Fotografie> robertaarts.nl
Na maandenlange voorbereidingen vond gisteravond de feestelijke uitreiking van de Gouden Giraffe, Live Communicatie Award 2013, plaats. Maar liefst 18 genomineerden in zes verschillende categorieën streden om de felbegeerde awards en hoopten het podium van Taets Art & Event Park met het gouden beeld te mogen verlaten. Ruim 700 gasten gaven acte de présènce en genoten van de award show met het thema ‘live is leuker’, ontwikkeld door Yowsah en uitgevoerd door de ProduktieWinkel.
In een bijzondere en intieme setting, met als letterlijk middelpunt het podium, presenteerde Bart Bosch de jaarlijkse award uitreiking aan de live communicatie branche. Geheel in het teken van ‘live is leuker’ startte de show met een uitdagend rode knop met daarboven de tekst: ‘Push the button to start te show’. En zo geschiedde…
Het belangrijkste van de avond waren de awards, de blinkende Gouden Giraffes, die in zes categorieën van de live communicatie branche, uitgereikt werden onder toeziend oog van de branche. Met natte handen en smartphones binnen handbereik om het mooie nieuws de wereld in te gooien, luisterden de genomineerden met spanning naar het schriftelijke oordeel van de jury, dat door vakgenoten voorgelezen werd.
Gouden Giraffe Beurs
In de categorie Beurs dongen easyFairs Netherlands, AgroTechniek en Amsterdam RAI naar de titel winnaar Gouden Giraffe 2013. De jury heeft uiteindelijk gekozen voor easyFairs Netherlands met de case Packaging Innovatons. Cornelien Baijens van easyfairs Netherlands: “Less is more en daarom gingen wij voor kwaliteit en niet voor kwantiteit op de beursvloer.”
Gouden Giraffe Congres
Synpact was met maar liefst twee spraakmakende cases genomineerd in de categorie Congres en stond in de finale met NextNovelty. Deze laatste ging ervandoor met de Gouden Giraffe dankzij de case Imagine 2012, Connecting the Dots, in opdracht van Ricoh, die enthousiast reageerde: “Dit is een hele mooie erkenning, ook voor Ricoh. Met deze case komt het nieuwe Ricoh goed over het voetlicht.”
Gouden Giraffe Creatief
In de categorie Creatief was het een nek-aan-nek race tussen Giellisen, Dechesne & Boertje en Nauta evenementencommunicatie. De drie evenementen bleken alle uit te blinken in creativiteit, maar het relatie evenement ‘D&B Rosé: Pluk Geluk’ van Dechesne & Boertje streek met de eer en kon aan een volle zaal laten zien dat het team nog altijd met passie werkt en dat dit na dertig jaar ervaring nog altijd zijn vruchten afwerpt.
Gouden Giraffe Deelname
In de categorie Deelname stonden de drie bureaus Kubik, Van Straaten en MOVE in de grand finale. Met de ogen van vakgenoten op hen gericht werd het verlossende woord gegeven: MOVE is de onbetwiste winnaar met de case Nintento Benelux tijdens Firstlook 2012. “De uitdaging zat hem in de doorloopsnelheid in combinatie met de productbeleving. We benadrukten tijdens deze deelname onze geïntegreerde aanpak op social en live en dat bleek succesvol te zijn.”
Gouden Giraffe Effectief
De ingezonden cases in de categorie Effectief lagen, evenals in de meeste categorieën, ver uit elkaar. Havenbedrijf Rotterdam, Nachtwerk en Mood Concepts bewezen dat een evenement ook ROI kan zijn, of zelfs moet zijn. Met name Mood Concepts wist de effectiviteit van het evenement ‘Campina Dichtbij’ te duiden en wist daarmee de Gouden Giraffe Effectief binnen te slepen. Corine van Berkel van Mood Concepts: “We wilden de authenticiteit bewaken en dat was een uitdaging bij zo’n groots evenement, maar het is gelukt!”
Gouden Giraffe Maatschappelijk Betrokken
In deze categorie ging het om maatschappelijk betrokken evenementen van Xsaga, claar is kees en IDTV Live. Volgens Michiel Pot, juryvoorzitter in deze categorie, had IDTV met de uitgevoerde opdracht voor RET Vervoersbedrijf, alle ingrediënten voor een Maatschappelijk Betrokken evenement in huis.
Bekijk hier de foto's die Paul Ridderhof heeft gemaakt tijdens de Gouden Giraffe, Live Communication Awards 2013.