Back Back Achter de schermen

Website-recensie: www.yourevent.nl

02 januari 2007

Nauta Business Events heet voortaan Nauta Evenementencommunicatie, gisteren is die naamsverandering ingegaan, en daarmee ook de lancering van een vernieuwde site met (logischerwijs) dezelfde URL: www.yourevent.nl

Net als Bram Nauta ooit de eerste was die ik uitnodigde voor het Smoelenboek is Nauta nu toevallig ook de eerste in het nieuwe jaar waarop ik de eerste website-recensie loslaat.

In de nieuwe rubriek website-recensie geef ik mijn persoonlijke beoordeling (als internetveelgebruiker en hoofdredacteur internet) van een nieuwe, vernieuwde of bestaande website in de eventbranche. Dat doe ik ongevraagd en zonder dat de ‘bouwer’ hier voor publicatie een blik op heeft kunnen werpen (want die tijd hebben we nu wel gehad).

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Men kan naar hartelust reageren op de veelal opbouwend bedoelde en eerlijke kritiek in de komende recensies.

www.yourevent.nl

Ik zie een zakelijke, heldere, no nonsense site: linksboven (zoals het hoort) de
navigatie, rechts de kolom met alles onder elkaar, frisse mooie foto’s die wisselen bij vernieuwing (F5 voor pc-bezitters) en navigatie naar andere onderdelen van de site.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik zie een STARTPAGINA , die ook startpagina wordt genoemd, met rechts twee mooie foto’s van evenementonderdelen. Een detail: om saaiheid tegen te gaan, zonder herkenbaarheid te verliezen, worden steeds andere foto’s bij nieuw bezoek voorgeschoteld (er wordt gevist uit een vijver met 10 foto’s, de kans dat je dezelfde combinatie vaker tegenkomt is klein).
Daaronder zijn vier items uitgelicht als ‘nieuwsstukjes’ zo blijkt na doorklik. Hierin kan Bram met zijn medewerkers waarschijnlijk zelf via een content management systeem (cms) de content up to date houden. Erg handig, en fijn voor de hongerige Google crawler die een paar keer per week komt eten.

Advies: maak hier veel gebruik van, vernieuw vaak content, want content is King, nog steeds.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik zie een item HET BEDRIJF dan verschijnen rechts drie onderdelen. Om hier maar meteen op door te gaan: boven het ‘over ons’ gedeelte (*). Hoewel de 2 foto’s erboven leuk om de 10 seconden zijn veranderd valt op deze pagina nog wel wat te verbeteren. Als je het ‘over ons’ hebt heb je het over mensen. Dan heb je het over jouw mensen, de mensen van Nauta. Dan wil ik foto’s zien van mensen van Nauta, met op zijn minst de namen, misschien nog de functies en wil je het leuk maken voor mij (en ik denk ook voor anderen) dan wil ik iets lezen van hun karakteristieken, hun voorkeuren, wensen, hun passie, hun drijfveren, waarom ze Nauta zo’n fijn bedrijf vinden, whatever, iets persoonlijks. Ik denk (tussen haakjes: ik weet) dat veel oriënterende sitebezoekers als eerste willen weten met wat voor soort bedrijf ze te maken krijgen, mochten ze gaan bellen. Dan wil je mensen zien, hoofden… een mooi middel om dat item te tackelen is EEN WEBLOG te starten onder dit kopje ‘over ons’.

