Back Back Nieuws

WhatsApp als social wall tijdens HollandCall

09 december 2015
Social marketingbureau C2B zet hun nieuwe WhatsApp tool ‘WeAsk’ als eerste in als social wall op een event. Als alternatief op het live displayen van Twitter content op schermen, kunnen deelnemers nu via WhatsApp live berichten sturen en lezen. Dit zal plaatsvinden tijdens de finale van HollandCall op donderdag 10 december, een event georganiseerd door Provincie Noord-Holland.

De provincie en consultancybureau dutch, de organisatoren van het event, willen bezoekers meer betrekken bij het event door de interactie via WhatsApp op schermen zichtbaar te maken.  Het event is ter ere van de finale van de HollandCall, een excellerator programma waarbij initiatieven die toerisme op onondekte parels stimuleert. Tijdens het event pitcht de top 10 initiatieven en kunnen de 100 aanwezigen hun mening delen via WhatsApp. 
 
Eenvoudige interactie
Tegenwoordig wordt vaak gebruik gemaakt van Twitter, of prijzige software om stemmingsmethodieken mogelijk te maken. Maar het leek marketingbureau C2B een slim idee om een tool voor events te ontwikkelen, die interactie met het publiek eenvoudiger en leuker maakt, WeAsk dus. Provincie Noord-Holland gebruikt de tool omdat ze inzien dat steeds meer mensen gebruik maken van WhatsApp en er minder wordt getwitterd. Voor de provincie een kans om te testen hoe zij van dit medium gebruik kunnen maken in de toekomst. 'WhatsApp is populair, laagdrempelig en toegankelijk. We zien veel kansen, en zo ook tijdens events om diezelfde redenen,' legt Isabel Brouwer, innovatie adviseur bij provincie Noord-Holland, uit.

Cijfers Twitter en WhatsApp
Er is online geen informatie eenvoudig te vinden hoevaak en wanneer WhatsApp eerder is dusdanige wijze is ingezet. Een reden om WhatsApp te gebruiken in plaats van Twitter heeft natuurlijk te maken met het feit dat Twitter flink daalt in gebruik en in populariteit. Jaarlijks haken ruim een miljoen gebruikers af in Nederland (Newcom). WhatsApp daarentegen wordt door alle doelgroepen intensief gebruikt en kent ongeveer 10 miljoen gebruikers in Nederland (Telecompaper). Ruim 60% van de gebruikers versturen tussen de 100 en 250 berichten per dag (RTLnieuws). Ondanks deze cijfers wordt Twitter nog steeds veel gebruikt tijdens events. Maar de vraag is natuurlijk of dat in de nabije toekomst ook zo zal zijn. 
 
Zelf meemaken? Schrijf je hier in voor het HollandCall Meet & Match Event.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!