Water Spraypark oplossing voor leegloop indoorspeeltuinenWater Spraypark oplossing voor leegloop indoorspeeltuinen
Back Back Column

Water Spraypark oplossing voor leegloop indoorspeeltuinen

20 maart 2018

Al enkele jaren geleden heeft Pleisureworld uitgebreid aandacht besteed aan de opkomst van de indoorspeeltuinen in het buitengebied. Veel agrarische bedrijven zagen er wel wat in om hun bakens te verzetten in deze groeimarkt. Hullie was een van hen: een voormalige varkenshouderij in Uden, Noord-Brabant, die eind jaren '90 besloot het roer finaal om te gooien. Henk van den Broek had samen met zijn vrouw Anja het idee voor een speelboerderij met een eigen thema rondom 't Hullievolk. 'Een oud, mysterieus volkje met Ujes dialect en ouderwetse tradities en gebruiken,' aldus Henk. Hans van Leeuwen sprak namens Pleisureworld met hem over de ontwikkelingen van de laatste jaren.

Onze bezoekersaantallen stijgen nog steeds

In 2014 wisten al meer dan 150.000 bezoekers Hullie te vinden. Is de grens van 200.000 bezoekers op jaarbasis al gepasseerd? Henk vertelt: 'Wij weten het niet precies, omdat wij de ouders en begeleiders niet meetellen. Maar de bezoekersaantallen stijgen nog steeds en wij gaan zeker richting die tweehonderdduizend bezoeken op jaarbasis. 2017 was ons beste jaar ooit. Vooral dankzij de komst van de Hullie Waterspeeltuin, geleverd door AquaDrolics. De zomerdip behoort hiermee tot het verleden. Slappe dagen proberen we uit te bannen. Het liefst hebben het hele jaar een gelijkmatige bezetting, waarop we de organisatie kunnen aanpassen. Dankzij Hullie Waterspeeltuin verkochten we zelfs in de zomer abonnementen, wat eerst alleen succesvol was in de winterperiode. Ook tijdens vakanties komen er meer bezoekers, doordat toeristen ons nu zien als een compleet dagje uit.'

'Door de Hullie Waterspeeltuin behoort de zomerdip tot het verleden'

'Het aantal schoolreisjes is ook toegenomen en zelfs tot tegen Belgische grens weten ze ons te vinden. Jammer dat de busreis vaak duurder is dan de toegangsprijs. Toch levert dit ons extra klandizie, want ieder kind ontvangt een presentje en een folder met daarop een entreekaartje en extra voordeel, te gebruiken voor 1 januari. Dit is onze enige kortingsactie. Ik ben van mening dat wie met kortingen strooit, zijn entreeprijzen te hoog zijn.'

Een horecabedrijf met speelvoorzieningen

Toen wij Henk enkele jaren geleden spraken, zag hij Hullie als een echt horecabedrijf met speelwaarde. Zij zetten sterk in op een kwalitatief goede maaltijd, juist ook voor de ouders en begeleiders. Hiermee onderscheidde Hullie zich van andere indoorspeeltuinen. Is dat veranderd? Henk: 'Onze slogan is aangepast naar 'Gewoon lekker spelen en heerlijk eten'. De verhouding van de horeca-omzet versus entreegelden is de laatste jaren ook veranderd; van 40% uit horeca en 60% uit entree zitten we nu op 70% uit horeca en 30% uit entree. Dat betekent een enorme omzetboost. Het aantal medewerkers is gegroeid van 40 naar 55. Op een topdag kan ik er nog wel tien medewerkers bij nodig hebben.'

Hullie zet al een aantal jaren in op het centraal zetten van de gast en verbeteren van de kwaliteit. De effecten zijn duidelijk zichtbaar. 'De gastvrijheidstrainingen doen wij sinds kort niet meer alleen zelf maar via ook Gast is Koning. Wij confronteren onze medewerkers met een aantal Mystery Guests. We zien de betrokkenheid verbeteren, en daarmee de service aan onze gasten. Onze dochter heeft Hullie Experience voor het personeel opgezet: regelmatig zelf de activiteiten beleven, met aanvullend iets uit onze keuken. Deze Experience begint al op de parkeerplaats en eindigt soms op het toilet. Hierdoor krijgen wij enorm veel respons vanuit de medewerkers zelf en kijken zij ook anders wanneer gasten vragen of opmerkingen hebben, wat ook weer de gastbeleving ten goede komt.'

De gasten bepalen de koffiesmaak

Hullie verandert regelmatig de menukaart en gebruikt daarbij ingrediënten van het seizoen. De multiculturele samenstelling van de bezoekers vraagt ook om een breed assortiment. 'We hebben meer kip- en halalgerechten en is er een speciale selectie gerechten zonder allergenen. Ook hierin onderscheiden we ons. Voor bijna elke vraag hebben wij wel een oplossing in de keuken. We hebben bewust niet gekozen voor specifiek biologisch, omdat ik mij als voormalige varkenshouder nog steeds verbonden voel met de agrarische sector in ons land, en Nederland het beste heeft wat er te bieden is.'
'Inmiddels bestaat onze keukenbrigade uit 9 crewmembers, waarvan twee fulltime koks. Wij kopen bij meerdere inkooporganisaties en onderhandelen scherp met de horecaleveranciers, want naast de personele lasten kunnen enorme schommelingen in marges van invloed zijn op het rendement van de hele tent. Wij zitten gemiddeld op 33% inslag, en iedereen weet dat de marge op een gambasalade iets anders is dan op een frikandel.'