(*) Ik weet hoe moeilijk het is om een over ons gedeelte te maken, ook bij High Profile is dat nog niet gelukt.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat anders dan bij andere site van eventbureaus is het item ONZE KUNSTCOLLECTIE . Een azijnpisser vraagt zich dan misschien af: why? Maar juist dit soort zaken vind ik verfrissend. Het laat iets (anders) zien van het bedrijf Nauta. Iets persoonlijks, het gaat hier om smaak. En bij elk schilderij wordt wat verteld over de schilder en het schilderij. Onnodig misschien, maar wel ontzettend leuk, en anders.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik zie een pagina PROJECTEN  met een heldere indeling van tien onder elkaar staande projecten, daar waar een videoverslag is gemaakt staat een rood vakje VIDEO. Ik heb er drie bekeken en het zijn stuk voor stuk professioneel gemaakte films waarvan sommigen (voor mij) te lang zijn, die zijn voor mij gewoon niet interessant om helemaal uit te kijken, bekijk ik het filmpje van de Wheel of Retail (3 minuut 19 seconden) waarin ik een oud collega (hoofdredacteur Linda Arendsen van Distrifood) van me helder hoor uitleggen wat de Wheel of Retail inhoudt dan kijk ik die helemaal uit.
Het sterke vind ik dat in het filmpje de opdrachtgever van het evenement uitlegt wat het evenement behelst, het is dus niet een filmpje waarin Nauta een achter de schermen filmpje heeft gemaakt van Nauta activiteiten. Dit zullen sommige mensen waarschijnlijk eerder een zwakte vinden, maar juist met de tekstuele uitleg erbij waarin Nauta’s bijdrage wordt uitgelegd hebben we geen overlap van video met tekst, en dat is sterk. Met de korte beschrijvingen krijg je genoeg indruk wat het project heeft behelsd.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik zie een pagina UIT DE MEDIA met te downloaden advertenties en columns door Bram Nauta in bladen. Interessant, maar hier zou ik gewoon een link maken naar de NAUTA WEBLOG, of gewoon vervangen door het Nauta Weblog en dan alle medewerkers een blog geven (maar nu draaf ik door), nogmaals die weblog ontbreekt nog. Je bent met een weblog niet meer afhankelijk van de bladen waar je een column of advertentie in hebt, je kunt direct – en in Bram’s geval ook nog als voorzitter van IDEA – je belevenissen, leerzame momenten of wat dan ook delen met de rest van de (event)wereld.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik zie een pagina CONTACT: duidelijk, alles snel in te vullen, adres goed te lezen, routebeschrijving prima (geinige foto’s trouwens erboven), je krijgt meteen een nieuwsbrief (detail maar toch: eigenlijk moet het neetje aangevinkt staan, in verband met information overload van de e-mailboxen… vergeet niet dat men er vaak niet op zit te wachten en juist het aanvinken van Nee wordt als sympathieker ervaren dan het pusherige Ja. Men moet een actie ondernemen om zich te abonneren op een nieuwsbrief, dan wil men echt).

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik zie een pagina LINKS met gewoon de belangrijkste links in de brans ;-). Dank u.

Conclusie
www.yourevent.nl van Nauta Evenementencommunicatie:
een heldere zakelijke site met een effectieve navigatie om op een prima manier een indruk te krijgen van de activiteiten, het niveau en de projecten van het bedrijf.

Verbeterpunt: de zakelijkheid past bij de uitstraling van Nauta en van Nauta’s oprichter Bram Nauta, maar op de loer ligt bij deze zakelijkheid een vorm van saaiheid, er zit behalve bij de filmpjes en de foto’s weinig ‘juicy stuff‘ tussen de content. Dit terwijl juist de eventbusiness een people’s business is. Er is ongetwijfeld bewust voor gekozen maar jammer vind ik het wel, maar dat is puur een persoonlijk ding die voor mijn sitebezoek in het algemeen geldt: ik vind het gewoon leuk om mensen te volgen in hun werk. Om op die manier een indruk te krijgen van het bedrijf.

De tip daarom: doe dat nou met een weblog, kleine moeite, kost (bijna) niks en ik geef je op een briefje: je krijgt meer traffic, je komt hoger in Google, het gaat je business raken, terwijl je dat zelf niet van te voren dacht, je klanten gaan je lezen, zien je struggelen, leven met je mee (een andere manier van klantenbinding).. en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Bram Nauta en Nauta Evenementencommunicatie, van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe site.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!