Na tien jaar verbouwen, restaureren en renoveren heeft het Rijksmuseum afgelopen zaterdag, 13 april 2013, zijn deuren op onnavolgbare wijze geopend. Zowel het gebouw als de presentatie van de collectie hebben een totale transformatie ondergaan. Het Amsterdamse bureau Xsaga was verantwoordelijk voor de spectaculaire publieksopening die al 100 dagen voor dato aangekondigd werd met een grote digitale aftelklok aan de gevel van het Rijksmuseum op het Museumplein in Amsterdam.
De foto zegt alles
Patrick Roubroeks, Creatief Directeur van Xsaga: "De foto zegt alles. Dit beeld hadden we negen maanden in gedachten en met zo'n visual met een enorme grote catwalk wonnen we de pitch. Het is natuurlijk fantastisch dat die droom, die visual, werkelijkheid is geworden. Voor ons voelt het als een hele eer dat wij de opening van het Rijksmuseum, in samenwerking met een veelvoud aan collega's van het Rijksmuseum, mochten produceren, letterlijk high culture voor een groot publiek." Het bijzondere 'dagvuurwerk' is speciaal geimporteerd uit China op verzoek van de creatieve directie van het Rijksmuseum. "We hebben het aldaar getest en naar Nederland gehaald voor dit moment. Dit vuurwerk is nooit eerder vertoond in Europa en daarom zijn er ook geen vergunningen voor aan te vragen. Gunstig en spannend tegelijk."
Op het podium
Een enorme oranje catwalk leidde de 20.000 bezoekers afgelopen zaterdag naar het 'podium', oftewel het Rijksmuseum. "We wilden niet alleen een markant schilderij of een kunststuk in the picture zetten, maar met de catwalk het hele museum op het podium plaatsen, en dat is gelukt!" Na tien jaar is het Rijksmuseum, onder toeziend oog van Hare Majesteit Koningin Beatrix, weer teruggegeven aan het brede publiek.