‘Er gebeuren óók zoveel leuke en positieve dingen!’ Ralph van Hessen, grondlegger BID‘Er gebeuren óók zoveel leuke en positieve dingen!’ Ralph van Hessen, grondlegger BID
Back Back Interview

‘Er gebeuren óók zoveel leuke en positieve dingen!’ Ralph van Hessen, grondlegger BID

05 februari 2020

Ralph van Hessen won met de tweede editie van de Big Improvement Day (BID) al de Gouden Giraffe voor het beste evenement van Nederland. Elf jaar later spreken we hem over de BID en het succes achter dit grootse netwerkevent waar de top van de overheid en het bedrijfsleven samenkomen.

Positiviteit stimuleren

Ralph: ‘Als je het nieuws kijkt of een krant openslaat voert negatief nieuws de boventoon, terwijl er ook zoveel leuke en positieve dingen gebeuren. Ik voelde dat er behoefte was aan een beweging om positiviteit in Nederland te stimuleren en centraal staat. Ook zag ik dat er behoefte was om de samenwerking tussen de overheid, het bedrijfsleven en wetenschappelijke instellingen te verbeteren, want juiste deze partijen kunnen samen het verschil maken in innovatie en positieve ontwikkelingen realiseren. Ik richtte BID op om te voorzien in beide behoeftes binnen de subthema’s duurzaamheid, ondernemerschap, educatie en leiderschap.’

Relevantie

‘Maar hoe houd je dit doel scherp na zoveel jaren BID en hoe houd je het evenement relevant? ‘Het thema ‘positiviteit’ is niet gebonden aan tijd, hier is altijd behoefte aan’, vertelt Ralph. ‘Ieder jaar opnieuw worden nieuwe innovatieve ideeën bedacht en initiatieven opgezet die Nederland verder helpen en de BID is hier een podium voor. Ook worden jaar in, jaar uit tijdens het event vernieuwende samenwerkingen opgezet tussen de overheid, het bedrijfsleven en wetenschappelijke instellingen. We zijn nooit uitgeleerd of uitontwikkeld. Het doel van de BID is ook niet voor niets om naar huis te gaan met een goed idee, een nieuw contact of een actie. Daarnaast is het gezelschap dat de BID bezoekt uniek; topmensen van de overheid, het bedrijfsleven, wetenschappelijke instellingen en high potentials. Het blijft een dag voor interessante netwerk- en samenwerkingsmogelijkheden, inspiratie, energie en natuurlijk positiviteit.’

Veranderingen

Ralph: ‘De afgelopen jaren is er uiteraard het een en ander veranderd. We hebben niet alleen een plenair gedeelte zoals vroeger, maar zijn er ook sidesessies ontwikkeld om dieper in diverse thema’s te duiken en te leren. Ook hebben we verschillende awards toegevoegd die tijdens de BID worden uitgereikt om positiviteit nog meer in het zonnetje te zetten. Zo is er een award voor de meest positieve Nederlander, BN’er en overheidsinstelling. We introduceerden dit jaar ook de Phoenix Award voor de ondernemer die na faillissement of tegenslag sterker uit de strijd is gekomen. Daarnaast zijn er strategische samenwerkingen opgezet, zoals met het opiniepanel 1Vandaag en werken we samen met diverse ministeries en instituten die veranderingen teweegbrengen zoals VNO-NCW, KvK, De Ondernemer en Haagsche Vernieuwers. Elk jaar kijken wij natuurlijk ook hoe we kunnen verbeteren.’

Tips voor het organiseren van een evenement

‘Wat betreft de organisatie van zo’n groots jaarlijks evenement zijn dit mijn tips: 1) Goede voorbereiding is echt het halve werk. Als iedereen weet wanneer wat gebeurt en wanneer wie waar moet zijn, wordt het op de dag zelf een stuk gemakkelijker, 2) Houd het tijdschema tijdens het event goed in de gaten. 3) Zorg dat je met goede mensen werkt, een team waar je energie van elkaar krijgt werkt het best. Ons doel is om de prestatie elke keer hoger te laten zijn dan de verwachtingen. Zo zorg je voor een unieke beleving voor sprekers en bezoekers en dat zij dit aan minstens tien mensen in hun netwerk doorgeven.’

Wat waren voor jou de highlights van de vorige BID-editie?

'De keynote Blake Leeper, een topatleet op blades, vond ik waanzinnig inspirerend. Op het podium vertelde hij hoe hij het zónder benen op gaat nemen tegen sprinters met benen tijdens de Olympische Spelen. Ook vond ik de uitreiking van de awards een groot succes en stond ik volledig achter de keuze van de jury, Addy van de Krommenacker, Duncan Laurence en Nationaal Programma Rotterdam Zuid verdienden het allemaal om in het zonnetje gezet te worden voor hun prestaties. Het feit dat er meer dan 100 keer is gepubliceerd over de verschillende onderdelen van de BID, we landelijke tv op bezoek kregen en het evenement meerdere malen op de radio is genoemd, getuigt ervan dat BID relevant is. Tijdens de 13 edities zijn er in totaal 9750 bezoekers geweest, er ontstaan talloze nieuwe samenwerkingen, naar schatting waren dit er maar liefst 1300 in de afgelopen edities. Daar ben ik trots op en ik kijk vol positiviteit uit naar de komende edities!' 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!