Werkvormen voor jouw evenementWerkvormen voor jouw evenement
Back Back Column

Werkvormen voor jouw evenement

11 september 2019

Met de juiste werkvormen kun je de deelnemers op jouw evenement een actieve rol geven. Het Learning Lab van de Aarhus University bewees dat de meeste mensen hooguit 30 minuten kunnen luisteren. Dan begint de aandacht te verslappen, dat kun je doorbreken door je publiek tussendoor aan het denken te zetten en door ze met elkaar in gesprek te brengen. Erik Peekel is professioneel dagvoorzitter, hij heeft een hele trucendoos vol werkvormen, hieronder zet hij een aantal werkvormen op een rij, die je zelf goed kunt toepassen op het evenement dat jij organiseert.

Geef interactie een plek in je programma

Te veel programma’s bestaan uit een opeenvolging van sprekers. Zodra het teveel wordt om te verwerken, verslapt de aandacht en zakt het energieniveau in de zaal. Maak tijd in het programma voor interactie en bedenk hoe je je gasten kunt activeren. Neem voor een pauze bijvoorbeeld een aantal minuten de tijd om de deelnemers met elkaar uit te laten wisselen ‘Wat neem jij mee uit dit programma tot nu toe?’ Zo’n simpele interventie nodigt iedereen uit om de brug naar de eigen praktijk te slaan. Dat levert niet alleen goede inzichten op, maar ook leuke gesprekken.

Walk your talk

Een werkvorm die je vaak kunt toepassen is Walk-your-talk. Door een plek in te nemen in de ruimte geven de deelnemers hun antwoord op een aantal vragen. De gespreksleider vraagt bijvoorbeeld om een percentage te kiezen: de ene kant van de zaal is 100% eens en de andere kant is 0% eens. Voorbeeldstellingen zijn: ‘Onze werksfeer is top!’ en ‘Onze klanten zijn buitengewoon tevreden met onze dienstverlening.’ Zodra de deelnemers hun plaats hebben ingenomen, vraagt de gespreksleider een aantal deelnemers om hun standpunt toe te lichten.
Geschikt tot 100 deelnemers, duur: 15 – 45 minuten.

Tafellakensessies

De deelnemers gaan in teams van zo’n acht personen met elkaar in gesprek aan tafel. Elke tafel heeft een eigen gespreksonderwerp en een gespreksleider. De gespreksleider introduceert het onderwerp en vraagt de deelnemers om de eigen ideeën op het tafellaken te schrijven. In een rondvraag worden de ideeën besproken. Na zo’n 25 minuten wisselt iedere groep naar de volgende tafel en het volgende gespreksonderwerp. De gespreksleiders blijven zitten, aan het einde van de tweede ronde geven zij nog een korte samenvatting van ronde 1. Aan het einde van de derde ronde kiest de groep de belangrijkste inzichten of oplossingen en die worden kort en bondig gedeeld met alle tafels.
Duur: 90 – 120 minuten.

Filmpje op tafellakensessies.nl.

Pitch Competitie

In teams werk je een idee uit tot een pitch. Bijvoorbeeld rond de vraag ‘hoe kunnen we onze klanten nog blijer maken?’ Tot slot presenteren de teams hun pitch voor elkaar. Om tot rijkere oplossingen te komen, helpt het om de hoofdvraag onder te verdelen in vragen die de deelnemers per team bespreken. Op die manier werk je stap voor stap naar het eindresultaat toe. In het voorbeeld ‘hoe kunnen we onze klanten nog blijer maken?’ start je met een gespreksronde waarbij de teams bespreken in welke situaties zij zelf blij waren als klant. Zij zetten dan een paar voorbeelden op een rij. Aansluitend kun je kijken wat je uit die situaties kunt toepassen op de eigen organisatie, etcetera. Laat het publiek jureren. Dat kan door te stemmen of door het applaus te meten met een decibelmeter-app. Extra mogelijkheid: uit folders en tijdschriften creëert elk team een moodboard, een visuele ondersteuning voor de pitch.
Geschikt tot 150 deelnemers, duur: 90 – 120 minuten.

Superbrainstorm

In de Superbrainstorm bespreken de deelnemers één op één vragen met elkaar. De meest opmerkelijke ideeën worden tussendoor gedeeld met de hele groep. De oneven rijen draaien zich om; op die manier vormt ieder duo’s. De deelnemers bespreken samen vragen als ‘Welke verandering zou jou meer plezier in het werk geven?’ Per gespreksronde hebben de deelnemers vijf minuten de tijd. De gespreksleider gaat na afloop van elke gespreksronde op zoek naar een aantal inspirerende ideeën. Hij vraagt: ‘Wie heeft er net een idee gehoord, waarmee je aan de slag wilt?’ Aansluitend wisselen alle deelnemers van gesprekspartner en er wordt een nieuw gespreksonderwerp geïntroduceerd.
Geschikt tot 1000 deelnemers, duur: 15 – 120 minuten.

Filmpje op superbrainstorm.nl.

Pick-a-brain

Dit is een bijzondere expertsessie, waarbij de experts uit de groep komen. De workshopleider vraagt de deelnemers om een plek in de ruimte in te nemen, wie aan de ene kant van de ruimte staat weet weinig van het onderwerp, wie aan de andere kant van de ruimte staat veel. Stel dat de sessie gaat over hoe je Instagram zou kunnen gebruiken voor de marketing van je organisatie. De twee deelnemers die aangeven dat zij het meeste van het onderwerp weten worden uitgenodigd om ieder op een stoel plaats te nemen, zij zijn de experts van de pick-a-brain-sessie. De andere deelnemers bedenken in kleine groepjes vragen voor de experts, dan volgt een soort persconferentie waarbij de experts-uit-de-groep de vragen beantwoorden.
Geschikt tot 50 deelnemers, duur: 30 minuten.

Het evenement dat niemand wil missen

Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt bij het organiseren van evenementen die niemand wil missen. Aaaaha! organiseerde een serie masterclasses voor organisatoren en verzamelde hun beste tips. Die tips zijn gebundeld in het boek ‘Het evenement dat niemand wil missen’.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!