Binnenkort komen er touchscreen Tv-schermen in de keuken, en alles is gekoppeld aan de handhelds en kassa's, wat de handelingssnelheid in de bediening enorm vergroot. Er wordt aandacht besteed aan de presentatie van de gerechten tot aan het bestekzakje met logo. 'Ook dat is kwaliteit. Een grote klapper hebben wij gemaakt met de volautomatische koffiemachine van Douwe Egberts met verse koffiebonen en verse opschuimmelk, die een grote capaciteit en snelheid heeft voor een heerlijke cappuccino of een Latte Macchiato. Wist je dat we deze door de gasten hebben laten kiezen? We hebben deze machine naast onze oude koffiemachine geplaatst, en de gasten mochten proeven. 75% van onze gasten koos voor de nieuwe koffie met verse bonen.'

De concurrentie houdt scherp

Er is de afgelopen twee jaar veel nieuws bijgekomen binnen het afzetgebied van Hullie, en de laatste is nog niet in zicht. Ballorig en MonkeyTown, twee landelijke ketens van indoorspeeltuinen, hebben een vestiging geopend in dezelfde regio. Hullie ligt vlak bij de afslag aan de A50 (Nijmegen-Eindhoven) waar binnenkort een McDonalds, KFC en Subway geopend worden. Ook daar kunnen bezoekers naartoe voor eten en spelen, of een kinderfeestje. 'Dat betekent dat wij weer een extra stapje moeten bijzetten. Wij willen vooruitstrevend blijven. Dat doen we niet alleen op het gebied van spelen, maar ook op welzijn. De campagne 'Op weg naar een rookvrije generatie' spreekt ons enorm aan. We zijn al gestart met een interne campagne om het roken binnen ons bedrijf nog verder terug te dringen dan de wetgeving aangeeft. Deze ingeving is mede gebaseerd op de persoonlijke ervaringen die wij afgelopen jaar in Canada hebben opgedaan. Er zal slechts nog een beperkt aantal plaatsen zijn waar gerookt mag worden. Ik weet dat we hier ook problemen mee zullen krijgen, maar ik vind het een wel een goede zaak om hier voor te gaan.'

Waarom geen Escape Room of Klimpark?

Het is voor Henk duidelijk dat investeren de zuurstof is van de onderneming. Om de concurrentie voor te blijven, moet er volgens Henk elk jaar wel weer wat nieuws bij. In 2014 was dit een Outdoor Lasergame. In 2015 is Guus zijn Regenboog erbij gekomen, een nieuw interactief speelelement (Sona van Yalp), geheel gethematiseerd naar 't Hullievolk. Wat is er sindsdien bijgekomen?

'Vorig jaar Hullie Waterspeeltuin. Bij een grote interne verbouwing hebben we de bestaande skelterbaan omgebouwd tot een tweede speelplek voor peuters, het zogenaamde Hullie Hùfke. En de Hullie Masjienekaamer, een gethematiseerde ruimte met een beamer als basis, waar kinderen interactieve spellen kunnen doen. Ook het bestaande Hullievolk is aangepakt, samen met de legoblokken, en kunnen wij zo omtoveren tot een theater met tribune erin. Hullie Pieten Show was afgelopen jaar een enorm succes. Een Escape Room hebben wij gelukkig niet opgenomen in ons programma. Daarvan zijn er al teveel. Een klimpark, passend in het thema van Hullie, zou wel eens een optie voor ons kunnen zijn.'

Hullie wil het komend jaar nog sterker inzetten op gastvriendelijkheid door training van de medewerkers. Daarnaast wil men nog gerichter aan de slag met de marketingactiviteiten. 'Voor de toekomst denken we nog sterker aan een aanbod voor ouderen en senioren, die lekker een hapje komen eten in een bourgondische sfeer. Wandelaars en fietsers zijn ook van harte welkom. Ook proberen we sterker in te spelen op de moeders, zij bepalen immers de keuze voor een dagje uit! Het liefst heb ik natuurlijk dat de papa's ook gewoon meekomen, want dat betekent vaak dat het gezin nog uitgebreid een hapje komt eten.'
'Misschien is onze beste USP wel dat wij drie dagen per week gesloten zijn. Dat is nodig om onze kwaliteit te borgen, in onderhoud en schoonmaak. Het is voor mij ondenkbaar om 365 dagen open te zijn. Meegaan met de wensen van onze bezoekers en de veranderende wereld waarin wij leven, is de grootste uitdaging.'

Door > Hans van Leeuwen; Trendwatcher & International Leisure Consultant

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!