Welke maatregelen nemen organisaties in de evenementen/sportsector?Welke maatregelen nemen organisaties in de evenementen/sportsector?
Back Back Nieuws

Welke maatregelen nemen organisaties in de evenementen/sportsector?

14 april 2020

De sportsector is net zo hard getroffen als de evenementensector door de coronacrisis. Niet alleen in Europa, maar wereldwijd zijn er sportcompetities en evenementen stilgelegd. De Formule 1 is dit seizoen zelfs niet eens van start gegaan. De raceteams staan stil, maar dat geldt eveneens voor de organisatie van de Formule F1. De helft van alle medewerkers is al met verlof gestuurd en bovendien volgt er een loonsverlaging. Er is dit jaar namelijk sprake van een financiële crisis en wellicht mag het seizoen al als verloren worden beschouwd. De geannuleerde races zijn een regelrechte aanslag op de inkomsten.

Fabriek gesloten, medewerkers met verlof en deeltijdwerk

De impact van de coronacrisis is groot en heeft ook invloed op de teams van Formule 1. Zo is de fabriek van Ferrari gesloten en blijft dat de komende tijd ook het geval. De medewerkers die betrokken zijn bij het Ferrari F1 team is de toegang tot de fabriek ontzegd. De fabriek staat in Italië en dat is een van de zwaarst getroffen landen in Europa. Ferrari is uiteraard niet het enige team dat het zwaar te verduren heeft. Dat geldt net zo goed voor de andere teams van de Formule 1. Renault heeft inmiddels eveneens maatregelen getroffen. Zo heeft het grootste deel van de medewerkers in Enstone tot en met het einde van mei verlof gekregen. In Viry is het personeel niet naar huis gestuurd, maar gaan de medewerkers voorlopig in deeltijd werken.

Voetbal met publiek en etalagepoppen in Wit-Rusland

De Formule 1 staat stil net als vele andere sporten, zoals voetbal. Hoewel er wel een uitzondering op de regel is en dat is het voetbal in Wit-Rusland. Hier gaat de voetbalcompetitie ondanks het coronavirus nog altijd gewoon door. Er staan nog meerdere wedstrijden gepland en publiek is zelfs gewoon welkom in het stadion. Dat betekent niet dat de stadions ook goed gevuld zitten. De stadions zijn halfvol, maar om de leegte wat op te vullen, is er een oplossing bedacht. Een deel van de toeschouwers in de stadions in Wit-Rusland bestaat namelijk uit etalagepoppen. Het enige nadeel is dat de etalagepoppen geen echte sfeermakers zijn. Dinamo Brest is een voetbalclub die thuisblijvende supporters de gelegenheid biedt om hun foto op de etalagepop te zetten. Op deze manier zijn de fans er toch persoonlijk bij betrokken. Een groot deel van de fans durft het namelijk niet aan om naar het voetbalstadion te gaan in verband met het coronavirus.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!