5 manieren om betrokkenheid te boosten tijdens een virtueel event5 manieren om betrokkenheid te boosten tijdens een virtueel event
Back Back Nieuws

5 manieren om betrokkenheid te boosten tijdens een virtueel event

11 februari 2021

5 manieren om betrokkenheid te boosten tijdens een virtueel event


Merk jij het ook wel eens op? Vermoeide gezichten tijdens  een groepsmeeting, een ijzige stilte tijdens een webinar door alle gemute microfoons of mensen die tijdens een online event plots afhaken? Dat is niet zo gek, want uit onderzoek blijkt dat mensen tijdens een virtuele meeting een aandachtsspanne van 10 minuten hebben! Tijdens het organiseren van een online evenement, is naast techniek nog iets heel essentieel: betrokkenheid creëren. En wanneer je eenmaal een actief publiek hebt, hoe houdt je de aandacht vast? Ontdek de 5 manieren om betrokkenheid te boosten!
 

  1. Richt je direct tot het publiek

Met soms letterlijk wel kilometers afstand, is het soms lastig om als host direct tot het publiek te wenden. Je staat immers toch in een ruimte tegen de camera te praten. Daarom is het zowel voor de host, als voor het publiek prettig om die barrière weg te denken. Zorg er daarom voor dat hosts en sprekers zich niet  teveel focussen op hun eigen omgeving en verhaal, maar zich ook actief tot het publiek richten. Hierdoor wordt een online deelnemer veel meer meegenomen in het onderwerp, wat betrokkenheid aanwakkert.
 

  1. Maak impact met een verhaal

Wanneer je als deelnemer thuis een event bijwoont, wil je ook graag geprikkeld worden. En als host van het event wil je natuurlijk ook niet dat mensen tussendoor even de was ophangen, lunch maken of stiekem hun email bijwerken. Dan raak je ze kwijt. Weg focus, weg betrokkenheid. Zorg daarom voor een ijzersterk verhaal wat impact maakt. Storytelling is de gouden sleutel voor een invloedrijk evenement. Ontwikkel daarom een krachtig verhaal voor je virtual event dat de deelnemers meeneemt en aan hun scherm vastkluistert. Zo zal het publiek óók over een online event naderhand zeggen: ‘daar was ik bij!’
 

  1. Faciliteer breakout rooms

Wanneer je met honderden onbekenden in een zoom-, meet-, of skypesessie  zit, ben je een van velen. Als deelnemer kun je relaxed achterover leunen en je stiekem laten afleiden. Door breakout rooms te integreren in je virtuele event, zorg je ervoor dat het publiek engaged blijft met waar jij het over hebt. Een breakout room is namelijk een chatkamer met een kleiner groepje mensen binnen het grote event, waar deelnemers kunnen brainstormen, discussiëren of meningen uit kunnen wisselen. Ook maken deze rooms ruimte voor netwerken en nieuwe samenwerkingen. Onmisbaar dus!
 

  1. Ga de dialoog aan

Wanneer je de deelnemers niet prikkelt en uitlokt om de dialoog te aan te gaan, is de kans groot dat de focus en daarmee betrokkenheid afzwakt. Maar hoe houd je het spannend en interactief voor zowel de hosts als de kijkers? Door interactie! Met de huidige technologie kun je eenvoudig mensen in laten bellen tijdens een online event. Of deelnemers uitnodigen om hun opmerkingen, vragen en adviezen achter te laten. Dit kan bijvoorbeeld op social media, in de chats of via speciale Q&A feature voor het event. Hier kan de host live op inspelen, waardoor je het boeiend houdt, maar je ook het publiek voorziet in hun wensen. En wat blijkt, de kans dat mensen door vragen stellen de interactie aangaan is online ook nog eens veel groter!
 

  1. Creëer afwisseling met polls of quizzen

Een andere manier om verbinding te creëren met je publiek, is door polls of quizzen. Hiermee betrek je het publiek, maar leer je zelf ook de deelnemers beter kennen. Een poll is namelijk een vluchtige opiniepeiling die zeer laagdrempelig is. Door een vraag te stellen prikkel je de deelnemer om iets met de informatie te doen. Hetzelfde geldt voor quizzen. Hier komt bij dat een quiz ook een spelelement toevoegt aan het verhaal. Gamification is een manier om je publiek te prikkelen, doordat ze actief mee moeten denken, iets leren of simpelweg even wakker geschud worden. Polls, quizzen en andere onderbrekingen houden je publiek fris en enthousiast!
 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!