[afbeelding niet meer beschikbaar]
High Profile had een interview met Henk de Boer ‘die er erg veel zin in heeft’ en na de officiële opening ook nog even met Willem de Boer.
Zaterdag hadden we de open dag voor de bevolking van Urk, de Noord-Oostpolder en Flevoland. Het was letterlijk de laatste steen die werd gelegd want ’s ochtends om negen uur ging hij erin en om tien uur gingen hier de deuren open.
Willem de Boer Party service is jullie cateringbedrijf, is dit de eerste eventlocatie die jullie openen die van jullie zelf is?
We hebben als cateraar meerdere evenementenlocaties waar we werken, maar als het om exclusiviteit gaat is dit onze eigen eventlocatie. De Koningshof is daarnaast een bestaande merknaam in Urk als het gaat om een eventlocatie. De ‘oude’ Koningshof in het dorp Urk zelf die in 1986 is geopend door mijn broer Willem, is vorige week gesloten en de nieuwe is nu geopend. Dus wat we op deze plek zien is een totale nieuwbouw met meer ruimte, meer faciliteiten en eigentijdser, want de oude Koningshof voldeed niet meer.
Wordt de oude locatie dan afgebroken?
Nee, die is verkocht aan de gemeente Urk die er een andere bestemming voor zoekt.
Om welke reden start een grote partycateraar een evenementenlocatie.
Dat beleid is dus vanaf 1986 al zo ingezet dat je als cateraar een stuk continuïteit kan wegzetten in een vaste locatie, dat is gegroeid en heeft grotere vormen aangenomen. De uitdaging die er nu ligt is een groter bereik in de zakelijke markt. De oude locatie was ook wel voor de zakelijke markt geschikt, maar voldeed niet helemaal meer aan de eisen van deze tijd. Onder andere wat parkeerplaatsen betreft. We moesten te vaak ‘nee’ verkopen.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Wat zijn de business units die jullie als ondernemende broers in het verleden hebben neergezet?
Eventlocatie De Koningshof is sinds 1986 dus een werkmaatschappij, Willem de Boer Partyservice is een business unit, CuliCare Catering als zusterbedrijf dat in de institutionele markt zit en nog een SnackPlaza als fastfoodbedrijf. Die vier groepen worden aangestuurd door de directiegroep van de drie gebroeders De Boer.
Wie doet deze locatie? Wie van de broers gaat De Koningshof doen?
Hier zit een locatiemanager op, Sybren Jurna die met zijn team de sales, acquisitie en alles gaat doen voor de locatie.
Wat is de kracht van Urk?
Wij vinden dat het de mooiste vissersplaats van Nederland is, Urk staat als congres- of evenementenplek nog niet op de kaart en is zeker nog niet zo bekend, maar als je kijkt naar het IJsselmeer, de polder, de bereikbaarheid vanuit de Randstad (de A6 als filevrije snelweg) dan is Urk dichterbij dan je denkt.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Een soortgelijke locatie is hier niet in de omgeving te vinden.
Nee, de oude locatie was al een unieke en mooie locatie voor Urk, deze
is nog mooier. Als we regionaal kijken naar de zalenverhuurbedrijven
lopen we met deze nieuwe locatie weer voorop.
De stijl van het gebouw heeft wat weg van Hart van Holland in Nijkerk.
Dat heb je goed gesignaleerd. De architect van Hart van Holland, en ook
van Heerlickheijd van Ermelo en ’t Ampt van Nijkerk is Henk Roordink
uit Putten. Roordink heeft onze oude Koningshof gebouwd en heeft de
nieuwe gebouwd. Dezelfde architectuur vind je ook in dit pand terug.
Het is een behoorlijk grote locatie, hoe groot is het in oppervlak?
3500 vierkante meter, en dan heb ik het ook over de verdiepingsvloer.
Als je het hebt over gastenruimte, vierkante meters zaal, hebben we
zeven zalen, twee grote, subzalen en binnenhof dat als zaal bestempeld
kan worden. En beneden in het souterrain zitten twee zalen, die voor de
particuliere markt tijdens bruiloften dienst kunnen doen als ruime
speelruimte voor de kinderen, en voor de zakelijke markt als
breakout-zalen voor workshops. Het mooie van deze bosrijke omgeving
zijn de twee grote terrassen van totaal 800 vierkante meter.
