruit je, door de glazen pui van vloer tot plafond, een schitterend uitzicht hebt op de Sloterplas.’

Naast de beide multifunctionele theaterzalen, beschikt De Meervaart over 10 vergaderzalen die niet alleen geschikt zijn voor kleinschalige sessies, maar evenzeer  als break-out ruimten rond plenaire programmaonderdelen. ‘De Meervaart is sinds de jaren negentig in fasen helemaal opnieuw opgebouwd’, vertelt Fleischmann. ‘Dan moet je niet alleen denken aan allerlei bouwkundige aanpassingen, maar vooral ook aan de overstap op duurzame technieken. LED verlichting bijvoorbeeld en zonnepanelen,  waarvan we er 300 op het dak hebben liggen. Deze zijn in 2017 geïnstalleerd. Hiermee voorzien we ondertussen volledig duurzaam in onze eigen stroombehoefte.’

Plug and play

‘Ons aanbod is plug en play. Dat geldt zowel de technische faciliteiten als catering. In de foyer hebben we op beide etages een grote moderne bar. We werken met vaste catering partners, waarmee we concepten op maat bieden’, legt Fleischmann uit. En wat hem betreft spreekt het voor zich, dat De Meervaart qua audiovisuele techniek kwaliteit op het hoogste niveau levert. ‘Daar komt bij dat onze eigen technici het gebouw en alles wat erin hangt en staat natuurlijk van haver tot gort kennen. Als geen ander weten ze wat er kan, en meer.’ De kers op de congres- of seminartaart kan op verzoek zijn gebruik te mogen maken van decors die voor voorstellingen staan gedurende de speelperiode. ‘Daar maken we met de producenten als het even lukt afspraken over en de ervaring leert, dat het dit vaak net dat beetje extra cachet kan geven aan het congres of evenement. Zeker als onze programmering kan worden meegenomen in de conceptontwikkeling, zijn thema’s en titels aan te sluiten bij het decor, dat we op ons podium hebben staan.’

Bijzonder

Een niet onbelangrijk onderdeel van de alleszins attractieve propositie van de Meervaart als congres- en seminarlocatie is de ligging en bereikbaarheid. ‘We profiteren steeds vaker van de wens van opdrachtgevers om niet in het drukke stadscentrum te organiseren, maar daar wel gemakkelijk naar toe te kunnen voor side-events’, weet Fleischmann. De Meervaart staat op korte afstand van Schiphol, amper 10 minuten rijden vanaf de rondweg om Amsterdam en de snelwegen A4 en A9 en heeft de snelle bus- en trambaan voor de deur. De direct naastgelegen parkeergarage voorziet in ruim voldoende capaciteit voor wie met eigen vervoer komt. ‘We horen vaak van onze gasten dat ze onze plek aan de plas met vrij uitzicht ervaren als rustgevend en ruimtelijk, terwijl ze toch in bebouwd stedelijk gebied zijn. Tijdens meerdaagse evenementen verblijven ze in hotels in de buurt. Het centrum van Amsterdam is echter dichtbij, wat volop mogelijkheden biedt voor een diner of avondprogramma.’

Open en gastvrij. Die kwalificatie past bij het Theater De Meervaart van toen en bij dat van nu. Als cultureel centrum en als congres- en eventlocatie. Fleischmann: ‘We zijn een thuis voor alle gasten, zowel wijkbewoners, leerlingen van de theaterschool en Studio West, als voor onze zakelijke klanten en theaterbezoekers. Dat maakt ons concept zo bijzonder.’

Door > Henny Beijer

Fotografie > Marc Roodhart, Jesse Kraal, Dave van Hout, Rein Kooyman

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.752 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.752 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!