Back Back Nieuws

Zilveren Green Key voor het Nederlands Openluchtmuseum

26 oktober 2010
Het Nederlands Openluchtmuseum mag vanaf heden de zilveren Green Key voeren. Een kroon op het uitgezette beleid in het kader van duurzaam ondernemen. Naast verplichte milieumaatregelen als afvalscheiding, gebruik duurzame materialen (FSC) en energiebesparing, ontwikkelde en implementeerde het museum ook een aantal tailor-made oplossingen. Zo werd een efficiënt systeem van ‘stadsverwarming’ ontwikkeld voor de museale gebouwen en wordt alle hemelwater naar de centraalgelegen museumvijver afgevoerd. De zeven horecalocaties in het museum werken voor 80% met producten met EKO-keurmerk en dat is niet alleen nuttig, maar ook smakelijk. Het Openluchtmuseum streeft ernaar om in 2011 de zilveren Green Key in te ruilen voor Goud!

 

Stadsverwarming en eigen ‘riool’
Voor verantwoord beheer van de collectie in de historische gebouwen is het belangrijk temperatuur en vochtigheid te reguleren. Daarvoor werd een systeem ontwikkeld dat doet denken aan stadsverwarming. Diverse clusters op het museumpark zijn verbonden met één verwarmingsketel met een afgiftetemperatuur van slechts 25°. D.m.v. vloerverwarming worden de panden efficiënt en milieuvriendelijk op temperatuur gehouden.
Het hemelwater in het museumpark wordt tegenwoordig ondergronds afgevoerd naar de Zaanse Vijver. Hierdoor blijft de vijver goed gevuld en wordt de riolering niet belast met schoon regenwater. Het groenafval op het terrein wordt volledig gecomposteerd en hergebruikt op akkers en tuinen.

 

Biologische pannenkoeken

De zeven horecalocaties op het museumpark werken voor maar liefst 80% met producten met EKO-keurmerk. Van biologische pannenkoeken met spek van scharrelvarkens tot een culinair viergangendiner met ambachtelijke huisgemaakte specialiteiten. Verse munt voor de thee komt uit eigen kruidentuin en de beroemde ‘Arnhemse grofjes’ worden door de museumbakker vers gebakken in een oude takkenbossenoven.

 

Green Key

De Green Key is hét internationale keurmerk voor bedrijven in de toerisme- en recreatiebranche die serieus en controleerbaar bezig zijn met de milieuzorg op het bedrijf. De Green Key staat garant voor de inzet van de ondernemer om meer aan het milieu te doen dan de wet- en regelgeving van hem verlangt.

Green Key is onderdeel van FEE, net als de Blauwe Vlag voor schone stranden en jachthavens. wereldwijd zijn momenteel ruim 1200 bedrijven aangesloten bij het internationale keurmerk Green key (voorheen Milieubarometer).

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!