Wat verwacht je van de komende maanden? Webinar Coronacrisis in de evenementensectorWat verwacht je van de komende maanden? Webinar Coronacrisis in de evenementensector
Back Back Nieuws

Wat verwacht je van de komende maanden? Webinar Coronacrisis in de evenementensector

25 maart 2020

Dinsdagochtend organiseerde Erik Peekel van Aaaaha! Bureau voor live communicatie de webinar 'Coronacrisis in de evenementensector'. Op een paar veilige meters afstand schoof aan tafel ook IDEA-voorzitter Pieter Bas Boertje aan. Hoe ga jij om met de coronacrisis en Wat verwacht je de komende maanden waren de vragen die centraal stonden in dit live webinar.

 Interactief

Het is weer eens wat anders. In plaats van ‘s ochtends in de auto of de trein te springen, log je in op de laptop. In de studio zit presentator Erik Peekel achter een scherm waarmee hij de interactieve polls leidt, terwijl hij samen met Pieter Bas Boertje en de kijkers de balans opmaakt. Hoe gaat de evenementensector om met de coronacrisis en wat verwacht je van de komende maanden? Maar ook het positieve: welke kansen zie je en hoe houd je je medewerkers betrokken.

Samen sterk

‘Ik zit al 32 jaar in het vak en heb verschillende crisis meegemaakt’, begint Pieter Bas Boertje, ‘Maar dit is echt van een andere orde. Het is dramatisch voor het vak, maar natuurlijk nog meer voor de patiënten op de IC.’ De eerste dagen zag hij al wat de coronacrisis binnen IDEA teweegbracht. Hij laat weten dat het een tijd is waarin het belangrijk is om samen sterk te staan. Om ideeën en initiatieven samen aan te grijpen en kennis uit te wisselen. Om vervolgens met deze kennis een vuist te maken richting Den Haag. Bij D&B zien ze veel webinars ontstaan. Er vindt bovendien veel bonding plaats. ‘We worden meer collega’s dan concurrenten. Maar hoe krachtig live is, merk ik al na 1,5 week thuis.’

Angst, vrees en hoop

Het doel van dit door Erik Peekel geïnitieerde Webinar is om als branche sneller uit het dal te komen door samen te werken en de verbinding te blijven opzoeken. Wat zijn de ervaringen tot op dit moment en hoe kijken wij aan tegen de nieuwe maatregelen? Om hierachter te komen post Erik enkele polls. Op de vraag Wat is op dit moment jouw grootste uitdaging? reageren de meeste aanwezigen dat ze vooral behoefte hebben aan een plan voor verdere acties. Pieter Bas: ‘Een goed plan is van groot belang. Dat hebben we geleerd uit de vorige crisis. Toen hadden we geen goed plan. Nu wel: direct in actie, denk niet het komt wel goed, ga direct allerlei dingen aanpakken. Teams informeren, perspectief bieden, goed op je cashflow letten en business genereren. Een goed plan is het allerbelangrijkste.’

Inventief, daadkrachtig en veerkrachtig

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat als we weer kunnen draaien, we vol gas kunnen geven? ‘De mensen in de branche zijn inventief, daadkrachtig maar ook veerkrachtig. Crisis is vaak een aanjager van innovatie.’ Pieter Bas ziet allerlei mooi initiatieven ontstaan, zoals bijvoorbeeld liveacties die bijdragen aan de maatschappij, verzamelt op www.liveisbeautiful.nl. Tussendoor vertelt ook Robin van der Schuyt van Van der Linde Catering en Evenementen vertelt in een korte documentaire wat zij er aan doen om straks weer sterker uit dit dal te komen.

Op de vraag Wanneer verwacht je evenementen weer uit te kunnen voeren? Antwoordt 60% in september, 25% niet te overzien en 10% in juni. Van de periode vanaf september verwacht een groot deel van de aanwezigen drukker te zijn dan normaal, met name door het doorschuiven van evenementen. De grootste zorg is dat deelnemers toch wegblijven, maar ook angst voor nieuwe maatregelen of een tekort aan budget spookt door de hoofden.

Flatten the dip

Wat kun je afsluitend doen om de dip zoveel mogelijk te beperken? Samen met Erik komen de deelnemers tot een mooie lijst:

-        Kosten beperken

-        Gebruikmaken van de (door de overheid) aangeboden steun

-        Nieuwe dingen aangrijpen om facturen te kunnen blijven sturen

-        Contact blijven houden met je opdrachtgevers en klanten

-        Neem het heft in eigen hand, biedt bijvoorbeeld een reductie van betaling aan voor een ingecalculeerd verlies.

-        Denk mee met je klanten

-        Laat je klant gespreid betalen

-        Besteed je tijd aan het ontwikkelen van nieuwe producten

-        Doe nieuwe kennis op

-        Onderhoud je relaties

-        Sommige locaties denken nu al na over het actief spreiden van evenementen als het weer druk wordt.

-        Maak jezelf beschikbaar voor andere ondernemers

-        Communiceer duidelijk en transparant

-        Besteed tijd aan je online marketing, er wordt online nu veel gelezen!

‘Deze crisis gaat ons vak veranderen’, sluit Pieter Bas Boertje af. ‘Mensen gaan ervaren hoe het is om geen live te hebben. We worden nu gezien als vakgebied. We moeten dit voorlopig samen gaan doen. Of zoals je Italiaanse premier zo mooi zei: We moeten vandaag afstand nemen om elkaar morgen extra stevig te omarmen.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!