WFC Beursplaza: evenementenlocatie voor elk eventWFC Beursplaza: evenementenlocatie voor elk event
Back Back Locaties

WFC Beursplaza: evenementenlocatie voor elk event

20 december 2017

'Wij zijn zo veel meer dan alleen fashion'

 

Het WFC Beursplaza, de evenementenlocatie in het World Fashion Centre (WFC) in Amsterdam, is veel meer dan alleen een verzamelplaats voor fashion. Elk soort evenement komt er tot leven. 'Je kunt hier elke denkbare sfeer neerzetten'.

Bij het WFC denk je waarschijnlijk vooral aan de modebranche. En hoewel de opvallende torens inderdaad veel fashion gerelateerde ondernemers herbergt, biedt het WFC óók een opvallende evenementenlocatie met vele gezichten. Mike Cats werkt sinds juni 2015 als event- en projectmanager bij het WFC Beursplaza.

Niet alleen mode dus, maar waar is WFC Beursplaza dan wel voor in te huren?

'Wat je maar kunt bedenken, van congressen tot consumentenbeurzen. Er zijn drie zalen van in totaal 3.500 m² waarin je afhangend van de opstelling, tot 5.000 bezoekers op een dag kunt ontvangen. Maar je kunt ook een kleiner, intiemer event organiseren voor 500 tot 1.000 mensen. Een paar maanden geleden stonden er nog 1.200 stoelen en tafels en werden er drie weken lang examens van de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam afgenomen. Er worden daarnaast ook events zoals seminars, modebeurzen en feesten georganiseerd, je kunt het zo gek niet bedenken. Onlangs hielden onder andere het jurkenmerk LaDress en de modemerken Gaastra, McGregor en Scotch & Soda sample sales, daar komen dagelijks enkele duizenden mensen op af.'

De ruimte oogt heel industrieel: hoe breng je die tot leven tijdens een evenement?

'Juist omdat de ruimte helemaal leeg is kun je zonder restricties alles doen wat je maar wilt. Je hoeft bijvoorbeeld geen catering af te kopen en je mag je eigen leveranciers gebruiken. We hebben een eigen parkeerruimte in hartje Amsterdam en we zitten vlakbij de snelweg. Het is de perfecte ruimte om je eigen creativiteit kwijt te kunnen. Omdat hier bijna geen daglicht binnenkomt moet je altijd met verlichting werken en daarmee kun je alles. Je kunt letterlijk elke sfeer neerzetten. Als hier de Winterfair wordt georganiseerd zorgt de techniek voor een witblauwe verlichting. Zodra je binnenkomt lijkt het alsof je buiten door een winterlandschap heen loopt. En niet onbelangrijk: voor Amsterdamse begrippen zijn we erg betaalbaar. Daardoor is er meer budget over voor de sfeer die je wilt neerzetten.'

  • WFC Beursplaza: evenementenlocatie voor elk event
    AMFI Transit
  • WFC Beursplaza: evenementenlocatie voor elk event
    Say Yess to the Dress
  • WFC Beursplaza: evenementenlocatie voor elk event
    Say Yes to the Dress
  • WFC Beursplaza: evenementenlocatie voor elk event
    ADE
  • WFC Beursplaza: evenementenlocatie voor elk event
    Kunstbeurs

Welk event heeft het meeste indruk op je gemaakt?

'Dat zijn toch wel de dancefeesten. Met lasershows, muziek en verlichting wordt echt iets fantastisch neergezet, en ik vind die muziek persoonlijk ook supergaaf. Maar ook de bruidsbeurs in januari met de Amerikaanse Randy Fenoli, bekend van tv-programma's zoals Say Yes to the Dress is een evenement met internationale allure. Tijdens die beurs wordt zo veel geïnvesteerd in hoe de stands eruit komen te zien en in de decoratie en verlichting. En er wordt altijd een heel mooie modeshow omheen georganiseerd.'

Wat zijn de leukste reacties van klanten?

'Je merkt dat je wordt gewaardeerd, onder andere om de ondersteuning die ze van me krijgen om hun event zo goed mogelijk te laten verlopen. Klanten worden positief verrast door wat ik voor ze beteken; dat is altijd meer dan ze van tevoren hadden verwacht.'

Wat zijn de toekomstplannen van WFC Beursplaza?

'Aan de buitenzijde van WFC Beursplaza laten we een grote goederenlift bouwen, zodat alles vanaf buiten direct in de evenementenzaal getild kan worden. Momenteel wordt het gehele gebouw onder handen genomen, onder andere de centrale hal wordt verbouwd. Alles wordt over het algemeen lichter en meer open. WFC is voornamelijk gericht op fashion, maar we willen een verzameling van creatieve ondernemers worden die elkaar ondersteunen. De hal moet een zakelijkere uitstraling krijgen en een ontmoetingspunt in de buurt worden. Voor WFC Beursplaza is naamsbekendheid nu het belangrijkste. Nog niet iedereen kent onze evenementenlocatie, dat moet groeien. En dat gaat de goede kant op: van september tot februari 2018 zitten we al helemaal vol. Aan mij de taak om dat zo te houden.'

Door > Cintha Rood

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!