20 jaar XSAGA: Everything is experience, experience is everything20 jaar XSAGA: Everything is experience, experience is everything
Back Back Interview

20 jaar XSAGA: Everything is experience, experience is everything

21 juni 2021

Het afgelopen corona- en twintigjarigjubileumjaar was voor XSAGA een jaar hors categorie. En omdat ze zonder twijfel in het nú opereren, is een gesprek met drie generaties XSAGA dé manier om verleden, heden en toekomst aan elkaar te knopen. Events sprak met creatief directeur en oprichter Patrick Roubroeks, production director en MT-lid Pieter Claassen, eindredacteur Sanne Hamel en projectmanager Bob Veerman over de weg van evenementenbureau tot livecommunicatiebureau tot The Experience Company.

Het afgelopen jaar versnelde de transitie waar XSAGA al mee bezig was. Van eventbureau tot livecommunicatiebureau naar The Experience Company. ‘Een event is een middel geworden en niet meer het doel an sich’, legt Pieter uit. ‘Uiteindelijk gaat het erom dat je de middelen kiest die het best bij je idee passen.’

  • 20 jaar XSAGA: Everything is experience, experience is everything
    Patrick Roubroeks - Foto > Jorrit Lousberg
  • 20 jaar XSAGA: Everything is experience, experience is everything
    Pieter Claassen - Foto > Jorrit Lousberg
  • 20 jaar XSAGA: Everything is experience, experience is everything
    Sanne Hamel - Foto > Jorrit Lousberg
  • 20 jaar XSAGA: Everything is experience, experience is everything
    Bob Veerman - Foto > Floris Heuer

Nieuw landschap, nieuwe mogelijkheden

‘Twintig jaar geleden kwam ik als zijinstromer de wonderlijke wereld van events binnen, waar we op basis van creativiteit mooie ervaringen creëerden’, vertelt Patrick Roubroeks. ‘Twintig jaar later doen dat nog steeds, alleen is het uithangbord veranderd en zijn we The Experience Company geworden. We bedenken en maken ervaringen die we op verschillende domeinen wegzetten. Het maakt voor ons niet zoveel uit of dat live, online of hybride is.’ Hij is trots op de organische manier waarop XSAGA zich geruisloos van het ene naar het andere medium beweegt en uit de voeten kan met de nieuwe waaier van mogelijkheden. Patrick: ‘Dat vraagt ook om nieuwe mensen die zelfstandige disciplines kunnen vertegenwoordigen, zoals Bob de digitale projecten en Sanne als eindredacteur.’

‘Mensen hebben de behoefte om dingen samen te delen. Ik geloof daar heilig in, maar ik geloof ook dat als we iets geleerd hebben het afgelopen jaar, is dat digitaal delen ook staat voor gegarandeerd bereik’, zegt Patrick. ‘Daar heeft het vak een stap gezet en zijn er barrières geslecht.’ ‘We bevinden ons nu in een nieuw landschap met nieuwe mogelijkheden’, vult Pieter aan. ‘Een mooie tijd om je als bureau te herijken, jezelf aan te scherpen en herpositioneren. ‘We zullen altijd goed blijven in events klein of groot. Maar de waaier is verbreed’, vertelt Pieter.

De nieuwe generatie

Projectmanager Bob Veerman en eindredacteur Sanne Hamel vertegenwoordigen de nieuwe generatie XSAGA die prima hun weg weet te vinden binnen dat nieuwe landschap vol onbekende mogelijkheden. ‘Wij willen dat speciale moment voor de opdrachtgever zo bijzonder mogelijk maken. Of dat nu live of via een digitaal platform is, je brengt publiek samen waar het verhaal verteld wordt. Met alle mogelijke middelen maken wij hét moment van de opdrachtgever zo bijzonder mogelijk. Wat dat betreft is dit een opwindende tijd!’, zegt Bob. ‘Ik geloof in de wereld 2.0 in de kracht van live als basis en hybride als verlengstuk en vergroting van je bereik.’

Openbreken, bruggen slaan en werelden met elkaar in contact brengen. Dat is waar XSAGA volgens Sanne Hamel goed in is. ‘Het afgelopen jaar heeft een enorme digitale boost gegeven die de boel flink opgeschud heeft’, zegt ze. ‘Hoe belangrijk dat ene specifieke beeld, zowel bewegend als stil, is voor de boodschap van de experience, realiseren mensen zich steeds meer.

Rupsje Nooitgenoeg

Over een paar jaar kijken we vast terug op dit jaar als een keerpunt, denken zowel Bob als Sanne. ‘Wij hebben in ieder geval dubbel zoveel energie. De kansen zijn geherdefinieerd, we hebben ontzettend veel zin om juist met dat nieuwe gevoel en die nieuwe mogelijkheden aan de slag te gaan en de nieuwe mogelijkheden in te gaan vullen door moois toe te blijven toevoegen aan de wereld!’

Digitaal zal nooit meer volledig verdwijnen uit de eventwereld, daar is Patrick inmiddels van overtuigd.Het speelveld zal veranderen en daarmee ook het spel. Het past allemaal binnen de professionaliseringsslag die hij de branche de afgelopen 20 jaar heeft zien doorlopen. ‘Er liggen nu cijfers onder ons vak. Er wordt goed gekeken naar de strategische implicaties van ons vak, de creativiteit en het belang van een goed idee zal daardoor steeds meer gaan groeien.’

En groeien, dat blijft XSAGA ook doen. ‘Enige ambitie is ons niet vreemd’, lacht Patrick. ‘In ons allemaal zit een Rupsje Nooitgenoeg. Kijken wat er kan en maak er wat moois van – ons credo, zeker dit jaar. Is dat niet per definitie het doel van het leven?’

Door > Mahlee Plekker

Fotografie: Floris Heuer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!