In 11 stappen een evenement organiserenIn 11 stappen een evenement organiseren
Back Back Column

In 11 stappen een evenement organiseren

19 februari 2020

Bij het organiseren van een evenement komt veel kijken. Een budget bepalen, een passende locatie kiezen, een boeiend programma samenstellen, voldoende deelnemers werven… Er zijn talloze zaken waar je rekening mee dient te houden. Het kan daarom lastig zijn om te weten waar je moet beginnen en wat je vooral niet moet vergeten!

Om jou als eventorganisator te helpen met de organisatie van je evenement, legt het NBC Congrescentrum in hun 11-stappenplan tot in de kleinste details uit hoe je een succesvol evenement organiseert. De eerste vier stappen staan in deze blog uitgelegd. Wil je het volledige plan doorlezen zodat je niets meer vergeet tijdens de organisatie van je volgende evenement? Download deze dan via de website.

Stap 1: doelgroep en doelstellingen bepalen

Wanneer je een evenement gaat organiseren, zit je ongetwijfeld vol met goede ideeën en ga je hier het liefst meteen mee aan de slag. Maar om echt een succesvol event te organiseren, moet je eerst weten wat je doelstellingen zijn en wie je doelgroep is. Om de doelstellingen van het event te bepalen moet je goed nadenken over wat het precies is dat je wilt bereiken met het evenement. Misschien is dit wel mensen met elkaar in verbinding brengen, het introduceren van een nieuw product of het verhogen van klantloyaliteit. Op basis hiervan kun je vervolgens concrete doelstellingen bepalen.

Zodra je de doelstellingen goed in kaart hebt, is er ook een duidelijker beeld ontstaan van wie je doelgroep is. Dit kunnen bijvoorbeeld de medewerkers van je bedrijf zijn, je klanten of mensen uit een bepaalde sector. Je organiseert het evenement voor deze mensen, dus het is belangrijk dat je ze goed kent. Ga niet af op je vermoedens, maar doe voordat je begint met organiseren een doelgroeponderzoek. Onderzoek waar hun interesses liggen en hoe je de doelgroep het beste kunt bereiken. Pas wanneer je de doelgroep goed in kaart hebt, kun je een evenement organiseren wat volledig bij hen aansluit.

Stap 2: het eventteam samenstellen

In je eentje heb je simpelweg niet genoeg tijd of expertise om een evenement te organiseren. Het is dus belangrijk dat je een goed team om je heen hebt dat je hierbij helpt. Kijk daarom naar de kennis van de mensen binnen jouw organisatie en stel een team samen wat elkaar versterkt. Wijs vervolgens rollen en taken toe waaraan iedereen zich moet houden gedurende de organisatie van het evenement. Het kan zijn dat jouw bedrijf niet over voldoende vakkennis beschikt. In dat geval kan het verstandig zijn om de organisatie van het event (deels) uit te besteden.

Stap 3: budget vaststellen

Als je weet wat en wie je wilt bereiken met je evenement, is het belangrijk om een budget vast te stellen. Inventariseer eerst hoeveel verschillende zaken kunnen kosten en hoeveel jullie hier aan uit willen geven. Op basis hiervan maak je een voorlopig budget wat je kunt specificeren tot een definitief budget naarmate je offertes ontvangt. Ook is het belangrijk om een limiet in te stellen voor hoeveel je aan de verschillende onderdelen mag uitgeven. Reserveer in ieder geval altijd een deel van het budget voor onvoorziene kosten. Zo voorkom je dat je achteraf voor verrassingen komt te staan.

Wanneer het budget is vastgesteld, is het belangrijk dat er één iemand uit het organisatieteam aangesteld wordt als budgetbewaker. De budgetbewaker houdt het overzicht over alle kosten die gemaakt worden. Hiermee blijft het kostenplaatje overzichtelijk, want alle uitgaven gaan eerst langs de budgetbewaarder.

En de volgende stap…

Natuurlijk houdt het stappenplan hier niet op. Van het opstellen van een draaiboek tot de inzet van marketing voor jouw event; het wordt allemaal behandeld in het stappenplan. Je kunt het stappenplan downloaden via de website van het NBC Congrescentrum.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!