Twee varende eventlocaties. Een in Amsterdam, de ander in Keulen. Twee voormalige binnenvaartschepen omgebouwd tot flexibele venues voor corporate bijeenkomsten, productpresentaties en relatie evenementen: dat is Pure-liner.
Dit jaar bestaan de varende venues van Pure-liner 10 jaar. Een mooie mijlpaal waar het van origine Nederlandse bedrijf trots op is. We spreken met Sales Manager Koen Betlem over de twee Pure-liner schepen, hun passie voor het eventvak en de toekomstplannen.
Flexibiliteit en mobiliteit
‘In 2005 zijn we in Amsterdam gestart met onze varende locatie de Pure-liner. Dat bleek zo’n succes dat we in 2008 besloten om met een tweede schip te gaan varen. Dit keer vanuit Keulen. Inmiddels verkennen we al een aantal jaar met succes de waterwegen van Nederland, Duitsland en België,’ aldus Betlem. Varen vanuit twee verschillende locaties blijkt een bewuste keuze: ‘Op die manier kunnen we gemakkelijk, op onze eigen wijze events in Nederland, Duitsland én België hosten. Flexibiliteit, mobiliteit en exclusiviteit, dat is waar het voor ons om draait.’
Het dak eraf
Pure-liner is niet de enige aanbieder van varende eventvenues. ‘Toch denk ik dat wij iets extra’s te bieden hebben.’ Koen legt uit: ‘Onze schepen zijn zo ingericht dat ze geheel aan te passen zijn aan de look & feel van het event. Doordat we het dak boven het theater helemaal open kunnen zetten, hijsen we met gemak grote objecten aan boord. Dat komt bijvoorbeeld goed van pas bij productpresentaties voor automerken. Het nieuwste model vaart tijdens een lanceringsfeest zonder problemen met de gasten mee. We doen dan in een week tijd iedere dag een andere stad aan. Ideaal voor internationaal georiënteerde bedrijven die een nieuw product willen lanceren.’
Geen grenzen
Naast interieur en sfeer, kent Pure-liner ook op het gebied van eventlocaties geen grenzen. ‘We maken gebruik van vaste aanlegplekken maar varen ook op verzoek naar plaatsen waar normaliter geen eventlocatie van deze omvang beschikbaar is. Zo zijn we dit jaar al meerdere keren ingezet als locatie voor de opening van bedrijven met vestigingen in Nederland en België. Het Pure-liner schip staat dan in dienst van de bestemming in plaats van andersom.’
Daarnaast worden de Pure-liner’s ook regelmatig geboekt voor het exclusieve karakter van het schip zelf. ‘De thuishavens Amsterdam en Keulen, maar ook aanlegsteden als Rotterdam of Antwerpen, vormen dan letterlijk het decor voor het evenement. Doordat we de grote ramen, de serre en het dak helemaal open kunnen zetten, creëren we een ‘binnen-buiten-gevoel’. Wie wil niet dansen onder een sterrenhemel? Gegarandeerd een onvergetelijke ervaring,’ aldus Betlem.
Teamwork
Met een team van acht mensen bedient Pure-liner de Nederlandse, Duitse en Belgische evenementenmarkt. Afhankelijk van de grootte van het event worden er professionele partners ingezet op het gebied van catering, entertainment en decoratie. ‘In de meeste gevallen cateren we vanuit België. Onze Belgische agent heeft een eigen cateringbedrijf en garandeert de kwaliteit en originaliteit die wij als Pure-liner zo belangrijk vinden. Maar,’ vult Betlem daar aan toe, ‘we staan open voor alle aanvragen en ideeën. Een eigen cateraar ‘meenemen’? Geen probleem. Voor ons is elk event er eentje op maat.’
Hoogtepunten als promotie
Als we Koen Betlem vragen naar de hoogtepunten voor 2015 antwoordt hij resoluut: ‘De opening van het Maxima-kanaal. Met Koningin Maxima aan boord hebben we de Pure-liner op 5 maart letterlijk bij een nóg groter publiek onder de aandacht gebracht. Een kroon op ons 10-jarig bestaan! Daarnaast kijken we enorm uit naar SAIL Amsterdam 2015. Het is een droom als varende eventlocatie te mogen deelnemen aan dit prachtige waterevenement. Met de incentives, personeelsuitjes en productpresentaties die tijdens SAIL 2015 bij ons geboekt kunnen worden, geven we bezoekers van het event letterlijk een kijkje in onze keuken. Een betere promotie is er niet.’
Foto’s: Pure-liner en Rijkswaterstaat/Soowpictures