Hebben jullie al evenementen gedraaid?
Nee, we zijn net open. Net zaterdag is de deur open gegaan. Morgen
(woensdag 25 juni) hebben we een personeelsfeest voor ons eigen team
dat we enorm waarderen.
Hoe groot is dat team?
Alle bedrijven bij elkaar honderd mensen.
Hoe lang bestaat het bedrijf eigenlijk?
Het bedrijf Willem de Boer bestaat 25 jaar. Is als eenmanszaak door
Willem gestart in een klein schuurtje en 25 jaar later staat er een
mooi familiebedrijf met drie broers aan het hoofd.
Henk, zullen we nog even in die hoek een kort interviewtje opnemen op video met mijn Nokiaatje?
Als het heel kort is inderdaad, want het is al bijna vijf uur en ik
weet dat ik dan een groot aantal mensen kan verwachten en moet
ontvangen.
Na de officiële opening sprak High Profile heel kort met Willem de Boer.
De gedeputeerde van de provincie Flevoland had het in zijn speech nadrukkelijk over het karakter van maatschappelijk verantwoord ondernemenschap dat Willem de Boer in de afgelopen jaren heeft laten zien. Willem de Boer, kun je een aantal voorbeelden hiervan noemen?
Dat is voornamelijk in Emmeloord gebeurd die we ook in Urk hebben toegepast trouwens. Dat je bewust omgaat met energie, allerlei duurzame materialen gebruikt in je gebouwen, maar ook op personeelsgebied dat je niet alleen mensen aanneemt die een hoge opleiding hebben genoten, maar ook mensen van een sociale werkplaats een functie binnen de organisatie biedt. En leer-werktrajecten, dat soort zaken.
En in de materialen, waar moet ik dan aan denken?
We hebben in Emmeloord meer dan 35 duurzame energie investeringen gedaan, waaronder een systeem dat het regenwater opvangt waar vervolgens de toiletten mee worden doorgespoeld, alle warmte van de koelmotoren van de vries- en koelcellen worden door een soort bad geleid waardoor de warmte in dat water wordt afgegeven en daarmee wordt het warme water mee voorverwarmd tot 50 a 60 graten en dan hoef je alleen maar door te verwarmen tot 70 a 80 graden. Dat scheelt een stuk met de normale begintemperatuur van + 15 graden… en daar spaar je enorm veel energie mee.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Willem de Boer (links) met broer René tijdens de ontvangst.
En in dit gebouw, de Koningshof?
In dit gebouw voornamelijk in isolatie en warmteterugwinning, in de airco-installaties, de ventilatiesystemen, maar ook in de koel- en vriescellen.
En dan is voor een leverancier gekozen die daar…
Die daar verstand van heeft, die daar ervaring mee heeft.
Wie is dat?
TGO. Wat investering betreft ben je voor de korte termijn duurder uit, maar op langere termijn betaalt het zich terug en je bent qua exploitatie een stuk beter op weg. En we nemen ook onze verantwoording natuurlijk. Als je kinderen krijgt die ook weer verder moeten met deze wereld moet je je verantwoordelijkheden nemen.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Locatiemanager Sybren Jurna.
High Profile schiet nog even de nieuwe locatiemanager aan, om wat achtergrond te weten te komen van Sybren Jurna. Sybren, gefeliciteerd met deze nieuwe locatie en je nieuwe baan. Waar heb je hiervoor gewerkt?
Dank je wel. Hiervoor was ik kok bij Willem de Boer Partyservice in Emmeloord, daarvoor heb ik in het Okura Hotel Amsterdam gewerkt als sous-chef, ben chef-kok geweest bij Isolmar in Lemmer, heb de middelbare hotelschool gedaan als opleiding, daarna heb ik mijn koksopleiding gedaan en gehaald.
En hou oud ben je?
Ik ben 37, bijna 38.
Dit wordt dus nou helemaal jouw ding.
Dit wordt mijn ding ja.
Zin in?
Zeker, veel zin in.
Heb je al aanvragen voor evenementen?
Ja, veelal personeelsfeesten via organisatiebureaus. En wij willen heel graag ook de ander kant van de zakelijke markt bedienen: de congressen, vergaderingen en seminars. Daar is De Koningshof uitermate geschikt voor.
Sybren, heel veel succes met deze prachtige locatie.
Dank je wel. En neem nog wat te eten.